Bukefalos 28 år!

Olika sorters hack

Ridinglady

Trådstartare
Jag är 'nybörjare' på det här med hackamore och behöver lite erfarenheter från er andra ...
Min häst ogillar bett helt enkelt - hon trivs i hackamore. Jag behöver inte hacket för att kontrollera henne och hon är balanserad och lydig. Hon är dock mkt pigg och livlig. Jag har ridit i tre sorter -sidepull ( ok ... Eg inget hack ..) , mexikanskt hack ( det vanligaste hacket -ganska korta grova korta skänkar , läder över nosen) och nu senast ett tyskt hack ( långa raka skänkar, tunn läderrem över nosen). Med sidepullen blir hon hängande i handen och låg i nacken och lite seg, med den mexikanska blir hon lite ostadig - ibland går hon perfekt, men ibland kryper hon lite bakom lodplanet och hänger lite i handen, med den tyska går hon perfekt - jag har dock i princip inget alls i handen och hon reagerar direkt på minsta lilla förhållning. Trevligt på ridbanan,men jag vill ha lite mer stöd vid uteritt och vid hoppning samt ngt mindre skarpt om ngn annan ska rida henne. Förslag?
 
Fick rida på hack länge då hästen gjorde illa munnen. Tyvärr som vi insåg fanns det inte mycket varianter. Försökte också leta svar här med mer eller mindre framgång.

Det vi till slut valde att göra var att växla/anpassa det han hade under. Alltså på det längre (tyska) testa bara läderrem om du har kedja och på det kortare testa kedja om du kör läder. Fick även i vrida kedjan ett halvt varv på tävling då han tidigare fungerat på ponnyhack men där blev svår att stoppa, det var lite desperat beslut så där på tävlingsplats men fungerade. Red även med skruvad kedja med tejp vilket hjälpte. Det blev skarpare men han slapp få skav.

Annat är att hitta ett tyskt hackamore med platt läderbit ovanpå, inte flätat tunn. Då får du det lite mildare men med lång hävstång. Tjocka ludd på det tyska var också en bra grej. Det eller som någon tipsade mig om modifiera ponnyhacket så du får en rem över som liknar det tyska (tunnare och flätat) vilket ger mer effekt men med kortare skänklar.
 
det finns väl "center hackamore" och typ hjulhackamore och hackamore med ännu kortare skänklar... Googla center hackamore. ska finnas någon sida som säljer hackamoredelar i många olika utföranden :)

förväxlade tyskt och mexikanskt... men hur eller som, dessa hackamorevarianter finnsju också.
 
Sen finns det S hackmore också, med S formade skänklar. Vanligt inom distansen. Har du ett pesoabett liggande kan du göra om det till ett hack genom att kapa bort mundelen och bara ha kvar ringarna och använda delarna från ponnyhacket (mexikanskt) och bygga ihop ett hack av det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Vogue
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 895
Utrustning Satt och funderade lite på det här med bett till Herr Häst i olika situationer. Han är ju ganska "tung" i kroppen, och lite av...
2
Svar
24
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp