Olika sidor!

F

froggy

Ni som har travare. Har det varit något problem med dom? T ex. Att den har enklare att böja halsen åt ena hållet än åt det andra. Eller att den har svårt med något annat på ena sidan men inte på den andra.
Jag fick reda på att min häst är vädligt stel på höger sida men inte vänster. Och att det kunde bero på olika saker.
Och om ni haft eller har travare som har eller haft något problem,hur har ni gjort för att förbättrat det?
 
Sv: Olika sidor!

Precis som vi människor är höger/vänsterhänta har även hästar en svag och en stark sida. Det är inte specifikt för travare. För att komma tillrätta med det jobbar man mycket skritt, böjningar, förflyttningar(öppna/sluta) och sen när hästen känns mjuk i skritten tar man samma i trav. Lugnt och metodiskt ska det vara.

Med travare kan det ta längre tid dock om det är så att hästen är travtränad. En yngre häst har lättare att skola om sig än en äldre. Man måste ha tålamod!!!

Lycka till!
 
Sv: Olika sidor!

varför frågar du bara efter travare med samma problem? häst som häst...
 
Sv: Olika sidor!

Just specifick travhästar har ofta problemet att de är stelare i vänstersidan och har mycket svårare att ställa och böja åt höger. Det gäller då hästar som varit i träning och gått löp. Detta beror på att man lär travhästen att volta utåtställd i startmomentet då hästen travar på volt i höger varv men alltså böjd åt vänster. detta för att hästen ska komma iväg snabbt och rakt i starten.. Men det kan ju medföra visaa problem när den sen ska skolas om till ridhäst men det är bara att kämpa på.
 
Sv: Olika sidor!

Min fd travare har alltid varit lättare att få i vänster galopp och när jag kör så måste sitta och "parera" lite då och då eftersom han ställer lite lite åt vänster. När vi travar snabbt så ställer han inte. I ridningen är det lugnt förutom att han har svårare för höger galopp.
Det har blivit mycket böjda spår och flytt för skänkel, många fattningar och mycket allmän "gympa" men nu är han mycket bätte. Tilläggas bör kanske att han inte blev riden förrän för ca 4 år sen (fyller 14) och det är bara senaste året då jag ägt honom som han blivit riden på riktigt. Så med bra träning och tålamod så går det bara bra! :)
 
Sv: Olika sidor!

jo det förstår jag. men andra hästar kan ha samma problem. min fjording t.ex.
 
Sv: Olika sidor!

Mitt travsto är lättare att få ställd i vänster varv. Men hon kan ställas i höger varv också. Gallop är lättare i vänster varv men nu har vi börjat träna för en tränare sen i sommras nu är hon lika duktig i höger varv. Min polle blev inkörd men gick aldrig på travet. Kan man endå kalla henne en travare då?
 
Sv: Olika sidor!

Jag hade en gammal travare som min första foderhäst, han var 17 bast och hade gått på banan tills han var 12... hjälp... :(
Jag fattade inte så mycket bättre då, att detta faktiskt var "skräp".
Missuppfatta mig inte, hästen var en underbar läromästare, tryggare häst får man leta efter. Han var så snäll och lydig och genomsäker - jag lärde mig så mycket med honom. Älskar honom fortfarande, och skanar honom... men i vilket fall som helst, rent hälsomässigt var han helt slut. Det insåg jag inte förrän mot slutet av tiden jag hade honom, när det började dra ihop sig till köp. (Bisarrt, tanten som ägde honom ville ha en helt orealistisk summa för honom.)
Hästar som gått på banan så länge - glöm dem. Tyvärr är de så sönderkörda att de inte håller för ens promenadridning, knappt... :(

Har haft mycket att göra med travare, har haft två "egna" (foder) och ridit ett otal. Vanliga skador och problem är dels stelheten om de körts på bana mycket. (Som tidigare personer skriver, är hästen mycket stel, oftast i ena sidan, men vissa faktiskt åt båda hållen - kroppen kan vara så stel att de har svårt att böja åt något håll).
Andra problem är ofta framknäna. I ridningen kan det vara svårt att få dem att reagera för skänkeln, många är känsligare för tygeln.
Vissa är däremot "döda" i munnen, för att de slitits så hårt med tömmarna.

Men för att försöka hjälpa dig med din fråga. Som tidigare svarare skriver, mycket böjövningar på volter är bra, byta håll ofta, så att den mjukas upp jämnt. Mycket små volter i långsamt takt, med ledande, mycket kort tygeltag för att stretcha ut halsmusklerna. Mjuk hand givetvis! Gubben som tränat min första sköthäst (gammal travtränare) lärde mig en sak som jag upplevde hjälpte jättemycket.
Du står bredvid hästen, tar tag i tyglarna längst upp, drar mjukt men fast i tyglarna samtidigt som du håller emot med en knuten näve mot halsen. Hästen tvingas stretcha ut musklerna på den motsatta sidan av halsen. De flesta hästar tycker detta är obehagligt tills de vänjer sig, och det känns lite mysko, men det hjälper. Eftersom hästen har svårt att sträcka musklerna, hjälper du den genom att dra i tygeln, och samtidigt ge motstånd mot halsen. Sedan håller man kvar en liten stund, bara några sekunder först, för att gradvis öka tiden. (Givetvis inte för länge.) Gör det på båda sidor. Jag har svårt att förklara vad jag menar, men jag tror att du ska förstå?

Detta kan du bara göra när hästen är uppvärmd, annars gör det ingen nytta. Du måste givetvis vara försiktig så att du inte är för hårdhänt.

Jag upplevde tydlig skillnad när jag hade gjort detta efter en stunds markarbete i en tid. Han blev lite mjukare i halsen, och hade lättare att ställa sig. Det är arbetsamt för hästen att göra detta själv, speciellt om halsen är riktigt riktigt stel. Du hjälper den på traven (haha) på detta sättet, så att den kan få upp lite böjlighet i halsmusklerna och kunna sköta det själv.
 
Sv: Olika sidor!

Mina är också stela och har svårt med saker åt höger. Gamlingen är som han är, men sto´t har jag tränat på följande sätt; genom stretching åt höger genom att hålla godis vid sidan och göra svårare och svårare, (under bakbenet, vid virveln, vid armbågen, mellan frambenen mm mm) göra öppna/sluta mm. Tänk på att alltid stretcha lika mycket åt BÅDA hållen. Du märker resultat när exv högersida klarar samma som vänster sida
 
Sv: Olika sidor!

Mitt varmblod är också lättare att ställa åt vänster än höger och fattar helst v galopp.
Men träning,strech mm som ovan skriver är bra.;)
 
Sv: Olika sidor!

Suck, stel är bara förnamnet.. :(

Min pojk (kallblodstravare, som iofs fortfarande tävlar) kan inte ens gå i höger varv på ridbanan:crazy:.. Det är som att försöka ställa en pinne.. men i vänster varv går han jättebra.. Aja, vi kämpar på med stretchingen och om ett par veckor kommer massören också:banana:!!
 
Sv: Olika sidor!

Jag har 2 travare. Den ena är snart 15 och jag har haft henne sen hon var 10. Vilka problem hon hade i höger varv i början. Skitstel. Det är mkt bättre nu men det märks ju skillnad på h och v varv.
Den andra är snart 5 och tränar trav, han köpte jag när han var 3 och har byggt upp honom från grunden med mkt ridning, så trots att han går trav är han rak, mjuk och fin. :) Det kommer jag jobba för att behålla hela hans karriär.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 120
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: Badger
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 543
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp