Olika många broddar i skorna?

A

Atalantha

Igår broddade jag pålle för första gången i vinter :bump: Han har spatt hö bak, och går därför snett med den hoven. Nu har han hunnit slita lite på skorna, vilket gjorde att ena tåbrodden inte gick att få i. Andra tåbrodden på samma sko hade gått att få i om jag inte hade förstört gängorna :o

I alla andra skor har han 4 brodd, kan han gå med 4 brodd i alla skor förutom hö bak där han bara har 2 i bakkant på skon? Han ska skos om i slutet av månaden, så det är bara fram tills dess i sådana fall. Och jag kommer självklart försöka igen, vill bara helgardera mig om det inte går. För tillfället är här massa snö och han har bara isbrodd vid ridning/promenader.
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Jag skulle låtit han gå med 4 brodd fram men tagit av tåbrodden bak. Blir ju en himla obalans bak annars:/
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Då kör jag på det :) Borde inte vara väldigt bekvämt att gå med "klackar" på bara ena bak :o
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Hur sjutton har du klarat dig utan brodd hela vintern?:o Vi skodde med fyra brodd i början av dec, har haft det sedan dess. Hovis rådde oss också att inte ta ur dem trots töväder, iom att just gängorna kan gå sönder och det är värre att gå ojämnt än att ha brodd lite i önödan. I hagen och boxen sjunker ju brodden ändå ner och påverkar bara de stunder de är på hårt underlag.
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Hur sjutton har du klarat dig utan brodd hela vintern?:o Vi skodde med fyra brodd i början av dec, har haft det sedan dess. Hovis rådde oss också att inte ta ur dem trots töväder, iom att just gängorna kan gå sönder och det är värre att gå ojämnt än att ha brodd lite i önödan. I hagen och boxen sjunker ju brodden ändå ner och påverkar bara de stunder de är på hårt underlag.

Jag har bara haft brodd sen den 23 dec. Beror ju lite på var i landet man bor;)
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Hur sjutton har du klarat dig utan brodd hela vintern?:o Vi skodde med fyra brodd i början av dec, har haft det sedan dess. Hovis rådde oss också att inte ta ur dem trots töväder, iom att just gängorna kan gå sönder och det är värre att gå ojämnt än att ha brodd lite i önödan. I hagen och boxen sjunker ju brodden ändå ner och påverkar bara de stunder de är på hårt underlag.

Han har inte ridits sen det började snöa.. :confused:
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Om det är snö hästen går i i hagen så är det inga problem att ha färre broddar bak, men ta av broddarna fram i andra skon bak så att bakfötterna blir lika. Broddarna kommer liksom inte ner mot hårt underlag då det är mjukt av snö. Likadant i boxen, där är det också mjukt. Att rida så en stund på tex grusväg går bra eftersom det inte är så lång tid.
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Om det är snö hästen går i i hagen så är det inga problem att ha färre broddar bak, men ta av broddarna fram i andra skon bak så att bakfötterna blir lika. Broddarna kommer liksom inte ner mot hårt underlag då det är mjukt av snö. Likadant i boxen, där är det också mjukt. Att rida så en stund på tex grusväg går bra eftersom det inte är så lång tid.

I hagen har han ingen brodd, så där är ingen fara. Detta är enbart under ridturerna. Vissa delar är plogade och vissa delar är pudersnö :love:
Men jag låter nog bli att brodda tårna på andra bakhoven, så det åtminstone blir lite jämnare! Tack för svar!
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Trodde det varit snökaos i hela landet jag. :o Våra tar sig inte nerför stallbacken till hagen utan att slå ihjäl sig utan brodd, så de har i hagen med. :)
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Köp en gängtapp och fixa till gängorna med den. Är inte någon dyr investering. Har ännu inte misslyckats med att gänga upp nåt broddhål.
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Köp en gängtapp och fixa till gängorna med den. Är inte någon dyr investering. Har ännu inte misslyckats med att gänga upp nåt broddhål.

Gängtappen förstörde broddhålet :o
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Trodde det varit snökaos i hela landet jag. :o Våra tar sig inte nerför stallbacken till hagen utan att slå ihjäl sig utan brodd, så de har i hagen med. :)

Här är snö, men varken kaos eller is. Och vi har ingen stallbacke, allt är plan mark. :)
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Köp en gängtapp och fixa till gängorna med den. Är inte någon dyr investering. Har ännu inte misslyckats med att gänga upp nåt broddhål.

Gängtapp funkar till 99% inte på min hästs skor. Här gäller det att sätta dit blindbrodd direkt;)
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Jag har aldrig misslyckats med att gänga upp broddhålen...och jag har gjort det under mycket lång tid. Är ju gammal som gatan numer:crazy:.

Jag rensar ur broddhålet, sätter dit gängtappen och ser till att den tar gäng, vrider tillbaka och så gör jag om proceduren med ett halvt till ett varv i taget. Alltså inte bara skruvar i den utan en bit, och ur igen och sen lite till. Det hjälper till att rensa upp gängorna tills man kommit igenom och då är det bara att skruva i brodden. Det är viktigt att man får gängtappen att gå ner rakt så man inte drar den snett så det kan vara lite pyssel innan man lyckas med första taget. Är utbildad inom metall (svets och smide) så jag kanske har en annan teknik:o
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Ja jag har broddat i snart 7 år och alla andra hästar funkar det på men inte denna herren;) Så e nog han som konstrar med sina skor;)
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Ha ha ha, ja...rätt var det är står väl jag där också med "skägget i brevlådan" ...man får vara glad att det finns blindbrodd, helt klart :D
 
Sv: Olika många broddar i skorna?

Jag lyckas alltid på något spektakulärt sätt skruva i dom snett :o Händer alltid i bak, eftersom han har svårt att lyfta bakfossingarna, så jag får hålla dom lågt och hålla upp en del av hans tyngd.

//Johanna som har träningsvärk efter broddhålsrensningen igår :o
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Fritid Denna vintern behöver jag riktiga vinterkängor. Förra vintern genomled jag i gummistövlar med dubbla ullstrumpor och det gick med nöd...
Svar
14
· Visningar
1 042
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Kristall10
·
Hästvård * Warning, wall of text* Min häs fick en lateral hovbensfraktur höger fram den 14 april. Det har altså gått snart 4 månader. Han går i...
Svar
7
· Visningar
1 636
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp