Olika frågor om hästar…

Undrarbara1

Trådstartare
Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur mycket de ska ge? 2. Hur många dagar i veckan måste man vara i stallet? 3. Hur mycket hö ska man packa varje dag? 4. Måste man åka på morgon, kväll OCH lunch om man inte samarbetar med utfodring? 5. hur mycket ungefär kostar det att ha häst? 6. Har man någon som helst fritid när man har häst? Tackar för svar på mina skumma frågor(:
 
1642437576155.png
 
Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur mycket de ska ge? 2. Hur många dagar i veckan måste man vara i stallet? 3. Hur mycket hö ska man packa varje dag? 4. Måste man åka på morgon, kväll OCH lunch om man inte samarbetar med utfodring? 5. hur mycket ungefär kostar det att ha häst? 6. Har man någon som helst fritid när man har häst? Tackar för svar på mina skumma frågor(:
1. Olika i olika stall. När jag hade häst(ar) inhyrd(a) så hade jag vissa bestämda pass i veckan, t.ex. kvällsfodring söndagar och mockning av lösdriften måndagar. Hur mycket man ska ge står oftast på en fodertavla på hästens box, eller i en tabell eller liknande i foderkammaren.
2. Det varierar beroende på vad man har för inackorderingsavtal och om man måste mocka sin box varje dag. När jag hade hästar inhyrda på lösdrift behövde jag inte vara där varje dag, utan bara när jag skulle rida och/eller hade arbetspass. Jag var där 5-6 dagar per vecka.
3. Beror på upplägget. Jag har eget stall nu, tillsammans med min dotter. Vi packar höpåsar för ett dygn i taget efter att vi släppt ut o morgonfodrat hästarna. Då packar vi för varje häst frukost, lunch och kvällsmat. Eftermiddagshöet lägger vi i boxarna direkt, de får det när vi tar in dem.
4. Hästen måste ju ha mat minst tre gånger om dagen (våra får fyra, ibland fem, gånger), så gör ingen annan det måste du göra det själv ja. Finns ju också en del smarta lösningar med timergrindar och liknande som folk använder för lunchfodring.
5. Det beror på vad du har för häst, var du har den och hur mycket service du betalar för. I dagsläget har jag fyra hästar hemma, de äter hö för ca 1400:-/månad, kraftfoder för ungefär lika mycket och kostar 1250:- varje gång de skos (ca varannan månad). Till det kommer försäkringar, vaccinationer, tandkoll, veterinär, träningar och tävlingar...
6. Hästarna ÄR min fritid. Självklart kan det vara kul att komma iväg på något annat någon gång då och då, men det är hästarna som är mitt stora intresse och där jag vill lägga min tid.
 
1. Man är i stallet när man har sitt pass och gör det man ska. Släpper ut, tar in eller fodrar. I övrigt åker du dit när du känner för det.

2. Har du inte helinackordering eller liknande så är man i stallet varje dag. Hästen ska ha daglig tillsyn och skötsel.

3. Det beror på hur mycket hästen äter

4. Du kan ha fri tillgång och du kan ge så pass mycket mat att hästen klarar sig över dagen. Annars bör man fodra i alla fall 4 gånger.

5. Beror på var du bor. Om du tränar och tävlar. Vilken försäkring du har osv. Men mellan 3-10 000.

6. Mina hästar är min fritid men jag hinner med annat åxå om jag vill.
 
Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur mycket de ska ge? 2. Hur många dagar i veckan måste man vara i stallet? 3. Hur mycket hö ska man packa varje dag? 4. Måste man åka på morgon, kväll OCH lunch om man inte samarbetar med utfodring? 5. hur mycket ungefär kostar det att ha häst? 6. Har man någon som helst fritid när man har häst? Tackar för svar på mina skumma frågor(:
1. Man brukar förbereda hinkar med kraftfoder och höpåsar åt sin egen häst, skriver namn på hink/påse så blir det rätt mängd.

2. Har du egen häst i ett vanligt stall där man hjälps åt eller betalar för viss service så ska du i normala fall vara där varje dag. Då mockar du, sköter din häst, fixar kraftfoder, höpåsar och mockar.

3. Hur mycket hö man packar är olika. Min B-ponny äter 5 kg/dag fördelat på fyra påsar, mitt halvblod äter 11 kg/dag fördelat på fyra påsar.

4. Ja.

5. Om du hyr in dig i ett stall, dvs inte har eget, och så länge hästen håller sig frisk och all utrustning hel så har jag kommit fram till att 5000kr/mån är en rimlig kostnad.

6. Ja, hästen är ju din fritid.
 
1. A, Oftast är det bestämt vilka pass man skall ta samt när dessa skall utföras. Tex Morgonfodring; Helena - 0630-0700. Utsläpp; Arvid - 0900-1000 osv. Då utför man sitt/sina pass på utsatt tid. Alla stall har dock inte pass, utan det varierar från stall till stall.

B, oftast har hästarna dels en foderstat och dels färdiggjorda påsar/hinkar. Dvs, varje häst har en frukostpåse med hö som ägaren (eller nån annan) förberett dagen innan, ska man då ge frukost så tar man rätt påse från rätt plats och ger till rätt häst.

2, beror på. Min häst behöver ses till 7 dagar i veckan, men jag och en kompis byts om en dag i veckan, så jag fixar för hennes häst på torsdagar och hon fixar för min på måndagar. I mitt stall kan man även köpa mockning och foderberedning om man inte vill/kan göra det själv. Tidigare har jag även haft medryttare som avlastat mig 2-3 dagar i veckan.

3, Det beror på hur stor häst man har, hur mycket den motioneras och hur energirikt höet man har är. I mitt stall äter hästarna mellan 8 och 20 kg/dygn

4. Beror på vilken sorts stall man står i. Där jag står så fixar stallägarna alla fodringar. Annars får man åka många gånger, ha fri tillgång eller fodergrindar/foderautomater.

5, Jag betalar ca 8 000kr/månaden för min häst.

6. Hästandet är min fritid. Har jag tid att göra annat också?- ja. Men det kräver planering och ev hjälp av kompisar.
 
1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur mycket de ska ge?
Man brukar ha ett schema där passen är uppdelade. Schemat kan göras på olika sätt, finns lika många upplägg som stall. Men man ansvarar för det pass man är uppskriven på och då ska man göra det på en utsatt tid och följa de regler och rutiner som stallet har.

Det vanligaste är nog att varje hästägare har gjort iordning mat till sin egen häst som man sen bara lägger in i box och krubba. Eller så står det på boxen hur mycket man ska ge.
2. Hur många dagar i veckan måste man vara i stallet?
Det beror på vilket stall man har valt och vad som ingår i det stallet. Det är vanligt att man är i stallet varje dag, undantag om man betalar tex personal för att sköta hästen eller om man har medryttare eller liknande som tar vissa dagar.
Men någon ska förbereda hästens mat, mocka, ge vatten och visitera hästen så att den inte skadat sig eller liknande.
3. Hur mycket hö ska man packa varje dag?
Det beror på hur mycket hästen behöver.
4. Måste man åka på morgon, kväll OCH lunch om man inte samarbetar med utfodring?
Ja någon måste sköta allt men det vanligaste är att man antingen har samarbete med de andra hästägarna eller att det ingår viss tjänster i stallhyran.
5. hur mycket ungefär kostar det att ha häst?
Varierar. Jag räknar på minst 5500 kr i månaden, oftast blir det mer.
6. Har man någon som helst fritid när man har häst? Tackar för svar på mina skumma frågor(:
Hästen är ju ett fritidsintresse. Ska man ha egen häst behöver man tycka att det är så roligt att man vill lägga stor del av sin tid på hästen. Sen kan hästar ta mer eller mindre tid beroende på tex vilket stall man väljer, generellt kan man tänka att man antingen får lägga mer tid eller mer pengar. Stall som är billiga brukar kräva att man lägger extra mycket tid, dyrare stall kan det ingå mer saker i stallhyran och då behöver man kanske inte lägga lika mycket tid.

Jag hinner inte med så mkt annat än hästen, iaf inte på vardagarna. Men det är så jag vill ha det.
 
Finns inget snabbsvar på den frågan, det lär man sig över tid när man rider lektion och lär sig att rida bättre och bättre 😊
Och när man ridit ännu mer förstår man att "rida i form" egentligen inte är något man gör utan något som uppstår när häst och ryttare är i balans både fysiskt och psykiskt och att formen är dynamisk och att den ser olika ut beroende på hästens utbildningsnivå och dess exteriör m.m, m.m. MAO inget att fokusera på ;)
 
Och när man ridit ännu mer förstår man att "rida i form" egentligen inte är något man gör utan något som uppstår när häst och ryttare är i balans både fysiskt och psykiskt och att formen är dynamisk och att den ser olika ut beroende på hästens utbildningsnivå och dess exteriör m.m, m.m. MAO inget att fokusera på ;)
Exakt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: Sootie
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp