Olika serum till ansiktet, barn

Tofs

Trådstartare
Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon är 12 år.

Hon köper dessa på måfå, utan att bry sig om vad de göra, utan om nån influencer talat gott om en produkt så räcker det.

Jag själv använder inte så mycket energi på serum och sånt. Men jag har förstått att det kan vara syror o annat starkt i dem.

Vad tycker ni om barn och avancerad hudvård? Är det lämpligt/nödvändigt med serum till en tolvåring? Kan det skada hennes hud om hon använder fel produkt? Hon använder mest saker från the ordinary.

Tacksam för era synpunkter
 
Vi har samma ”problem” här med två tjejer som är 10år och 13år gamla. De älskar smink och serum och annat som har med hud och hår att göra. De bor växelvis hos oss så vi kan som bara kontrollera vad de gör varannan vecka. Men jag ger dem regelbundet nya sminkborstar och de har varsin ordentlig necessär så de kan ta sakerna med sig fram och tillbaka. Byter deras mascaror regelbundet också. Jag tror att gammalt smink och smutsiga borstar är den största faran.
 
Vi har samma ”problem” här med två tjejer som är 10år och 13år gamla. De älskar smink och serum och annat som har med hud och hår att göra. De bor växelvis hos oss så vi kan som bara kontrollera vad de gör varannan vecka. Men jag ger dem regelbundet nya sminkborstar och de har varsin ordentlig necessär så de kan ta sakerna med sig fram och tillbaka. Byter deras mascaror regelbundet också. Jag tror att gammalt smink och smutsiga borstar är den största faran.
Vad kan hända om mascaran är gammal?
 
Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon är 12 år.

Hon köper dessa på måfå, utan att bry sig om vad de göra, utan om nån influencer talat gott om en produkt så räcker det.

Jag själv använder inte så mycket energi på serum och sånt. Men jag har förstått att det kan vara syror o annat starkt i dem.

Vad tycker ni om barn och avancerad hudvård? Är det lämpligt/nödvändigt med serum till en tolvåring? Kan det skada hennes hud om hon använder fel produkt? Hon använder mest saker från the ordinary.

Tacksam för era synpunkter
Det jag skulle göra är att försöka styra över henne till "snälla produkter". Det kan låta oskyldigt med hudvård men man bör skaffa sig lite koll.
Om hon ska använda hudvård tycker jag att man ska undvika syror och det som innehåller syror. Jag tycker inte man ska använda det på någon som är så ung. De kan vara starka och där behöver man läsa på så man vet vad man gör. Du nämner märket the Ordinary. Jag vet att de tex har en produkt som heter Blodmasken som "var lite inne" för några år sedan och många influencers pratade om den. Jag vet att mångas ansikten reagerat på den så om hon har den så ta gärna bort den!

Har hon några problem med tonårshy/akne etc som hon vill åtgärda med produkterna tror du?
Jag förstår att hon tycker det är kul och att det blir en lek. Men - om hon ska använda produkter (nu pratar jag alltså om hudvård) så tycker jag det är bra om ni tex kan köpa ihop? Så hon inte köper själv. Och då är min tanke att ni kan köpa på en butik där det finns personal att fråga.

Jag tänker att ni också kan göra en rolig utflykt av det och tex göra en behandling hos en hudterapeut om hon vill. Dock tycker jag att du i såna fall bör prata med personen innan så hen verkar vettig. Jag vet nämligen att vissa hudterapeuter försöker sälja på en fler produkter än vad man behöver.
 
Senast ändrad:
Men herregud, vad tragiskt. 12 år och använder sådant? Var får hon pengarna till det ifrån?
Håller med, hur har hon råd? Tyvärr är det väl då från diverse skäpmärken med oklart innehåll. Jag som är i en ålder där det väl kanske kan behövas och har ett jobb där jag kan ta mig råd prioriterar oftast bort serum för att de som verkar bra är ohemult dyra 😅
 
Undrar också var en 12-åring får pengarna ifrån? Om det inte är från hennes föräldrar eller från dig så hade det i sig gjort mig orolig för var hon får pengarna från. Finns en del mindre nogräknade människor som vill att barn och ungdomar ska låna ut sina konton i syfte att tvätta pengar mot att de inte behöver föra hela summan vidare till exempel. Finns också gäng som betalar för att de ska utföra tjänster åt dem.
 
Fast alltså mycket av det influencers snackar om är märken som The Ordinary och ännu billigare.

Det finns serum på Normal som kostar 30-60kr och det är inga farliga grejer i dom. Mest bara glycerin, vilket är helt ofarligt.

Nu är min dotter bara 8,5 så inte aktuellt än, men vore hon 12 så skulle jag mycket hellre vilja att hon lägger månadspengen på hudvård än på godis. Och hellre på hudvård än på smink!
 
Håller med, hur har hon råd? Tyvärr är det väl då från diverse skäpmärken med oklart innehåll. Jag som är i en ålder där det väl kanske kan behövas och har ett jobb där jag kan ta mig råd prioriterar oftast bort serum för att de som verkar bra är ohemult dyra 😅

"Oklart innehåll" får inte säljas inom EU.

Och serum behöver inte alls vara dyra, oftast är de dyra produkterna bara dyra pga namnet på märket, och innehållet är mer skräp än de billigare som satsar på innehåll istället för att vara ett Välkänt Dyrt Märkesnamn.

Själv använder jag grejer från Just Revox B77 som jag köper via Lyko. Extremt rena ingredienslistor utan tjafs, fokus på aktiva ingredienser. Tillexempel denna retinol för... 65kr!
https://lyko.com/sv/revuele/revuele-revox-b77-retinol-eye-gel-anti-wrinkle-concentrate-3
 
Men alltså det är väl inget konstigt att 12-åringar börjar upptäcka smink och killar och fan och hans moster och tar influensers av influcers? När jag var i den åldern sminkade sig i alla fall de tjejer som sprang på skoldiscon, NTO hade disco varje fredag för årskurs 4-6 (jag var lite senare, och sminkar mig inte så mycket idag heller, men det betyder ju inte att ingen annan gjorde det) och man hade definitivt sina idoler som man tog efter när det kom åt det håller. Hur många som idag är 40-45 år sprang inte omkring med Date parfymer till exempel som vi idag vet kanske inte var superbra för hyn?

Dottern sminkar sig inte till vardagen men har ett stort intresse för cosplay och sminkar sig och använder olika serum för det, jag låter henne hållas. Liksom mig sminkar hon sig inte i skolan, men kan säga att de allra flesta i hennes klass sminkar sig och är helt orangea i ansiktet. Nyttigt? Säkert inte. En normal utveckling? Definitivt. Farligt? Har jag väldigt svårt att tro. (Dottern är 13, de flesta i hennes klass har sminkat sig hela mellanstadiet).

Och en sak till, pengar får de allra flesta 12-åringar på ett eller annat sätt genom månadspeng eller veckopeng.
 
Som de andra säger kan det ju vara bra att försöka undvika starkare saker. Och om hon inte gör det eller du inte vet vad hon använder, se till att hon faktiskt använder solkräm varje dag!
 
Som de andra säger kan det ju vara bra att försöka undvika starkare saker. Och om hon inte gör det eller du inte vet vad hon använder, se till att hon faktiskt använder solkräm varje dag!
De som använder solkräm har, enligt vissa studier, större risk att få hudcancer. Antagligen för att det ger en falsk trygghet.
Man måste även välja solkräm noga, en del innehåller ämnen som är fototoxiska (läst på buke).
 
Min 14-åring får lätt rodnader och utslag om hon använder ”fel” grejer. Vi gick till min kompis som är hudterapeut när hon var 12-13 år och fick en nyttig ”lektion ” i hud och hudvårdsprodukter. Köpte ett litet grund-kit med mineralfoundation och hudvård som passar hennes hud bra, och kommer fortsätta bjuda på det för att hon inte ska experimentera med annat… Mascara osv får hon stå för själv.

Kommer säkerligen göra samma besök med sonen när han börjar få tonårshy. Känns viktigt att de får rätt hjälp från början för att undvika tråkiga ärr osv så långt det går.

Sen är ju kost med mera viktigt också förstås men det försöker jag hålla koll på mer i smyg. Gillar inte att påpeka hur och vad de äter, uppmuntra när de äter bra får räcka.
 
Min 14-åring får lätt rodnader och utslag om hon använder ”fel” grejer. Vi gick till min kompis som är hudterapeut när hon var 12-13 år och fick en nyttig ”lektion ” i hud och hudvårdsprodukter. Köpte ett litet grund-kit med mineralfoundation och hudvård som passar hennes hud bra, och kommer fortsätta bjuda på det för att hon inte ska experimentera med annat… Mascara osv får hon stå för själv.

Kommer säkerligen göra samma besök med sonen när han börjar få tonårshy. Känns viktigt att de får rätt hjälp från början för att undvika tråkiga ärr osv så långt det går.

Sen är ju kost med mera viktigt också förstås men det försöker jag hålla koll på mer i smyg. Gillar inte att påpeka hur och vad de äter, uppmuntra när de äter bra får räcka.
Fast tonårshy är hormonellt, inga yttre krämer i världen kan bota el hindra ärrbildning. Endast lindra symtomen. Att påstå annat är bs
 
Fast tonårshy är hormonellt, inga yttre krämer i världen kan bota el hindra ärrbildning. Endast lindra symtomen. Att påstå annat är bs
När hormonerna ställer till det och ungdomarna till följd av det försöker täcka/dölja/bota med skitprodukter kan det bli sju resor värre än det annars hade blivit. Att tro att huden inte reagerar olika beroende på vad vi lägger på den är bs…
 
Till en ungdom hade jag nog köpt rengöringsprodukter och hudkrämer från apolosophyserien och sensitive oil serum från samma märke. Verkar vara snälla produkter, som ändå gör sitt jobb.

Ser liksom ingen poäng eller nytta med olika syror i den åldern.
 
När hormonerna ställer till det och ungdomarna till följd av det försöker täcka/dölja/bota med skitprodukter kan det bli sju resor värre än det annars hade blivit. Att tro att huden inte reagerar olika beroende på vad vi lägger på den är bs…
Som jag skrev så kan dessa lindra…. Inte att de inte inverkar….
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp