Olika sorters hackamore??

S

sebolina

Jag undrar om det finns fler sortes rena hackamore än de två sortes man alltid ser dvs "ponnyhack" och de med långa skänklar och tunn rem över nosen?? Jag skulle vilja ha ett mellanting. Tacksam för svar!!

Kram Karin
 
Ingen som kan svara?? Man kanske kan "bygga om" ett ponnyhack så det blir lite starkare?

Kram Karin
 
Jag red själv på ett "ombyggt" ponnyhack et tag.
Bytade ut läderremmen över nosen ( VÄGAR rida med en enda läderdetalj på hack...) mot en kindkedja med två små karbinhakar i vajre sida, likadant under nosen sen använde jag fårskinn som lite "dämpande" fungerade alldeles utmärkt om man inte ville öka hävstångseffekten men ändå få lite "skarpare" än den breda läderremmen...

Sen finns det hack med långa skänklar o bredare nosdel ( i läder) fast de är inte så vanliga här i sverige...
 
Rider du på hack så blir det enorma påfrestningar på läderremmen över o under nosen jag var med om att mitt hack gick sönder mitt i en trekombination i msv hoppning... efter det SKA det vara metall runt nosen för min del!
 
Det beror ju på hur mycket du får ta i hacket... vissa häster är ju otroligtkänsliga för det o då blir det ju inte lika påfrestande för lädret...
Men JAG chansar inte på det längre! :crazy:
 
Tack för tipset, ska pröva. Jag såg att myler verkar ha ett med långa skänklar men brett över nosen men inte hittat nån som har dem. Nån som vet? Hästen som ska ha hackamoret har haft sönder ett ponnyhack med läder över nosen det är därför vi letar efter ett lite skarpare men vill inte rida på det skarpaste.

Kram Karin
 
Jag undrar om det går att byta en del på ett hackamore om det går sönder? Jag har ett ponnyhack med annat material än läder och tänkte att det kommer ju inte att hålla i all oändlighet. Måste man köpa ett nytt hack då eller kan man köpa nya "reservdelar"?
 
Såg hacket på distanssidan men tycker att nästan 800kr är lite mycket att lägga ut när man inte vet om hästen gillar det. Men tack i alla fall!!!

Kram Karin
 
Testade med kedja öever nosen idag, lyssnade jättebra så nu behöver jag inte leta mer. Tack för tipset ia!!!

Kram Karin
 
Finns många olika typer av hack. Menar du så kallade mekaniska har vi s-hackamoret, star wheel hackamore, flower hackamore, Nueles Hule, Jim Warner, Barnsby Competition, Lady Bug, Continetal Hackamore ... Sen finns det ju ännu fler, men det orkar jag knappast räkna upp xD

Även bosaler räknas som hackamore, och indianhackamoret också, såklart.

Det finns en uppsjö, helt enkelt!
 
Finns många olika typer av hack. Menar du så kallade mekaniska har vi s-hackamoret, star wheel hackamore, flower hackamore, Nueles Hule, Jim Warner, Barnsby Competition, Lady Bug, Continetal Hackamore ... Sen finns det ju ännu fler, men det orkar jag knappast räkna upp xD

Även bosaler räknas som hackamore, och indianhackamoret också, såklart.

Det finns en uppsjö, helt enkelt!
Tråden är från 2003. Troligen har det kommit mer än ett hackamore senaste 12 åren :)
 
Såklart, men det finns många som har samma fråga, och det är väl mycket enklare att läsa gamla trådar än att skapa nya när folk ändå hänvisar en till äldre trådar? :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 082
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp