Olika sporrmodeller

Cherarriduracell

Trådstartare
Nu har jag funderat ett tag... Vad motiverar ert val av sporre? Olika i olika discipliner? Håller ni er till traditionella raka/kulmodeller eller några andra? Varför är Hööks sporre "hopp" platt och "spetsig", varför vill man ha det så i hoppning? Likadant hammarsporrar, i vilken situation är tanken att man ska ha såna?
 
Jag utgår från hästen. Just nu har jag en superkänslig häst och minimala rundade sporrar eller inga sporrar alls. På mina andra hästar har jag kunnat ha ordentliga sporrar.
 
Nu har jag funderat ett tag... Vad motiverar ert val av sporre? Olika i olika discipliner? Håller ni er till traditionella raka/kulmodeller eller några andra? Varför är Hööks sporre "hopp" platt och "spetsig", varför vill man ha det så i hoppning? Likadant hammarsporrar, i vilken situation är tanken att man ska ha såna?

Det är väldigt individuellt vad man föredrar för sporrar, och likaså beror det ofta på vad man sitter på för häst. Jag själv tycker om sprengers "comfort roller" med liggande trissa - tycker den ger en snäll men tydlig hjälp, rullar längs med hästen så i princip noll risk för skav. Gillar den både i hoppningen och dressyren. När ex ungponnyn ska tävla så blir det ett par minisporrar modell rundade. Syns och känns knappt (i princip), men finns där. I dressyren, särskilt om man rider en häst med lite slimmad buk, alt att man har själv långa ben i förhållande till hästen, kan ett par längre sporrar vara bra att ha för att kort och gott nå åt, om man behöver specificera en hjälp.

Ser ingen sporre hos Hööks som heter just "hopp", men antar att du menar de som inte heter dressyr eller kulsporrar, utan ex allround? Antar att de bara inte har något tydligt namn/användningsområde, (förr kallade vi de hemma för hammarsporrar, men visste nog inte om att där fanns "riktiga" modellen) men den varianten är lite skarpare än kulvarianten, och går väl att använda till vilken disciplin som, beror på vem man frågar. Men ser den nog faktiskt mest hos ponnyryttare som vill ha lite extra krut, som ju inte har så mycket att välja på till tävling. (också den som man oftast ser ge mest skav kan jag tycka..)

Hammarsporrar är av det lite skarpare slaget då de har tvärare kanter = man vill åt en kvickare reaktion. Inget för de som inte är säkra med skänkeln.
 
Jag föredrar enkla rundande sporrar, oavsett hoppning eller dressyr. Tycker att jag har bäst kontroll över hur de beter sig. Sen kan man anpassa längden efter hästen man rider/längden på sina ben.

Jag som använder sporrarna på ett "duttigt" sätt har ingen hjälp av sporrar som rullar åt något håll. Tvärtom tycker jag oftast att det istället tar bort känslan för när sporren "tar" och därför gillar jag dem inte alls.
 
Beror framförallt på häst och aktivitet.
Jag vill ha lite längre sporrar (25-30 mm iaf) så att jag inte behöver vrida om benet för att nå men annars bara det som funkar bäst på aktuell häst.
 
Det är väldigt individuellt vad man föredrar för sporrar, och likaså beror det ofta på vad man sitter på för häst. Jag själv tycker om sprengers "comfort roller" med liggande trissa - tycker den ger en snäll men tydlig hjälp, rullar längs med hästen så i princip noll risk för skav. Gillar den både i hoppningen och dressyren. När ex ungponnyn ska tävla så blir det ett par minisporrar modell rundade. Syns och känns knappt (i princip), men finns där. I dressyren, särskilt om man rider en häst med lite slimmad buk, alt att man har själv långa ben i förhållande till hästen, kan ett par längre sporrar vara bra att ha för att kort och gott nå åt, om man behöver specificera en hjälp.

Ser ingen sporre hos Hööks som heter just "hopp", men antar att du menar de som inte heter dressyr eller kulsporrar, utan ex allround? Antar att de bara inte har något tydligt namn/användningsområde, (förr kallade vi de hemma för hammarsporrar, men visste nog inte om att där fanns "riktiga" modellen) men den varianten är lite skarpare än kulvarianten, och går väl att använda till vilken disciplin som, beror på vem man frågar. Men ser den nog faktiskt mest hos ponnyryttare som vill ha lite extra krut, som ju inte har så mycket att välja på till tävling. (också den som man oftast ser ge mest skav kan jag tycka..)

Hammarsporrar är av det lite skarpare slaget då de har tvärare kanter = man vill åt en kvickare reaktion. Inget för de som inte är säkra med skänkeln.
Jo, jag förstår att skarp pigg är lika med vassare intryck, men varför välja vass sporre hellre än att utbilda sin häst kvick?
 
Jo, jag förstår att skarp pigg är lika med vassare intryck, men varför välja vass sporre hellre än att utbilda sin häst kvick?
Man kan väl göra båda? Jag ser absolut inga likhetstecken mellan val av sporre och hur väl hästen är utbildad att svara på hjälperna.

Sen förekommer det väl inte direkt några ”vassa” sporrar inom dressyr?
 
Nej, det där är ju standardsporre. Med vass sporre menar jag tex hammarsporrar eller den varianten jag länkade till.
För att den är smalare menar du? Jag har svårt att se att det gör så himla stor skillnad. Om man har en vettig sits så vinklar man ju inte sporren rakt in mot hästen utan det är väl främst den inre kanten som används mot hästen.
 
De få gånger jag rider min med sporrar så använder jag korta kulsporrar, passar min häst utmärkt. Får lite tydligare hjälper utan att jag känner mig obekväm. Köpte sporrar med rulle för att testa men valde att inte ens pröva att rida med dessa pga att de var längre än vad jag var van vid.
:)
 
Men blir det inte svårare att styra när sporren används och inte? Risk att de ligger på hela tiden eller vid varje skänkelhjälp?
Faktiskt tvärtom, åtminstone i mitt fall. Mina underben och fötter är vinklade mer utåt än hos de flesta, vilket betyder att hälarna i normalfallet pekar inåt hästen. Med de flesta typer av vanliga sporrar, även med väldigt korta skaft, är det lätt att oavsiktligt lägga an sporre och det blir besvärande för knän och muskler att en längre tid hålla fötterna i en sådan vinkel att sporrarna går fria. De sporrar jag använder går inte riktigt lika långt fram på sidan som de på bilden, och det går fint att ha kontroll på läget enbart genom att hålla nere hälarna.
 
Till unghästen har jag sporrar med klöverformad relativtstor trissa. Tycker att de är lagom till de flesta hästar, de petar inte hästen i sidan. Jag har även ”vassare” och mindre trissor men tycker inte att de är lika lagom så jag använder dem inte särskilt mycket. Skulle inte vilja ha sporrar som används inom hopp/dressyr då jag tycker att de verkar vassa och petar hästen i sidan utan att röra sig.
 
Jag har nog ungefär lika svårt att förstå behovet av ständigt mixtrande med olika typer av sporrar som jag har mixtrandet ständigt med olika bett .

Jag har aldrig öht känt behov att laborera med olika sporrar. På unghäst precis när man väljer att introducera brukar jag ha kortare. På vuxna hästar har jag en lite längre - den fyrkantiga som illustrerats i tråden av @MiniLi
Hjulsporre funkar också men som sagt - jag har verkligen aldrig upplevt behov att mixtra med olika sporrar i sak på de hästar jag haft /har.
 
Till unghästen har jag sporrar med klöverformad relativtstor trissa. Tycker att de är lagom till de flesta hästar, de petar inte hästen i sidan. Jag har även ”vassare” och mindre trissor men tycker inte att de är lika lagom så jag använder dem inte särskilt mycket. Skulle inte vilja ha sporrar som används inom hopp/dressyr då jag tycker att de verkar vassa och petar hästen i sidan utan att röra sig.
Varför klöverformad och inte rund?
 
Jag har en häst som är lite "slow" till sin natur, och varierar därför mycket mellan olika modeller på sporrar respektive helt utan. Favoriterna för dressyrtävling / träning är sporrar med en vertikal, slät trissa. Har ett par längre på tävling och ett par kortare vid träning. Upplever att de verkar "kvickare" än traditionella sporrar. Brukar även funka bra på hästar som är känsliga mot skav.
I hoppning och terräng används vanligen ett par korta runda sporrar alà ponnymodell. Dessa varierar jag med i dressyren ibland också, samt ett par långa bredare från sprenger (utan trissa, kula etc).
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp