Olika roller, samma skådespelare

Förvirrande också när andra har såna absoluta uppfattningar om skådespelares fack-roller som man själv inte har sett eller fått inpräntat. Som att Elijah Wood har det minsta att göra med bokserien Sagan Om Ringen. Skrevs ju långt innan han föddes.

Han har ju ingenting alls att göra med bokserien, däremot väldigt mycket att göra med filmserien. :)
 
Såg någon (seriös) film med Rowan Atkinson i huvudrollen. Mycket suspekt ställe att ha mr Bean på.

Vet inte om Ola Rapace eller Mikael Persbrandt spelat helyllekille någon gång men det känns lite svårsmält när jag tänker på det.

Lite som att se Jim Carrey i Number 23, som är en thriller. :D Han gjorde det bra tycker jag! Bra film!
 
Jim Parsons! Han är bara Sheldon för mig :D Såg honom i ngt annat för ett tag sen, han kan ha spelat advokat (?). Satt liksom bara och väntade på "Bazinga!"

Rowan Atkinson är ju för alltid förknippad med Mr Bean :rofl: Och de flesta Harry Potter-skådisarna. Har svårt att se dem i andra roller utan att tänka "Nämen där är ju Hermione/Harry/Ron/Draco/Ginny!" Undantaget är väl mer etablerade skådisar som Alan Rickman, Ralph Fiennes och Maggie Smith. De förknippar jag med många fler roller än HP.
 
Jim Parsons! Han är bara Sheldon för mig :D Såg honom i ngt annat för ett tag sen, han kan ha spelat advokat (?). Satt liksom bara och väntade på "Bazinga!"

Rowan Atkinson är ju för alltid förknippad med Mr Bean :rofl: Och de flesta Harry Potter-skådisarna. Har svårt att se dem i andra roller utan att tänka "Nämen där är ju Hermione/Harry/Ron/Draco/Ginny!" Undantaget är väl mer etablerade skådisar som Alan Rickman, Ralph Fiennes och Maggie Smith. De förknippar jag med många fler roller än HP.

Radcliffe går bättre än de andra "barnen" för mig. :) Han har ju äventyrat en hel del med olika roller! och olika typer av film och teater. De andra ser man inte så mycket?
 
Jag gillar honom också, men han är ju ett praktexempel på att bli typecastad.... av förklarliga skäl. 😅
Finns en dokumentär på Netflix om Jim Carrey när han spelade den lite udda amerikanska komikern vars namn jag nu absolut inte kommer ihåg. Tyckte den var väldigt intressant! Man får se lite av människan bakom ”weirdot” Jim Carrey också.
 
Finns en dokumentär på Netflix om Jim Carrey när han spelade den lite udda amerikanska komikern vars namn jag nu absolut inte kommer ihåg. Tyckte den var väldigt intressant! Man får se lite av människan bakom ”weirdot” Jim Carrey också.
Ska se om jag hittar den, tack! Jag tycker att han verkar vara en intressant människa.
 
Riktigt bra skådespelare kan spela många olika roller utan att jag ser de gamla rollerna. Sämre skådespelare kan det inte. Vissa spelar samma roll alltid oavsett film/serie. Andra är kameleonter!

Tobias Menzies lyckades ju med konststycket att spela en normal person man har sympati för i samma serie som han (samtidigt) spelade en sadistisk psykopat som nog är det obehagligaste jag sett!
 
Han har ju ingenting alls att göra med bokserien, däremot väldigt mycket att göra med filmserien. :)

Precis, och eftersom jag bara har en relation till bokserien men däremot har sett Elijah Wood i helt andra roller i bra filmer, blir kopplingen helt fel.
 
Riktigt bra skådespelare kan spela många olika roller utan att jag ser de gamla rollerna. Sämre skådespelare kan det inte. Vissa spelar samma roll alltid oavsett film/serie. Andra är kameleonter!

Tobias Menzies lyckades ju med konststycket att spela en normal person man har sympati för i samma serie som han (samtidigt) spelade en sadistisk psykopat som nog är det obehagligaste jag sett!
När han sen dök upp i The Crown gick min hjärna i baklås. Jag såg bara den ondskefulla psykopaten och liksom backade lite i soffan varje gång jag såg honom :nailbiting:. Vet inte varför för jag har sett honom i många andra roller utan att reagera så?
 
Jag tycker det är svårast med skådespelare man förknippar med komedi som sedan ska göra en mer allvarsam roll. Nu senast Richard Coyle, trots att jag nog sett honom i fler ickekomedier totalt så har jag fortfarande hans roll i Coupling i minnet.

Jag är även en sån som sitter och grubblar hela filmer på vart jag sett skådespelaren innan, om jag inte kommer på det direkt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 847
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 431
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp