Olika humör beroende på vädret?

H

Hannisen

Är era hästar på olika humör beroende på vädret? Den hästen jag har på halvfoder är en riktig väderhäst.
Är det soligt och vindstilla är han hur go som helst att rida både ute och i paddocken, han älskar att jobba och gör alltid sitt bästa. Regnar det och blåser (specielt blåser), blir han en helt annan häst. Kastar sig åt alla håll. Ofta rätt upp i luften (finns inte en chans att sitta kvar när han gör sina värsta språng). Han konsentrerar sig inte alls. Nu har vi börjat longera eller göra något annat från marken när det blåser.

Är det någon som känner igen sig?
 
Min pålle (en 12 årig isis) gillar vintern! Han frustar och kan pipa och "tjoa" vid snöoväder. Annars är han lika hurdant väder det än är.

/Malin
 
Uj ja, min tant är två helt skilda hästar, beroende på väder och vind.

Nu börjar hon också bli piggare när det går mot kallare årstid. Det tar ett tag att få hennes koncentration på jobb och det går ganska fort innan man får tag på henne.
 
....Väderhäst...
Min vbl-märr är nog som hon är. Lite bestämd och ngt. envis. Vintern är nog det bästa hon vet,för då är hon så pigg och glad. På sommaren likaså,fast hon gillar inte knott och broms,för då springer hon "förtvivlat" ifrån dem,och jag gillar även vintern. Borde väl bo i Lappland/ eller Jämtland för det är rätt så mkt snö däruppe.
Hon gillar vara ute, en lite mer utehäst är hon.
:)
-------------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
mmm...absolut.....tyvärr går hon som bäst när det regnar.....om man rider ute då såklart....ska skaffa våtdräkt eller nåt.... :banana:
 
Min förra häst, en vbl-kille på 8 år, var precis så.
Kombinationen kyla & vind funkade inte alls, då stod han rätt upp i luften eller flög omkring och tjöt i sina värsta bocksprång. Hade man tur satt man kvar ;)

Vindstilla, varken varmt eller kallt och lite duggregn, då var det som bäst.
Var det varmt så ville han knappt lyfta en hov och var mest likgiltig och ointresserad.
 
jadå :D
min är som en gammal pensionär på sommaren
lite piggare till sensommaren för att övergå till en
mycket pigg och framåt herre till hösten,tittig,hoppig och allmänt jobbig :p
får se hur det blir i vinter :o :crazy: :D
mvh/Arabizar
 
Min islandshäst blir piggare desto kallare det blir. Han tycker däremot inte blåst, då vill han helst stå i hagen och trycka ihop sig med sina kompisar :smirk:!
 
Jag har en månad varje höst och en månad varje vår då min häst är totalt galen. Han blir så otroligt laddad och då han redan är mycket känslig för hjälpena så får jag knappt snudda honom minsta lilla för att ändå få en mycket stor reaktion. Han blir också enormt medveten om grejer omkring sig, kan helt utan förvarning kasta sig ner med bresade framben, tvärhoppa upp, slänga sig åt sidan m.m
Det enda som hjälper under dessa perioder är att vara totalt hård och konsekvent, han får inte ta minsta lilla eget alternativ och han MÅSTE stanna inom den inramningen mina hjälper ger. Det har faktiskt hänt att jag vilat honom en period just under väderomslaget för att sedan få tillbaka en otroligt mycket trevligare vinter/sommarhäst. Som tur var blåser det inte speciellt mycket uppe vid norrlandskusten där jag bor, tur är väl det då en hård vindil verkar som en yttre hjälp på honom och han blir väldigt förtvivlad då mattes hjälp säger halt och vinden blåser honom i rumpan så att han inte riktigt vet hur han ska få sina bakben nog långt fram.
Han är vanligtvis en mycket rolig, välbalanserad, väluppfostrad och realtivt trygg häst att rida ut på men väderväxlingarna provar hans mattes tålamod!
 
Låter som det är många som har samma problem som mig :bow:
Bara hoppas på att det går över snart, och njuta av de dagar då det är fint väder! :love:
 
Hehe... precis sådan är min!
Hatar regn - verkligen det vidrigaste han vet. Är det dessutom i kombination med blåst så är det världens undergång.
Kalla soliga dagar är livet som bäst! Då är han busig och glad! :bump:
Blåsiga dagar gäller det att hålla i hatten! Rädd för allt och totalt okoncentrerad på allt matte gör...
 
Jag har det som det flesta andra verkar det.
Ju kallare desto piggare häst. Snö och sol och kyla framkallar utan tvekan både tjo och tjim. Däremot är han pensionsfärdig när det är sommar, varmt och mycket bitande och stickande flygfän.
När det blåser är det en annan sorts pigghet. En inte helt komfortabel sådan. Tittig och spänd och nervös för allt och inget.
 
:rofl: Är det min Queen du beskriver eller... :D
Hon är precis sådann, vid blåst är hon helt i upplösningstillstånd, brukar försöka att rida i skogen då där det är hyfsat lä o inte så öppet. Regn hatar hon osså... :crazy:
 
:D Kan tänka mig det. Undrar om det har med åldern eller med könet och göra? Sambon han bryr sig inte i såna petitesser som lite blåst eller skuttande hästar!
 
Inte min sambo heller! :D

Då det gäller Svampens bus kan jag tycka det är ganska kul men att mamma inte gör det förstår jag då hon inte är så sadelfast efter nästan ett års riduppehåll. ;)
 
Skojar du??? :crazy:

Har under sommaren äntligen börjat kunna rida ut normalt och avslappnat, men nu börjas det igen... Han har börjat bralla igen, och blir lätt uppe i varv. Ena minuten kan han vara kanon fin och lyssna på minsta hjälp, till att bli halvknäpp och bara vill raca ifrån diverse saker. Och eftersom han blir så till sig, och när man håller in honom så har han lätt att börja bralla... Pga en nackskada så bör jag inte ramla av, men peppar peppar så har jag hittills aldrig farit av. Däremot har han dängt av 3 andra :o under förra vintern...
Får väl se hur det går. Ska försöka få hjälp att köra honom (han är ett varmblod som gått på travet till förra hösten) och låta honom "ladda ur" lite på det sättet istället för med mig på ;) Får väl se om det funkar. Hoppas på det.

Men det är skönt att läsa att det är fler som har samma mönster. :D Man är alltså inte helt ensammen om problemen...
 
När det regnar är min häst mycket ovillig..men det förstår man ju...när det blåser mycket kan hon bli lite stirrig också, misstänksam liksom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: Nahar
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 261
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp