Olika hästar, olika "mockjobb"

Lenasisu

Trådstartare
Jag mockade två boxar idag. Kom och tänka på hur olika det är mellan häst och häst. Antingen är hästen mycket renlig av sig och gör sina behov på ett och samma ställe eller kör runt allt i boxen, finns ju självklart mitt emellan också. Men varför är det så olika mellan olika hästar?
Hör gärna era tankar 😊
 
Jag mockade två boxar idag. Kom och tänka på hur olika det är mellan häst och häst. Antingen är hästen mycket renlig av sig och gör sina behov på ett och samma ställe eller kör runt allt i boxen, finns ju självklart mitt emellan också. Men varför är det så olika mellan olika hästar?
Hör gärna era tankar 😊
Min vispar runt bajset, under tiden man lägger ut hö i hagen. Gör man inte det tillräckligt fort så hinner hon spunna runt två tre varv, ruskande på huvudet, frustrerad att hon inte kommer ut fort nog. Har hon hunnit bajsa flera högar då, så vispas de ut. Är utsläppet vid 06.00 så är hon inte lika pigg som vid 09.00...
Kallbloden vispar inget utan där ligger allt i prydliga högar. De står stilla under tiden högivorna läggs ut. Deras bajs väger ton däremot🤣.
 
Jag har tre hästar
Häst 1: kissar och bajsar ungefär på samma ställe. Är ganska lugn och klok.
Häst 2: ”korkad”, busig, ska ha koll överallt (man kan ju missa nått skoj), har kiss och bajs precis överallt. Han gör sina behov där han råkar stå för stunden.
Häst 3: kissar på ett ställe och bajsar lite här o här men det är aldrig omrört. Lugn och obrydd.

Tror det beror lite på deras personlighet.

Förra hästen vägrade bajsa på spåret i ridhuset. Han backade in i hörnen. Och i boxen låg bajset i ena hörnet där med. Äckligt att råka gå på det (även i hagen var det i prydliga högar)
 
En kissade och bajsade på ett ställe
En tryckte ihop allt längst bak i boxen inklusive allt strö.
En värvade bajs och strö
En grisade ner allt.
Osv
Har nog haft alla typer
 
Jag mockade två boxar idag. Kom och tänka på hur olika det är mellan häst och häst. Antingen är hästen mycket renlig av sig och gör sina behov på ett och samma ställe eller kör runt allt i boxen, finns ju självklart mitt emellan också. Men varför är det så olika mellan olika hästar?
Hör gärna era tankar 😊

De är olika helt enkelt . Finns ingen forskning eller direkta slutsatser runt varför . Jag ser det lite som att folk är olika de med - även om det givetvis inte går att jämföra hästar vid människor .
 
Har haft en häst som alltid varit renlig i boxen men senare blivit rent av motsatsen. Under denna period var hon skadad. Kan måendet spela roll. Såklart inte i alla lägen
 
Har haft en häst som alltid varit renlig i boxen men senare blivit rent av motsatsen. Under denna period var hon skadad. Kan måendet spela roll. Såklart inte i alla lägen

Så kan det absolut vara . Inget av det framgick dock i din trådstart där du bara frågade om skillnader rent allmänt .
 
Min Grå är väldigt renlig av sig. Bajsar bara i ett hörn, både i boxen och i hagen. Väldigt lätt att mocka 😁
Fuxen däremot ... 🙄
 
Min gubbe är hemsk att mocka åt. Trampar runt allt så man får vända på allt strö. När man tror man är klar och slätar till kommer det fram mer :meh: .
Hans kompis däremot lägger allt prydliga högar. Tar ca 5 min att mocka hans box. Till min häst så får jag räkna minst 20-30 min i de flesta fall. Men då vill jag ha bort det mesta småttiga som ramlar igenom grepen med.
 
Jag är allvarlig. Mocktid i en prydlig box, 3 min. I en grisig, 15 min. Det är pengar det i arbetskraft. Vi hade 5 skimmelavkommor efter samma märr. 2 ston, tre hingstar. Helt fantastiska att mocka hos. Och inga gröna fläckar.
 
Jag är allvarlig. Mocktid i en prydlig box, 3 min. I en grisig, 15 min. Det är pengar det i arbetskraft. Vi hade 5 skimmelavkommor efter samma märr. 2 ston, tre hingstar. Helt fantastiska att mocka hos. Och inga gröna fläckar.

Jag förstod att du var allvarlig. Men blir lite absurt att någon enligt teorin skulle ”avla på ridskolehästar” utifrån din teori och allmänt kände jag 👍
 
Han är ganska renlig av sig men när han tillfälligtvis stod uppstallad i ett annat stall hade han en egen hörnbox bredvid gången så där var det alltid grisigt att mocka. Kastrerad som tvååring och uppväxt på lösdrift med unghingstar, moderlös vid 10 dagar.

Hon är normalgrisig, hyfsat renlig. Uppväxt på lösdrift, mamman var också normalgrisig.

Min första tryckte upp sig mot väggen så det finns nog än idag en skitrand 30 år senare. Kallblodstravare. De andra har nog varit normalgrisiga, inget utmärkande.

Kände en häst som måste varit besläktad med flodhästar, ger mig fan på svansen gick som en propeller när han sket. Väldigt svårmockad. 🙄
 
Tycker också hästar kan kissa dramatiskt olika mängder. Vissa boxar är hyfsat torra medans andra är blytunga sumpmarker.

Hade en häst som lyckades gömma sina högar i mitten på lagret av strö och trampa ut det, blev som stora kompakta bajsskivor/flak av halm. Dom var först svåra att hitta för den översta delen av halmen såg ut som vanligt, när man sen hittade dom var det jättesvårt å tungt att få upp och ut utan att slösa på strö 😅💪💪
 
När jag jobbade som stallpersonal på ridskola och hade 20-25 boxar att mocka varje dag fanns det verkligen alla varianter. En del var superrenliga och en ren fröjd att mocka hos, medan andra... not so much. De som var riktigt stökiga turades vi om att mocka hos eftersom det var så mycket extra jobb :D en av de stora hästarna var väldigt duktig på det sättet att hon uträttade alla sina behov i ett hörn, men sedan trampade hon liksom ner det så att det var jättesvårt och tungt att få loss. Det var liksom som en stor, söndertrampad komocka i ena hörnet av boxenO_o och en av ponnyerna pinkade så mycket att hennes place alltid var sjöblött. Fattar inte hur så mycket vätska kan produceras av en så liten ponny. Jag funderade dock inte så mycket på varför de bajsade och kissade olika haha:p alla hästar är ju olika personligheter så de har väl olika bajsrutiner också ^^ en häst kissade t ex alltid i boxen när han varit iväg från den, även om det bara var en kort stund. Som en ritual typ:bow: det hände alltid, slog aldrig fel.
 
Senast ändrad:
Det känns lite allmänt som att det skulle gå att få till om man hade möjlighet att exprementera lite fritt.

Mina hästar har alltid varit renliga och lätta att mocka åt. Jag tror säkert det ligger mycket i deras personlighet, dvs jag har haft en viss personlighetstyp, inte stressade, nöjda och trygga rent allmänt. Det tillsammans med att jag har haft turen att kunna fordra mina med i princip fri tillgång på grovfoder, vilket gett mätta och nöjda individer. Inget snurrande för att man är hungrig/väntar på maten.

Min erfarenhet är även att större box ger renligare box.
Min förra häst var stor, när han fick stå i en "normalstor" box så kissades det på ett ställe, bajsades mestadels på ett ställe och inget rörigt.
Men när vi bytte till storlek fölbox, då vart det superordning, allt i en hög på samma ställe jämt. (kan så klart vara omgivningen också, men jag härrörde det till boxstorlek)
 
Min är ok att mocka åt, kissar alltid på samma ställe, intill väggen mot boxgrannen, och bajsar längst bak i boxen. Man kan behöva gräva lite för att få fram allt då han vispar över spån, men resterande del av boxen behöver jag knappt röra.

Hade en häst förut som bajsade ALLT i samma hörn. Tog mindre än en minut att mocka åt honom! Lämnade hörnet spånfritt, sen var det bara två,tre tag med grepen, sen var bajset borta. Spånen hann aldrig bli mörkare och tråkigt inne hos honom då boxen var i princip orörd. Drömmen!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp