olika halsband, vad tycker ni?

BulletForMyValentine

Trådstartare
jag tänkte höra vad ni tycker om dessa oilka halsband

1) enkel läderrem/halsband
2) halvstryp, av läder el nylon
3) helstryp, av metall el läder
4) nosgrimma/halti
5) anti-dragsele, av nylon med snören

funktion, hur skarpt, bra eller dåligt osv

lägg gärna till i listan om ni kommer på nått.
tacksam fär svar!
 
Sv: olika halsband, vad tycker ni?

För 1:an, 2:an och 3:an tycker jag alla är ok och man bör välja det hunden föredrar. Själv har jag ett nr 1.

De andra två kan jag i vissa fall accepetera som hjälpmedel vid "gå-fint-i-koppel-träning" däremot är det ingen permanent lösning.
 
Sv: olika halsband, vad tycker ni?

Jag tycker alla är okej av 1:an, 2:an och 3:an.
Jag kör själv med vanligt läderhalsband till "vardags" och storlänkad strypkjedja vid träning.

JAg gillar inte alls nylonkoppel eller -halsband. Känns som de sliter så illa på pälsen.
På strypkjedja föredrar jag metall före läder, eftersom jag tycker det är mildare. Enda chansen att korrigera med ett läderstryp är genom ryck som tar tag i hunden, med ett metallstryp lär sig ofta hunden att lyssna på ljudet och jag tycker det blir mildare på så vis. Och mycket snyggare med metallkjedja :)

Jag har inte mycket över till 3:an och 4:an alls. Kan acceptera i vissa fall men jag skulle själv inte använda det.
 
Sv: olika halsband, vad tycker ni?

1) Nja... Ser oftast hundar som drar som f*n med dessa halsband. Detta eftersom de är stumma och inte ger föraren någon som helst kontroll över dragandet. Fungerar dock fint på hundar som är väluppfostrade och kan gå fint i koppel redan.
2) Vad jag anser är ett bra allroundhalsband.
3) Rätt använt - helt ok både till vardag, träning och tävling.
Fel använt däremot = Urk
4) Urk
5) Urk

De 3 urk:en beror på att de flesta som använder dessa hjälpmedel har noll koll på hur de ska användas (= ryck, slit och elände) och för att jag personligen anser att de flesta som inte vill lägga ner jobb på att inse sina egna brister, rätta till och träna med sin hund på ett korrekt sätt under kontrollerade former använder dessa som lätta "plåster" på ett stort grundproblem = kontakt & lydnad.
 
Sv: olika halsband, vad tycker ni?

Ena hunden har ett stumt nylonhalsband, de andra två har halvstryp, tycker de är smidigast då det bara är till att dra över huvudet.

Har inte kompetensen nog att använda nr 4 och 5. Kan dock tänka mig att använda vid nödläge (tex. omplacering som skulle dra iväg mig på ett kick annars)

Har dock inte så hårda hundar utan det räcker med ganska enkla korrigeringar.
 
Sv: olika halsband, vad tycker ni?

dom tre första är okej tycker jag. min hund har ett vanligt enkelt platt läderhalsband med spänne. ibland ett rundsytt helstryp. men han drar inte i kopplet och går nästan alltid lös så det kvittar eg vad han har för halsband.

vanlig sele tycker jag också är bra, särskilt på en mindre hund. förutsatt att den sitter som den ska och inte stramar eller skaver.
 
Sv: olika halsband, vad tycker ni?

1) enkel läderrem/halsband
Bra halsband, jag gillar det.
2) halvstryp, av läder el nylon
Absolut bästa halsbandet, Jag älskar det.
3) helstryp, av metall el läder
Helt ok. Om man använder det på rätt sätt
4) nosgrimma/halti
Okej, Ett tag, Om man vet hur man ska använta det.
5) anti-dragsele, av nylon med snören
Nej tack.. Finns inga bra saker.
 
Sv: olika halsband, vad tycker ni?

Alla de tre första alternativen tycker jag är okej, sedan vilket som fungerar bäst kan ju variera. Min förra hund blev t ex stressad av stryphalsband, så på henne var det bäst med vanligt halsband eller sele. Min nuvarande hund har halvstryp (För att det är smidigast att sätta på) eller sele, dock går han mest lös.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Olika "hjälpmedel" inom hundsporten? Såsom att i ridsporten har man graman, halsförlängare osv som "hjälpmedel" men det måste ju finnas...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp