olika foder i samma bur?

pinky

Trådstartare
Vi har två gerbiler, honor, som såklart bor i samma bur, äter samma mat osv.
Problemet är att den ena är väldigt aktiv, springer mycket i hjulet och rör sig ganska mycket öht. Den andra är mer stillsam av sig, jag har aldrig sett henne i hjulet (hon sitter ovanpå det och äter istället... :cool:), och såklart lite fetare.

Hur farligt är det för en gerbil med lite för mycket hull? Jag har lärt mig att det är farligt för de flesta smådjur att vara för feta, pga deras redan hårt arbetande små hjärtan.

De äter "vanlig" gnagarblandning, Zooman eller Best Friend, som grund, och de får även lite gurka, morötter och andra grönsaker varje dag. Jag brukar blanda vitaminer i dricksvattnet. Vet att man kan rensa ur nötterna för att få lite magrare foder, men den ena behöver verkligen allt hon kan få, hon blir så liten och tunn annars... :crazy:

Hur hade ni gjort i det här fallet? Det är ju svårt att dela på dem och låta dem äta var för sig, eller? :confused:
 
Några honor jag hade var likadana, den ena var rund och go och den andra spinkig.

Vissa utställningsgerbiler är smällfeta och de brukar ändå kunna leva i ganska många år så det är nog ingen fara med din hona. Personligen eftersträvar jag inte tjocka gerbiler, även om de vinner på (vissa) utställningar. Min Puma är enligt mig perfekt i hull.

Jag tror inte att du ska ta så allvarligt på problemet. Att mata gerbilerna separat är i princip omöjligt och jag tror inte att någon av dem mår dåligt :).
 
Tack för ditt svar! :bow:

Fler åsikter, någon? :)

Jag behöver alltså inte oroa mig, det känns ju lite bättre iaf... Elektra är inte sååå mycket kraftigare än Puma ändå. :) Jag kanske tycker att hon är fet bara för att jag jämför henne med den betydligt smalare Metallica... :o

(Och det är INTE jag som döpt dem, jag har fått dem!! :rofl:)
 

Liknande trådar

Däggdjur Hej hej!!! Jag har haft mina tamråttor i snart ett år och har alltid bara gett dom mat varannan dag och dom får rester nästan varje...
Svar
11
· Visningar
7 377
Senast: gul_zebra
·
Däggdjur Efter velat köpa mig två honor på väldigt länge men aldrig kommit till saken. Så hittade jag en lite 2årig grabb på blocket! Dottern...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
S
Övr. Djur Så här ligger det till. .Har två honor som snart är 1 år.. Problemet är att ena äter precis hela tiden.. Hon är EXTREMT matglad och allt...
2
Svar
21
· Visningar
2 697
Senast: OonettanOo
·
O
Övr. Djur Ger jag mina marsvin för lite mat? Läste i tråden ovanför och ni verkar verkligen ge era mycket mera mat än vad jag ger mina! jag ahr...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Kilauea
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp