Olika hagar??

Iris71

Trådstartare
Börjar nu fundera på VARFÖR jag har olika hagar? Har en "vinterhage" och en "sommarhage" som skulle gå att koppla ihop så att det blir en jättehage. (Plus ytterligare 2 till som inte går att sammankoppla).

Jag har hört att man SKA ha olika hagar för parasiternas skull. Stämmer det? Varför? Jag har tagit träckprov och de ska vara helt fria. Hagarna har helt olika karaktär; vintehagen är mest skog och inte så mycket bete, mycket kuperad. Sommarhagen har mest äng och lite skog. Hagarna skulle tillsammans utgöra ca 4½ ha. Jag tänker nu att det skulle vara jättehärligt med en sån jättehage.

Vad är bäst? Och varför?
 
Sv: Olika hagar??

Sätt ihop dem nu över sommaren då!! Så kan du dela av som vanligt till vintern sen!!
 
Sv: Olika hagar??

Du menar att de betar av så att det inte räcker över sommaren? Jag släpper de ändå så tidigt på våren så det hinner i alla fall inte växa upp så mycket i och med att de håller efter hela tiden.
 
Sv: Olika hagar??

Men varför ska jag dela av till vintern? Och inte nu?

Ursäkta mig för mina dumma frågor :smirk: :bow:
 
Sv: Olika hagar??

Precis så. Men då kvittar ju det iaf. Eller göra som Julle föreslog, vintertid kanske dom inte behöver en jättehage iaf. Eller? Beror ju på hästantalet iofs.
 
Sv: Olika hagar??

Precis, de behöver ju inte lika stort område på vintern. Dessutom får "sommardelen" vila över vintern och det blir inga leriga och äckliga partier i den. Och om det ändå inte är så mycket bete i vinterdelen så gör det ju inget om den delen används året om?

Vill du låta den stora hagen vila kan du ju använda de två andra som inte låg i anslutning som omväxling? Kanske nån månad (september/oktober) så det får växa ikapp lite i den stora hagen? Så hästarna har att äta gräs lite in på höstkanten innan du delar av igen?
 
Sv: Olika hagar??

Varför ? Tids nog lär du få högt parasittryck i dina hagar, vad gör du då när du inte har en ren hage att byta till ? Sedan att alltid använda samma beteshagar år ut och år in gör ju att du till slut får dåligt bete när dom aldrig får vila.
 
Sv: Olika hagar??

Alls ingen dum fråga.
Jag ställde den själv för några år sedan och har sedan dess ingen sådan uppdelning. Däremot stängslar vi av hagar eller delar därav utefter behov. T ex om ett stycke blir nertrampat för att hästarna står där och stampar insekter.

Det kan ju vara praktiskt att ha delar stängda under ej vegeteringssäsong om man har för lite hagytor men knappast annars.

Parasittryck? Varför skulle man behöva råka ut för det? Förstår inte att man skulle behöva dela upp hagar för den skull? Ånyo en "hästsägen"?

LIA
 
Sv: Olika hagar??

Har du bara 1 hage och aldrig kan skifta så självfallet blir ju parasittrycket högt i denna till slut...varför är det så svårt att förstå ? Parasiterna försvinner ju inte bara sådär hux flux...dom försvinner ju om du låter hagen vila några säsonger eller plöjer/tar hö, eller mockar hagen...men det tror jag inte du vill göra på 4 hektar.

Sedan så trampar ju hästar sönder marken ganska så bra, och att då tro att man ska få superbete om man låter hästarna trampa runt där år ut och år in är ju dömt att misslyckas. Vad gör du när du inget bete har, eller tillväxten är kass...stödfodra under sommaren ?
 
Senast ändrad:
Sv: Olika hagar??

Får du inte parasiter om du använder samma hage hela tiden i flera år?

*redigering*Var tydligen redan någon som skrivit ungefäör samma... Sorry :p
 
Sv: Olika hagar??

Varför förutsätter du att hästarna har parasiter?
Varför skulle man inte plöja/ta hö på 4 ha?
Varför kräver du "superbete"? Vad är det?
Vår äldsta vall är 15 år. Fortfarande bra bete. Ogräset hålls nere medelst betesputsning.

4,5 ha bete räcker gott till 4 hbl hela betessäsongen. Vet du hur många hästar Iris har?

Hoppas du svarar på frågorna.

LIA
 
Sv: Olika hagar??

Alla hästar har parasiter mer eller mindre. du kan aldrig få en häst HELT parasitfri.

Vart ska hästarna gå om hon plöjer upp hela hagen då ?

Har jag sagt jag kräver *superbete* ? Nej, men betet är en resurs som ska tas tillvara, och sköter man inte om det så får man tids nog dåligt bete. Får det aldrig vila så utarmar man ju jorden tids nog.

Klart jag svarar...varför inte ?
 
Sv: Olika hagar??

Varför kan man inte få en häst helt parasitfri?

Det finns kanske fler hagar i grannskapet att nyttja? Du påstod att hon inte skulle vilja göra det på 4 ha. Hur vet du det?
Vi tog f ö hö tidigare på våra 5 ha till 4 hbl, förutom betet. Det fungerade.

att då tro att man ska få superbete
Ditt uttryck! Varför kräver/förutsätter du "superbete"? Vad är "superbete"?

Får det aldrig vila så utarmar man ju jorden tids nog.
Menar du att man utarmar jorden genom att ha bete? Det är snarare tvärtom.

Vet du hur många hästar Iris har?

LIA
 
Sv: Olika hagar??

Mynta2 skrev:
Alla hästar har parasiter mer eller mindre. du kan aldrig få en häst HELT parasitfri.

Vart ska hästarna gå om hon plöjer upp hela hagen då ?

Hon hade parasitfria hästar..... så då blir inte parasittrycket stort eftersom inga ägg kommer ut.
 
Sv: Olika hagar??

Ja, du kan lägga ihop hagarna! Om dina hästar är parasitfria (min är det nu för åtminstone tredje året på raken, 0 EPG på rubbet) så blir det ju inget parasittryck i hagarna så det blir ju inget problem då.

Vi släpper inte hästarna i sommarhagen regniga höstar och tidigare vårar eftersom vi inte har så stora hagar som dig så det skulle bli söndertrampat för mycket. Därför väljer vi att ha dem i vinterhagen då så de trampar sönder den och sen har bete i annan hage medan vinterhagen återhämtar sig. Men om det inte är något problem så öppna upp!! Jag skulle också gärna ha hästarna på över 4 ha!!! Vilken dröm!
 
Sv: Olika hagar??

Jag har i dagsläget 3 hästar, varav 2 är russ och ett är kallblod. Så det är inga storätare. I år har jag dock lite problem eftersom jag vill hålla en av hagarna (fårhagen) tom pga just parasittrycket! Vi väntar på stängselmaterial för att göra en ny hage hos grannen åt fåren. För vi har ju 13 tackor med 20 lamm och för dem är det lite ont om bete. Men vi hugger ner sly åt dem i väntan på materialet. *står ivrigt och väntar varje dag vid grinden* Men när de "försvinner" så finns det bete så det räcker och blir över!!

Nästa sommar ser det lite annorlunda ut, då har jag haft en inackordering som går med föl och mitt russ har fölat. Så lever gamlingen så har jag 4 vuxna och 2 föl. Men då ska jag ha fåren på eget bete.

Baggarna, 2 st. går i en hage hos grannen. Det här året blir lite konstigt eftersom jag vill spara den ena hagen. Där får vi köra med betesputsen i höst!

Vilket pyssel!!! Men tack för svaren, blev just inte klokare.....vet inte hur jag ska göra....
 
Sv: Olika hagar??

Förstod jag rätt att du vill hålla en av hagarna tom i år för att ha parasitfria beten nästa år till fölen? Isåfall kan fåren beta ner där i sommar eftersom de har olika parasiter som inte smittar ned hästarna. Växelbete med får är ju jättebra för parasittrycket!

Men om du har 0 EPG på dina hästar nu så kommer inga ägg ut från dem i sommar så de smittar hur som helst inte hagarna...
 
Sv: Olika hagar??

Nä, den hagen jag vill hålla tom är anpassad till fåren och ligger dessutom en bit hemmifrån så vi tittar till fåren en gång om dan. Dessutom är det väldigt myggigt och knottigt där och det fixar fåren men inte hstarna och då har jag ju inte heller nån möjlighet att ta in hästarna. Hästarna vill jag ha närmare och ha mer uppsikt över.
 
Sv: Olika hagar??

Varför kan man inte få en häst helt parasitfri?
Hästar har ALLTID en mängd parasiter...det spelar faktiskt ingen som helst roll hur duktigt du maskar osv...en liten mängd finns alltid som du aldrig får bort. Har du inte hängt med i debatterna som funnits här ang parasiter och har du inte läst på div sidor om hur det fungerar. Tro inte jag hittar på för det brukar jag inte göra.

Det finns kanske fler hagar i grannskapet att nyttja? Du påstod att hon inte skulle vilja göra det på 4 ha. Hur vet du det?
Vi tog f ö hö tidigare på våra 5 ha till 4 hbl, förutom betet. Det fungerade.


Ja kanske det, men det stod det INTE något om. Jag menar så här ang 4 hektar...har man bara 4 hektar hage så inte tar man väl och plöjer upp alltihopa och sedan ingen hage har. Har aldrig påstått man INTE kan skörda på 4 hektar. Det kan man väl visst. Men då måste man ha en annan hage. Så menade jag. Läs inte så mycket mellan mina rader tack.

att då tro att man ska få superbete
Ditt uttryck! Varför kräver/förutsätter du "superbete"? Vad är "superbete"?


Superbete är ett ord som du får tolka presis som du vill...För mig, ett bete som gott och väl räcker över hla sässongen utan stödfodring eller annat. Som växer bra och räcker presis som jag vill. ett bete UTAN stora inslag av ogräs eller ohävdsarter.

Menar du att man utarmar jorden genom att ha bete? Det är snarare tvärtom.

Knappast...du kan inte ha djur gåendes år ut och år in utan att göra något av jorden/hagen...tids nog måste man låta den vila/plöja/gödsla...vad man nu väljer. Hästar är dessutom de djur som förstör marken mest. Dels pga sin tyngd trampar dom gärna sönder den känsliga grässvålen, helst fram på vårkanten, och dels för de betar nära marken.

Vet du hur många hästar Iris har?

Varför är detta viktigt ? disskuterar vi inte egentligen om parasitfria hagar ? Hur man bäst nyttjar en mark ? Vart vil du komma med denna fråga ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 043
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: Miamamman
·
Hästvård Har precis fått svar på träckprov på mina hästar och två stycken hade väldigt hög förekomst av blodmask. Den ena så mycket att jag blir...
Svar
16
· Visningar
2 027
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp