Olika inriktningar inom westernfilosofin?

S

speedy agust

Jo, jag har en fundering som har hängt med mig ett tag och tänkte lägga ut den här för att få lite klarhet. Har ridit i hela mitt liv men mest som skogsryttare, några år på ridskola och har nu en travare som jag rider lektioner med på ridskola, vi har gått några western kurser också och ska förhoppningsvis nästa sommar vara med på boskapskurs. Har också varit lite intresserad av Parelli och NH. Jag är en allätare med andra ord och kallar mig gärna nybörjare inom western och hoppas därmed att det är okej att ställa korkade frågor;).

Jag har fått intrycket av att målet inom westernridningen är att kunna rida på lösa tyglar, dvs utan kontakt med hästens mun. Det är vägen dit jag funderar lite över, hur utbildar ni era westernhästar? Med kontakt eller utan? Skall hästen lära sig att bära sig själv utan stöd, eller ska man ge hästen stöd i munnen?
Är detta två olika inriktningar inom westernridningen eller är det jag som fått om bakfoten? Om man ser till Parellis lära och andra inom NH typ Hempfling så är kontakten ju minimal som jag uppfattat det och man utbildar hästen i repgrimma och utan bett osv, med detta inte sagt att dessa är ”westernryttare” men hör dessa till den spanska/californiska skolan eller har jag missuppfattat? Läser man sedan vad andra renommerade inom västernvärlden skriver så betonar flera hur viktigt det är att man utbildar hästen i rätt form med stöd på tygeln för att den skall kunna bygga rätt muskler i hals och rygg och att detta är vägen till att få en häst att kunna gå i rätt form på lösa tyglar…

Är detta två olika vägar att gå och att man som ryttare väljer vilken ”skola” man tillhör och sedan utbildar hästen därefter? Har de olika modellerna olika syften? Eller är målet detsamma…
Antar att det inte finns några entydliga svar, men skulle vara kul att höra vad ni anser och tror och hoppas att någon kanske kan bringa lite klarhet i detta som jag tycker är intressant att filosofera över.
MVH
Eva
 
Sv: Olika inriktningar inom westernfilosofin?

Kan bara skriva hur jag gör med min unghäst :) Han är bara riden några månader och jag rider med stöd på tygeln. Inte alls mycket men såpass att jag kan hjälpa honom lite med att hitta balans och tempo. Sedan testar jag hela tiden att släppa mer och mer. På så vis kan han gå kvar längre och längre i rätt form, balans och tempo utan någon kontakt. Tappar han balansen så hjälper jag till med lite stöd igen för att sedan prova att släppa igen. Men först försöker jag givetvis alltid att reglera med bara säte och ben. :laugh:

Har oxå sett att folk gör väldigt olika med sina unghästar och som du säger verkar det finnas två (eller så många det finns hästfolk ;)) olika sätt att använda kontakt och tyglarna. Vissa som aldrig tar i dom och andra som har lite kontakt.... (och även dom som har alldeles för mycket kontakt, men det är ju en smaksak som allt annat).
 

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 441
Senast: Myrten
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: LionQueen
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp