Olika längder på bett

Plantan

Trådstartare
Hej!
Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt bett vara lika långt, plus eller minus? Hur resonerar ni?
Jag rider idag på ett rakt bett med lösa ringar, men Pålle blir stark som en gorilla när vi rider ut och springer helst mycket fortare än vad jag tycker han ska göra. Vill ha lite bättre broms, lutar åt ett rakt Kimblewick. Det går att få stopp på honom, men jag vill inte dra så mycket som jag behöver göra med det här raka bettet. Ska testa ett vanligt tredelat bett med fasta ringar, så jag kan jämföra med det raka.
Vad har ni för erfarenheter av Kimblewick och vad rekommenderar ni? Nåt annat som är bättre? Finns nån riktigt bra och informativ sida om betsling? Nån om just inpassning? Kimblewick? Länka gärna! Vill gärna veta mer om både bra och mindre bra bett.
Tack, tack!
 
När min häst hade tandläkarbesök i vintras sa hon att jag skulle gå ner en storlek på rakt bett jämfört med två- och tredelade. Det var det den tandläkaren sa i alla fall.
 
Jag har samma storlek på delade och raka bett. Kimblewick däremot behöver iaf min häst en storlek större.
 
Min häst har kimblewik när vi rider ut med andra då han gärna ligger på lite då. Han trivs bra med det och jag gillar det då det är lagom skarpt. När vi kör har han alltid ett liverpoolbett, det är ett skarpare hävstångsbett och även om det passar utmärkt för körning blir det för skarpt i ridningen.

Nu har jag bara raka bett till honom, men hade delade bett förr och när vi gick över till raka så gick vi ned en storlek.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 009
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 837
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp