Bukefalos 28 år!

Olika ridsystem

F

flashlight

Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till samma mål som det brukar heta)

Nu är hyperflexion på tapeten, den träningsmetoden ingår ju i ett helt system (som skaparna kallar LDR förresten...inte rollkur)
Jag har då och då försökt läsa runt lite och titta på filmer för att förstå mera vad det innebär, de som använder det här systemet är ju väldigt framgångsrika idag inom den internationella dressyren. Men enligt skaparna så utgör det faktiskt en alternativ väg till målet.
Så nu gör jag ett försök att få en seriös diskussion om hur ni ser på det här?

Kan man uppnå samma kvalitéer i hästarna, i utbildningen med det här systemet:confused: Får man tex lösgjordheten?

Som jag har förstått det så skiljer sig hela systemet från det klassiska så att enligt Sjef och Anky måste man helt lära om för att kunna rida enligt deras system. (De säger i alla fall så) Anky säger att hon aldrig skulle kommit dit hon är utan systemet.
Sjef säger också att han är för den klassiska dressyren i tävlingssituationen men inte i träning:

I am for classical dressage, the way it is supposed to look in the FEI rules. But my philosophy of training is different, I treat horses like athletes, instead of using the classical training methods because I don't think they work any more in these modern times. The horses are different, there's way more Thoroughbred in them, so you have to approach them differently, also mentally. The horses in the past were those really heavy horses, and you didn't need to train them much in the lower frame because they were very difficult to bend and flex."

Man har ett annat system för hjälpgivning, talar vad jag förstår (rätta mej om jag har fel) inte mycket om diagonala hjälper, och arbetar inte lösgörande tex på samma sätt. Det jag har sett är att man säger att just överböjandet är det som får hästarna igenom i kroppen:confused: (rätta mej som sagt)

Här visar Anky mer av systemet:

http://www.youtube.com/watch?v=N5vkFc9piX0

http://www.youtube.com/watch?v=rtASmj2vmGs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mzBJKwnFAjQ&feature=related

Jag har funderat, ser man det här på tävlingsbanan och hur? Hästarna (som är av en helt annan sort än de mer traditionella äldre typerna av dressyrhästar, precis som Sjef säger) är väldigt spänstiga elastiska och rörliga.:bow:
Men är de tex lösgjorda? Jag funderade över det idag bla på fm när jag såg delar av sändningen på webtv från Neumünster, och tex Totilas. Jag upplever tex Hubertus häst (såg nu inte alla pga hann inte) som faktiskt enormt mycket mer lösgjord i så fall, öht som att mera uppfylla kriterierna i utbildningsskalan (som ju är bedömningsgrunder) Men inte en femtedel ens av utstrålningen förstås.

Ersätter man tex lösgjordhet med spänst, rörlighet och elasticitet hos hästarna:confused: (Totilas rörelser är helt enorma, nästan för mycket, han är ju i sej själv så full av utstålning att de flesta andra ser ut att vara en annan art av djur i jämförelse:o Men det är ju delvis i alla fall en annan sak) Kan man säga att man tränar efter andra principer än den klassiska utbildingsskalan och ändå uppfylla de kvalitéerna på tävling? (Samma principfråga har ju dykt upp även ang andra system som AR tex)

Så det vore intressant med en seriös diskussion, har ni andra funderat över det och vad tänker ni egentligen? Tycker ni att det finns alternativa vägar eller tror ni inte på att det ÄR en alternativ väg, utan i grunden samma, trots vad de säger som tränar enligt Sjefs system? Vad blir konsekvensen om de ledande i världen tränar efter ett annat system än det som bedömningen på tävling bygger på? ELler spelar det ingen roll?

Jag för min del kan nu förstå Ankys förtjusning i westernridning mycket bättre fö:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika ridsystem

Ingen som vågat/orkat gå in i diskussionen:D

Då ska jag skriva mera vad jag tänker, i alla fall...

Jag tror inte en vältränad häst dör av att ridas en mycket kort sekvens överböjd, som en del i stretching och det står jag för. Men långa stunder som det används har jag alltid varit emot. Anky säger själv på filmen att det blir jobbigt att gå så djupt i passage (hon går ur den formen snabbt pga det i passagen hon visar) Men det är ju just så hon gjort på en hel del filmer man sett:confused:. Dvs från tex framridningar, lång stunder i bla passagetrav.:cool:

Där blir det inte trovärdigt för mej ang hänsyen till hästen:o Hon har också i en intervju nyligen tagit ganska lätt på frågan hur länge hon rider så, samma igen, det ska vara kort, - men i praktiken kan det bli 20 minuter eller mer som det lät:cool:

Sen tycker jag det är en intressant diskussion ang hela ridsystemet. Ev fördelar/nackdelar och vad innebär det, hur arbetar hästarna, hur påverkar det dressyren om de ledande tränar enligt ett annat system än det som bedömningen grundas på? OSv.

Jag är ganska skeptisk själv, mycket mer än jag har varit, men jag är ju inte ens en skicklig hobbyryttare så det är väl lätt avfärdat;) Visst måste man förnya sporter till viss del, men ja, vad innebär det här systemet egentligen? Förutom rollkuren då, som träningssystem öht.:confused:

Nå, funderingar:idea:
 
Sv: Olika ridsystem

Nu hade du minsann förväntat dig ett intressant svar hahaha...


Men Nä jag orkar inte... kan du inte skapa ett mer lättsamt ämne :D

Dessutom kommer detta bara bli en rollkur - tråd till :angel:
 
Sv: Olika ridsystem

Nu hade du minsann förväntat dig ett intressant svar hahaha...
Men Nä jag orkar inte...

:rofl: Nej exakt det där faktiskt! Det vill säga en snygg omskrivning av:

"Det är så mycket klokt sagt i tråden redan så jag har inget nytt att tillföra":angel:


kan du inte skapa ett mer lättsamt ämne :D

Ok:idea:, kan be moderatorn döpa om den till "Kan jag ha rosa bling på en fux:confused:"


Dessutom kommer detta bara bli en rollkur - tråd till :angel:


Ja risken är väl överhängande....... Men jag gillar inte övertoner och mer eller mindre vulgärpropaganda det får mej bara skeptisk.
Men en saklig diskussion om det som det handlar om tycker inte jag är fel, eftersom ja,idag igen vann två holländska ryttare tex över en radda andra från olika länder.

Fast det jag ville var mest att väcka tankarna i en egen tråd, det är ju rätt aktuellt ämne och viktigt att se helheten tycker jag, just systemet kontra det klassiska osv. Sen om ingen svarar kanske inte gör så mycket för ett antal läser i alla fall, och då kanske några tänker lite till osv.:idea: Naturligtvis ska man vara emot plågsam ridning men den här frågan är ännu större, har i alla fall jag kommit fram till att jag tycker (sen att andra gjort det tidigare, ja visst, men några kanske gör det längre fram också..)

Kanske är bättre att många läser men inte svarar än en urartad rk-tråd.....
 
Sv: Olika ridsystem

Japp! Men vadå, 114 nu var inte så illa för jag antar att det inte är du som läst 114 gånger:angel:
 
Sv: Olika ridsystem

Vi tittar ju på OS och hinner inte svara på din fråga :angel:, nu är jag dessutom så trött så det går inte men jag har några frågor jag också. Jag återkommer med dem när jag har piggnat till, så håll ut ...
 
Sv: Olika ridsystem

Hej! jag har en hel del funderingar. Sätter dock inte allt på papper här nu pga att det blir så långt:P

Jag tycker absolut att det är en utveckling att se till nya arbetsmetoder med hästen. Jag tycker inte heller att det egentligen är någonting konstigt med mycket böjning i halsen. Det är ju egentligen samma sak som att "be hästarna gå på tygeln" men med ännu mer böjning. Vi har ju redan börjat "arbeta" dem i munnen så det är ju inget stort konstigt steg att gå vidare och lyfta halsen respektive ta ner halsen, just i tränande syfte. Är ju såklart inte bra för hästen att statiskt jobba i samma "lodräta form" hela tiden! Även fast det tidigare gärna varit så för många?
Som Anky säger och som man själv också vet efter lite tränande med hästar så kan man ju inte tvinga hästarna till någonting som de inte vill, och fortfarande kunna utföra fina passager och behålla t.ex en bra galoppkvalité. Om hästen skulle vara ur balans när den går i sådan djup form så skulle ju det märkas. Men som med all ridning och träning kan vilken typ som helst vara skadlig om den utförs av fel person!
Man kan också titta på Ankys sits, den är helt stadig och egenbalanserad. Så om du säger att vi klipper av tyglarna så skulle hon ju sitta kvar som gjuten (Som vi brukar vilja använda som jämförelse) till skillnad mot andra videor man sett där halsens böjning snarare använts som en hjälp att balansera sig i, då har det gått till på fel sätt och är snarare tvång än "övertalning" och stretchning.
Jag tycker inte att en kraftig böjning som Anky gör på något sätt skulle vara värre än en hopphäst med illasittande sadel och skarpt bett med en obalanserad ryttare som har balansen i tygeln, och det förkommer nog ännu mer än den här kraftiga böjningen...
Svårt att dra gränsen? Kan ju inte dra gränsen för bara vissa personer och alla har vi ju varit nybörjare någon gång.
Nu har jag skrivit lite tankar. Kan vara lite dåligt formulerat ibland pga sen kväll;)


OBS, använder ordet böjning som också kan menas med böjning i kroppen, dvs i sidan inte i halsen, haka inte upp er på detta...
 
Sv: Olika ridsystem

Jag har funderat, ser man det här på tävlingsbanan och hur? Hästarna (som är av en helt annan sort än de mer traditionella äldre typerna av dressyrhästar, precis som Sjef säger) är väldigt spänstiga elastiska och rörliga.:bow:
Men är de tex lösgjorda?

Har bara läst ditt första inlägg, skriver lite kort ikväll o kanske fortsätter i morgon.Om du är snäll, du vet att jag inte är så bra på förklaringar här på dressyr.;)


Jag upplever rollen o dess hf som (viss) kontrollerad spänning, där hästen antagligen inte är så lösgjord utan mer lydigt eftergiven o stretchad.

Jag upplever det som man får späningen genom en rätt rejäl driving, samtidigt som man håller inne med den energi som det ger, och det klarar ryttaren bara om nosen är invikt.När nacken tas upp, då är det en signal till hästen att energin kan få utlopp och då det även finns spänning i det hela så blir det mer spektakulärt.

Förtjänsterna det ger på tävlingsbanan i kvick spänstig elasticitet är (antagligen) större än de förluster man får i mindre lösgjordhet o nosryggen mer åtbakomlodhållet.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika ridsystem

Anky är ju en väldigt skicklig ryttarinna och sitter på hästar av en kvalitet de flesta av våra inte är i närheten av. De har ju en viss fallenhet för dressyr och att bära sig korrekt. Jag tycker de ser elastiska och fina ut i kroppen. Men jag tycker nackligamenten ser lite läskigt utdragna ut. Och de fäller in näbben lite väl mycket även i GP-form.

Klart det inte behöver vara tvång för att arbeta in hästen i den formen. Me frågan är om det är rätt iaf. Visst ger det hästar som är loss i halsen. Men det kan man göra genom böjning på olika sätt. Arbetar man ihop dem så mkt fram kan bakbenen bara inte komma med. Bäckenet kan inte vinklas in nog och bakbenen inte komma in iom att överlinjen är för utstretchad fram. När de sen tas upp i GP-form så är det klart de kommer under sig mer och då lättar betydligt fram.

Att inte ha kontakt i bettet tror jag hon inte menar lång tygel, utan mer att man kan glappa lite utan att formen drar iväg. Och att man inte har stöd i handen. Många rider nog med mer i handen. Hur hon arbetat bort det vet man ju inte.
Att kunna variera formen bör ju alla kunna. Men jag kanske inte vill ha in näsan så mycket på hästen.

Jag rider själv enligt en annan filosofi än den traditionella. Jag är omlärd enligt nytt signalsystem och har lite andra tankar kring träning. Det funkar på banan med om man vill tävla.

Vi böjer loss hästarna mer än man vanligen gör. Vi rider utan stöd i handen och har som sagt annat signalsystem. Vi positionerar även huvudet och halsen utöver resten av hästens kropp. Att halsen/huvudet kommer av sig själv stämmer tror jag. Men vi hjälper dem snabba på det genom att positionera det först i en avslappnad position genom vissa tygelhjälper. Därefter rider vi dem bakifrån. Vi kan även i korrigeringsridning variera var vi har handen för att få olika effekt av bettet och på så sätt lossa spänningar i nacke/hals. Att positionera dem gör att de slipper gå i en hälsovådlig form allt för länge.

Om jag berättar om detta får folk bilder av avknäppta hästar som går och drar sig undan bettet. Men vi rider dem enligt ett speciellt system som man måste se för att förstå. Och vi rider dem fram till bettet och vill ha hästar som ständigt söker framåt till handen. Länger jag ut formen kan så lägger hästen ner sig avslappnat och fint.
De som ser de här ekipagen slås av hur lösgjorda de är, hur de rör sig genom kroppen i balans, hur tillfreds de är och hur välmusklade de är. De har en hög samlingskapacitet för sina egna förutsättningar.

Jag rekomenderar inte den här metoden utan tränares överseende. För gör man det på fel sätt får man en häst som flyr bettet eller går emot. Gör man rätt får man dock hästar som går för lätta, lätta hjälper. Och då går alla olika övergångar mellan gångarter och övningar snabbt och lätt och motståndsfritt.

Min egen häst är 27 år och enligt veterinärer och equiterapeut otroligt fräsch i kroppen tack vare denna ridning. Han är rörligare i lederna än de flesta 10-åriga hästar enligt equterapeut. Och det här är en häst som har både kropp och psyke emot sig.
Jag rider en häst som är 20 år och antagligen fräsch även han tack vare att hans matte ridit så här. Han har svår exteriör och borde kanske inte hållit så här länge ens. Han är idag i full gång och kan utföra det mesta.

Mina tränare har haft och har gamla hästar som ridits på hög nivå i hög ålder. Det tror jag är tack vare ridningen till stor del.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag tror dock man kan tvinga hästar till saker. För man behöver bara tvinga dem ett par gånger innan de sen ger med sig och gör det om man är konsekvent. Då kan man få fram "kvalitén" och rörelsen genom kroppen mer än då de går emot i början.
Ett kandar kan man absolut tvinga hästar till saker med om man vet hur man ska göra.
Det är inget jag tycker är trevligt. Men går gör det absolut.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag vet inte om jag tycker hon driver så mkt. Orkar inte kolla nu. Men är hästen van att gå i låg och för kort form så får man nog automatiskt mkt mer energi då man tar upp den och släpper fram näsan iaf ngt.

Att sänka sig och rulla ihop sig så ger ju dels en låg mental energi och underkastelse hos hästen. Men hindrar ju också dess rörelser. Så tar man up och fram kommer ju mer energi från både psyke och kropp igenom.
 
Sv: Olika ridsystem

Alltså om jag bara ser till det Anky lär ut och berättar på sina clinics så älskar jag systemet. Hela systemet går ut på att det ska vara enkelt att rida. Du ska rida utan kraft och hästen ska vara balanserad och ha fartkontroll. Så sällan man ser andra ryttare faktiskt ändra på hästarna så mycket i form och tempo som Anky gör hela tiden. Genom detta är nog hennes hästar dom mest välgymnastiserade hästarna i världen. Jag gillar även hennes inställning till hästen som hon berättar om i första början:).

Mitt svar är helt och enbart baserat på det Anky visar på clinics. Inte på allt runtomkring och hela rollkur diskussionen. Det Anky visar på Clinicen tycker inte jag är rollkur-det är gymnastik.

Och ja, jag tycker att det är helt naturligt att det uppkommer nya sätt att träna och rida hästar. De har trots allt hänt lite med både ryttarna och hästarna sen antiken.
 
Sv: Olika ridsystem

Jag upplever rollen o dess hf som (viss) kontrollerad spänning, där hästen antagligen inte är så lösgjord utan mer lydigt eftergiven o stretchad.

Jag upplever det som man får späningen genom en rätt rejäl driving, samtidigt som man håller inne med den energi som det ger, och det klarar ryttaren bara om nosen är invikt.När nacken tas upp, då är det en signal till hästen att energin kan få utlopp och då det även finns spänning i det hela så blir det mer spektakulärt.

Förtjänsterna det ger på tävlingsbanan i kvick spänstig elasticitet är (antagligen) större än de förluster man får i mindre lösgjordhet o nosryggen mer åtbakomlodhållet.

Detta var en av de bästa förklaringarna till LDR-s framgång jag sett, jag var inne på detta i den långa RK-tråden för länge sedan.
Önskar att jag hade uppkoppling hemma nu när det är en sån intressant frågeställning runt detta.
 
Sv: Olika ridsystem

Alltså om jag bara ser till det Anky lär ut och berättar på sina clinics så älskar jag systemet. Hela systemet går ut på att det ska vara enkelt att rida. Du ska rida utan kraft och hästen ska vara balanserad och ha fartkontroll. Så sällan man ser andra ryttare faktiskt ändra på hästarna så mycket i form och tempo som Anky gör hela tiden. Genom detta är nog hennes hästar dom mest välgymnastiserade hästarna i världen. Jag gillar även hennes inställning till hästen som hon berättar om i första början:).

Mitt svar är helt och enbart baserat på det Anky visar på clinics. Inte på allt runtomkring och hela rollkur diskussionen. Det Anky visar på Clinicen tycker inte jag är rollkur-det är gymnastik.

.

Jag har tänkt precis som du!:idea: Anky är oerhört sympatisk och dessutom en väldigt charmig person när hon håller clinics osv, och mycket i det hon säger är väldigt tilltalande. Just det enkla, den inställning till hästen som hon beskriver, osv! Samt att det faktiskt är vältränade gymnaster, man kan inte jämföra med hobbyhästar.

Det är därför jag blir så trött på diskussionerna där man beskriver anky som nåt slags skogsrå med svart baksida, och talar om att hennes hästar stapplar ut ur boxarna osv, det blir så oseriöst så man orkar inte ens tänka på vad diskussionen handlar om, jag blir bara irriterad för att man måste ta till vulgärargument, tror man folk är helt dumma:cool:

Men sen har jag funderat och läst osv och mera försökt sätta mej in i hela systemet och dels så tycker jag inte att det hon säger om den djupaste formen stämmer riktigt med vad hon och andra gör i praktiken, hon säger att det endast är korta stunder och sen i tex den här intervjun att hon inte vet hur länge hon rider så, det kan bli 20 minuter och mer:cool: Samt att det är vad man sett på framridningar.

Men sen tycker jag att det blir en mycket större diskussion om grundläggande kvalitéer i utbildning fram till tävling. Det är ju samma grund som ska leda ända upp till GP trots allt, det ska inte vara andra grundkrav där. Vad blir konsekvenserna när det gäller grundkvalitérna, med det här ridsättet?
Har det betydelse? :confused: Det blir verkligen mera av signalsystem och "dressera" än "dressyr" för mej:confused:

Ginnies:

Jag fattar precis vad du menar och jag håller med, det är vad jag ser också! Det blir väldigt mycket kontroll av energi men med betoning på "kontroll", och jag tycker när jag tittar med "de ögonen" att man tappar i grundkvalitet.

Jag gillar verkligen de hästarna, men det blir lite av lura ögat för det är lätt att se dem som tex mer lösgjorda än de är när de faktiskt är av naturen otroligt spänstiga och rörliga och smidiga. Inte bara genom träningen tror jag, de är avlade för det, de har det i sej. Det är långt från gamla tiders trista halvblod, som faktiskt helt ärligt inte var så smidiga alltid:cool:

Men måste man ha helt andra träningsformer för att få ut det bästa av dem, måste man rida dem överböjda genom en hel framridning för att behålla den kontrollen:confused:
 
Sv: Olika ridsystem

Jag har inte hunnit läsa dina svar än och tänka igenom, så jag återkommer, jätteintressant med det du kopplar till dina tränare bla. Måste bara ha en stund över att läsa och tänka:D
Jag tycker man ser likheter med flera andra system i det hon visar.

Fio:

Jag har läst 111

Bra kämpat:p, snart har du förstått i alla fall en del:devil:
 
Sv: Olika ridsystem

Men är de tex lösgjorda? Jag funderade över det idag bla på fm när jag såg delar av sändningen på webtv från Neumünster, och tex Totilas. Jag upplever tex Hubertus häst (såg nu inte alla pga hann inte) som faktiskt enormt mycket mer lösgjord i så fall,

Jag blir nyfiken på hypotesen att deras hästar är mindre lösgjorda :). Är det anspänningen i musklerna du tittar på? Eller på vilket sätt ser du detta??? Bara en allmän känsla eller något konkret att ta på?? *nyfiken*

Jag kommer att tänka på en liknelse - när jag var barn stod man ibland i en dörrpost och tryckte ut armarna mot dörrkarmen en stund. När man sedan tog ett steg framåt och lämnade dörrposten så lyfte sig armarna helt magiskt av sig själv :idea:. Kan det vara denna (underbara:love:) känsla av lätthet man upplever via Ankys LDR-metod???
 
Sv: Olika ridsystem

Har bara läst ditt första inlägg, skriver lite kort ikväll o kanske fortsätter i morgon.Om du är snäll, du vet att jag inte är så bra på förklaringar här på dressyr.;)


Jag upplever rollen o dess hf som (viss) kontrollerad spänning, där hästen antagligen inte är så lösgjord utan mer lydigt eftergiven o stretchad.

Jag upplever det som man får späningen genom en rätt rejäl driving, samtidigt som man håller inne med den energi som det ger, och det klarar ryttaren bara om nosen är invikt.När nacken tas upp, då är det en signal till hästen att energin kan få utlopp och då det även finns spänning i det hela så blir det mer spektakulärt.

Förtjänsterna det ger på tävlingsbanan i kvick spänstig elasticitet är (antagligen) större än de förluster man får i mindre lösgjordhet o nosryggen mer åtbakomlodhållet.

Jag håller med bortsett från att jag inte skulle kalla det spänstig elasticitet - för då skulle den ha bakbenen med sig bättre i ökningarna

byter du ut ordet till elektrisitet - så skriver jag under
 
Sv: Olika ridsystem

Ja du jag kommer att få ett koppel duktiga dressyryttare över mej säkert:o

Men jag tittar på rakhet i kroppen (inte att förväxla med rakriktning) följsamhet även i böjningar, att hästen sitter ihop även i den bemärkelsen s a s. Jag vill inte ta bort deras egenskaper alls, jag gillar som sagt verkligen hästarna, men min känsla blir att deras enorma smidighet och kraft och energi ger intryck av något som kanske mera är hästens sätt att röra sig. :confused: Man kontrollerar den energin och släppper fram den.

Ginnies formulerade det jättebra.

Men jag tänker också att jag vill veta mera om hur man ser på grundkvalitéer och på hur det här hjälpgivningssystemet, signalsystemet, kan få hästarna igenom på det sätt som de ska vara enligt TR. hopkopplade på alla håll s a s . Det blir som det ser ut mycket kontroll via tygeln, så som hon beskriver det i alla fall. Inte diagonala hjälper tex som jag tycker är viktiga. Jag förstår inte tänket där och associerar mera till andra inriktningar som tex western eller Philippe Karl tex eller liknande Inte för att jag en sekund jämför Ankys ridning med Philippe Karl:eek: men tanken, principen bla att "skola munnen".


Jättesvårt att tänka och diskutera det här när man förutsätts jobba samtidigt:o Känner att det blir rätt svamligt. Men jag tänker på det, och vill gärna höra vad andra tänker och ser, det är som sagt trots allt världens ledande dressyrnation just nu som rider enligt detta system, som inte ens säger sig ha den klassiska utbildningsvägen som grund, det är verkligen värt att tänka över.
 

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 792
Senast: Bewildered
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: Flippeti
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 907
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp