Olika hästar, olika "mockjobb"

Min är en riktig skitgris. Bajsar överallt, men kissar på ett ställe. Sedan vispar han runt allt i mikroskopiska fragment på morgonen när han väntar på att bli utsläppt...

Väldigt stor omställning från att ha haft ett kallblodssto som var rena drömmen att mocka åt.
 
Min är renlig, kissar alltid på samma fläck och bajsar mot väggen utan att trampa runt.
Men vi har massa småfåglar som hackar sönder bajset så mockar jag inte direkt efter utsläpp blir det jobbigt ändå :meh:
 
Min är rent ut hopplös.. Bajs och kiss och även hö över allt i boxen. Dessutom rullar han sig ofta i boxen vilket inte gör saken bättre. :(
 
Det känns lite allmänt som att det skulle gå att få till om man hade möjlighet att exprementera lite fritt.

Mina hästar har alltid varit renliga och lätta att mocka åt. Jag tror säkert det ligger mycket i deras personlighet, dvs jag har haft en viss personlighetstyp, inte stressade, nöjda och trygga rent allmänt. Det tillsammans med att jag har haft turen att kunna fordra mina med i princip fri tillgång på grovfoder, vilket gett mätta och nöjda individer. Inget snurrande för att man är hungrig/väntar på maten.

Min erfarenhet är även att större box ger renligare box.
Min förra häst var stor, när han fick stå i en "normalstor" box så kissades det på ett ställe, bajsades mestadels på ett ställe och inget rörigt.
Men när vi bytte till storlek fölbox, då vart det superordning, allt i en hög på samma ställe jämt. (kan så klart vara omgivningen också, men jag härrörde det till boxstorlek)
Absolut tror jag det har med deras personlighet att göra, men inte så att en lugn häst är renlig och vise versa.
 
Min är ganska renlig i sättet. Men dels känns det som han kissar mer än de flesta andra och han kissar helst inte i hagen utan håller sig gärna till boxen (eller i skogen går bra). Så det blir alltid en del extrajobb att plocka ut lagom mycket av det blöta varje dag. Bajsar gör han till 90% över befintlig bajshög eller sin egenutsedda toalett, både i box och i hage.
 
Min gammelman var jätte lätt att mocka till när han stod på halm. Däremot på spån - allt blandat
Var också skillnad beroende på vem som hade haft utsläpp. Eftersom han brukade ha Solvalla i boxen om han fick vänta länge på att komma ut
 
Det känns lite allmänt som att det skulle gå att få till om man hade möjlighet att exprementera lite fritt.

Mina hästar har alltid varit renliga och lätta att mocka åt. Jag tror säkert det ligger mycket i deras personlighet, dvs jag har haft en viss personlighetstyp, inte stressade, nöjda och trygga rent allmänt. Det tillsammans med att jag har haft turen att kunna fordra mina med i princip fri tillgång på grovfoder, vilket gett mätta och nöjda individer. Inget snurrande för att man är hungrig/väntar på maten.

Min erfarenhet är även att större box ger renligare box.
Min förra häst var stor, när han fick stå i en "normalstor" box så kissades det på ett ställe, bajsades mestadels på ett ställe och inget rörigt.
Men när vi bytte till storlek fölbox, då vart det superordning, allt i en hög på samma ställe jämt. (kan så klart vara omgivningen också, men jag härrörde det till boxstorlek)
Jag har samma erfarenhet av stor box=renligare häst.
 
Den renligaste hästen jag har haft var hingst, han byggde liksom på höjden och bajsade på samma ställe.

Nackdelen var när vi red ut, då ville han markera längs med rutten, stannade gärna 6-7 gånger och la lite småhögar här och var. Men det blev mycket träning på att sitta av och sitta upp på hästen.....
 
Den renligaste hästen jag har haft var hingst, han byggde liksom på höjden och bajsade på samma ställe.

Nackdelen var när vi red ut, då ville han markera längs med rutten, stannade gärna 6-7 gånger och la lite småhögar här och var. Men det blev mycket träning på att sitta av och sitta upp på hästen.....

Hingstar är generellt renliga har jag upplevt. Aldrig varit med om en skitgris till hingst, utöver en och annan tonåring som blivit till sig på morgonen och kvastat runt så att det som Var en prydlig box enligt tallriksmodellen istället blev en gröt. :D
 
Min är en riktig skitgris! 🤦‍♀️🤦‍♀️🙄 Aldrig varit med om värre häst att mocka efter. Bajs överallt och nergrävt i spånet. Och det är elefanthögar från början. 😬 Kissar minst 3 ggr varje natt. Allt spån blir mörkt och ser lortigt ut på en natt. 🙈 Frustrerande när man är kontrollfreak och vill ha en fräsch och ren box när man är klar. Tar alltid minst 30 min att mocka ofta längre tid och det händer att jag fyller nästan 2 kärror. 🙄 Önskar det fanns lösdrift där jag bor så det underlättade för både min rygg och plånbok.
 
Det är stoet som lär avkomman. Grisigt sto, grisigt föl. Skulle jag avla ridskolehästar så skulle jag välja extremt renliga ston. Tänk vad det sparar pengar i arbetskraft och strö.
Det behöver inte stämma. Mamman till min unghäst var tydligen hemsk. Pissade och sket överallt. Hennes dotter är tvärtom. Kissar och bajsar i ett hörn.👍🏻 Hedwig är gräslig. Har ingen aning om hur hennes mamma var. 😊
 
Mitt sto var rätt så renlig innan hon fick sitt första föl förra sommaren. Men efter det så har hon blivit mer skitig av sig. Förut hade hon sitt hörn där hon bajsade, nu bajsar hon där hon står och orkar inte lyfta hovarna när hon gör runt så hon drar runt skiten.
Funderar på om det har något att göra med att sto och föl var tvungen att stå inne så mycket förra sommaren och att hon då struntade i att hålla rent tillslut.
Samma box (fölbox) och samma boxgrannar.

Shettisen tar typ en minut att mocka åt och valacken är oxå renlig och håller dig till ett hörn. Russet är däremot en riktig gödselspridare och bajsar både här och där och går sedan runt så det bara är småsmulor kvar...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Gnägg Min vänstra tumme har gjort ont nåt år eller så och jag har inte tänkt så mycket på det eller påverkats så mycket av det eftersom jag är...
Svar
2
· Visningar
416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp