Bukefalos 28 år!

Olika sorters hack

Ridinglady

Trådstartare
Jag är 'nybörjare' på det här med hackamore och behöver lite erfarenheter från er andra ...
Min häst ogillar bett helt enkelt - hon trivs i hackamore. Jag behöver inte hacket för att kontrollera henne och hon är balanserad och lydig. Hon är dock mkt pigg och livlig. Jag har ridit i tre sorter -sidepull ( ok ... Eg inget hack ..) , mexikanskt hack ( det vanligaste hacket -ganska korta grova korta skänkar , läder över nosen) och nu senast ett tyskt hack ( långa raka skänkar, tunn läderrem över nosen). Med sidepullen blir hon hängande i handen och låg i nacken och lite seg, med den mexikanska blir hon lite ostadig - ibland går hon perfekt, men ibland kryper hon lite bakom lodplanet och hänger lite i handen, med den tyska går hon perfekt - jag har dock i princip inget alls i handen och hon reagerar direkt på minsta lilla förhållning. Trevligt på ridbanan,men jag vill ha lite mer stöd vid uteritt och vid hoppning samt ngt mindre skarpt om ngn annan ska rida henne. Förslag?
 
Fick rida på hack länge då hästen gjorde illa munnen. Tyvärr som vi insåg fanns det inte mycket varianter. Försökte också leta svar här med mer eller mindre framgång.

Det vi till slut valde att göra var att växla/anpassa det han hade under. Alltså på det längre (tyska) testa bara läderrem om du har kedja och på det kortare testa kedja om du kör läder. Fick även i vrida kedjan ett halvt varv på tävling då han tidigare fungerat på ponnyhack men där blev svår att stoppa, det var lite desperat beslut så där på tävlingsplats men fungerade. Red även med skruvad kedja med tejp vilket hjälpte. Det blev skarpare men han slapp få skav.