Olika nyanser av vitt

BernT

Trådstartare
Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur?

Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna men är inte heller sugen på att måla listerna och de som redan är vitmålade är just 0502-Y.

Base white är ju verkligen vit medan 0502-Y är just lite åt det gula hållet. Dock har vi 0502-Y i lägenheten nu och det ser vitt-vitt ut men är extra högt i tak + massa golv till tak-fönster. I huset är det förvisso ljust men inte riktigt lika ljust så är rädd att det blir gult. Finns liksom ingen tid att provmåla heller utan färgen som beställs denna vecka är den vi får köra på.
 
Min erfarenhet av 0502-Y är att det känns vitt. Kan inte påminna mig om jag att tyckt det varit gult, eller ens tänkt på att det skulle vara gul ton på det.

Tillägg: det är 0502-Y på väggen bakom mig på min profilbild

Tillägg 2: taket är (var) 0500. Kanske ska tillägga att bägge är S-varianterna.
 
Kanske inte så hjälpsamt men vi har 0500-N på väggarna vilket jag gissar är rätt likt base white. Sen antar jag att vi har 0502-Y på golvlister och karm, det är väl standard och jag minns inte att vi bestämt något annat. Jag tycker inte att skillnaden är ful, visst den finns där men tycker inte snickerierna ser gula ut, bara en annan nyans av vit. Och då är jag rätt petig med hur sånt ser ut.
 
Vi har base white och den är verkligen vit-vit-vit i jämförelse med 0502-y. Jag skulle måla över några märken en gång och tog fel färg. Då syntes det tydligt vilken skillnad det var. Våra lister är inmålade i base white och det blir ju väldigt vitt då.
 
Vi har base white och den är verkligen vit-vit-vit i jämförelse med 0502-y. Jag skulle måla över några märken en gång och tog fel färg. Då syntes det tydligt vilken skillnad det var. Våra lister är inmålade i base white och det blir ju väldigt vitt då.
Tänker mest orkar man måla listerna? De kommer i längder om ca 4 m och jag har nog ingenstans där jag kan lägga de och måla, för antar att det är bäst måla om de innan jag sätter fast de. Ska jag ha ett bord att lägga dem på för att måla måste jag köpa ett långt jäkla bord + känner att jag har inte riktigt tid, sjukt tight tidsschema som det är.
 
Min erfarenhet av 0502-Y är att det känns vitt. Kan inte påminna mig om jag att tyckt det varit gult, eller ens tänkt på att det skulle vara gul ton på det.

Tillägg: det är 0502-Y på väggen bakom mig på min profilbild

Tillägg 2: taket är (var) 0500. Kanske ska tillägga att bägge är S-varianterna.
Har du mycket ljusinsläpp i din bostad? Svårt bedöma kanske haha men mer än ”vanligt”?
 
Kanske inte så hjälpsamt men vi har 0500-N på väggarna vilket jag gissar är rätt likt base white. Sen antar jag att vi har 0502-Y på golvlister och karm, det är väl standard och jag minns inte att vi bestämt något annat. Jag tycker inte att skillnaden är ful, visst den finns där men tycker inte snickerierna ser gula ut, bara en annan nyans av vit. Och då är jag rätt petig med hur sånt ser ut.
Du har ingen bild på listen mot väggen? 🙈😄 det är inget du stör ihjäl dig på om dagarna?
 
Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur?

Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna men är inte heller sugen på att måla listerna och de som redan är vitmålade är just 0502-Y.
Jag som är i lackeringsbranchen skulle inte vilja ha en färg på lister och en annan på väggen. Vi gjorde misstaget att köpa en burk "vit" färg på Biltema tyvärr ospecat vilken vit. Det var inte ral 9010 som listerna var. Färgen var för att dutta spikskallar. Svågern och svägerskan målade ett rum för några år sedan jag ryser varje gång jag går in där. 2,5 väggar målade med en kulör en halv vägg med en annan. De har fönsterlister i vardagsrummet i en vinröd och uterummet glasdörrar i en annan vinröd kulör. Det kryper i mig när jag ser...
 
Jag som är i lackeringsbranchen skulle inte vilja ha en färg på lister och en annan på väggen. Vi gjorde misstaget att köpa en burk "vit" färg på Biltema tyvärr ospecat vilken vit. Det var inte ral 9010 som listerna var. Färgen var för att dutta spikskallar. Svågern och svägerskan målade ett rum för några år sedan jag ryser varje gång jag går in där. 2,5 väggar målade med en kulör en halv vägg med en annan. De har fönsterlister i vardagsrummet i en vinröd och uterummet glasdörrar i en annan vinröd kulör. Det kryper i mig när jag ser...
Åååh, som huset jag regelbundet kör förbi, som är målat i en ganska mörkgul färg. Förutom gaveln som efter en takrenovering är mycket ljusare. Och garaget i en tredje gul färg, och det lilla skjulet i en fjärde. Jag försöker titta åt ett annat håll för att inte få migrän.:yuck:
 
Tänker mest orkar man måla listerna? De kommer i längder om ca 4 m och jag har nog ingenstans där jag kan lägga de och måla, för antar att det är bäst måla om de innan jag sätter fast de. Ska jag ha ett bord att lägga dem på för att måla måste jag köpa ett långt jäkla bord + känner att jag har inte riktigt tid, sjukt tight tidsschema som det är.
Antagligen inte 🙈 Det här gjordes av målarfirma innan vi flyttade in.
 
Vi har 0500-N på väggar, taklister och i taket och 0502-Y på golvlister, innerdörrar och dörrlister. Helst hade vi haft allt i 0500-N men det kostade rätt mycket extra att få det. Vi är glada att vi inte har 0502-Y överallt då den är påtagligt gulaktig. Bifogar en bild på vägg och innerdörr.
 

Bifogade filer

  • 20220504_173327.jpg
    20220504_173327.jpg
    95,4 KB · Visningar: 98
Hittade lister i 0500-N så det borde väl funka bättre till base white än 0502-Y?
 
Ska jag ha ett bord att lägga dem på för att måla måste jag köpa ett långt jäkla bord + känner att jag har inte riktigt tid, sjukt tight tidsschema som det är.
Vi brukar bara ta någon stol i ändarna och lägga upp det på. Kanske nån stötta i mitten.
 
Tänker mest orkar man måla listerna? De kommer i längder om ca 4 m och jag har nog ingenstans där jag kan lägga de och måla, för antar att det är bäst måla om de innan jag sätter fast de. Ska jag ha ett bord att lägga dem på för att måla måste jag köpa ett långt jäkla bord + känner att jag har inte riktigt tid, sjukt tight tidsschema som det är.
Ett av de stora varuhusen säljer dessa för 80kr

Så slipper du riskera färgfläckar på stolarna.

Om du nu vill måla listerna. Jag hade nog bara accepterat nyansen men man ser knappt mina lister för alla grejer ändå :p
 

Bifogade filer

  • 342037.jpg
    342037.jpg
    14,4 KB · Visningar: 29

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 244
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 299
Hemmet Jag har kommit underfund med att mitt badrum är litet och murrigt på ett sätt som jag inte är helt säker på om jag vill ha det i. Det är...
2
Svar
22
· Visningar
4 346
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp