Olika stora vader.

caradan

Trådstartare
Har hemma ett par ridstövlar från mh som jag provar.
Problemet är att ena min vad nästan är 45cm och den andra är ca 41cm vilket gör att ena stöveln behövs wide medan den andra hade räckt med regular. (Fot storlek 41 och långa ben)
Jag måste ju ha wide för att få på mig dom men då glappar ju den ena.
Kommer man störa sig på det eller hur ska man göra???
 
Har hemma ett par ridstövlar från mh som jag provar.
Problemet är att ena min vad nästan är 45cm och den andra är ca 41cm vilket gör att ena stöveln behövs wide medan den andra hade räckt med regular. (Fot storlek 41 och långa ben)
Jag måste ju ha wide för att få på mig dom men då glappar ju den ena.
Kommer man störa sig på det eller hur ska man göra???
Man kan lästa ut vaden till rätt storlek. Köp den storlek som passar det smalare benet och gå till en skomakare, som bör kunna hjälpa dig med att lästa ut den andra.
 
Man kan lästa ut vaden till rätt storlek. Köp den storlek som passar det smalare benet och gå till en skomakare, som bör kunna hjälpa dig med att lästa ut den andra.
Kanske får göra så ändå. Men frågan är hur mycket man kan lästa ut dom. Behöver ju minst 4 cm mer på regular stöveln.
 
Kanske får göra så ändå. Men frågan är hur mycket man kan lästa ut dom. Behöver ju minst 4 cm mer på regular stöveln.
kanske läge att fråga skomakaren innan du köper stövlarna
(jag har bara lästat ut en vinterkänga i syntetmaterial, som gjordes rymligare över foten)
annars är väl alternativet att måttbeställa.
 
Kanske får göra så ändå. Men frågan är hur mycket man kan lästa ut dom. Behöver ju minst 4 cm mer på regular stöveln.
Ett alternativ kan vara att sy i en resårkil i stöveln också, det har jag gjort i ett par stövlar. Den är ganska lång och smal, sitter på insidan och framsidan av vaden så syns inte när en rider. Prata med en skomakare och förklara, så kan de säkert hjälpa dig, men förklara noggrannt om de inte har erfarenhet av ridstövlar annars kan det lätt bli ganska fult gjort... 😁
 
Har hemma ett par ridstövlar från mh som jag provar.
Problemet är att ena min vad nästan är 45cm och den andra är ca 41cm vilket gör att ena stöveln behövs wide medan den andra hade räckt med regular. (Fot storlek 41 och långa ben)
Jag måste ju ha wide för att få på mig dom men då glappar ju den ena.
Kommer man störa sig på det eller hur ska man göra???
Jag hade stört mig på det iaf. Du kanske kan kolla vad det skulle kosta att en duktig skomakare tar in den vida stöveln?
Borde ju gå, men frågan är om det är värt pengarna. Då kanske du lika gärna kan måttbeställa några stövlar.
 
Jag hade stört mig på det iaf. Du kanske kan kolla vad det skulle kosta att en duktig skomakare tar in den vida stöveln?
Borde ju gå, men frågan är om det är värt pengarna. Då kanske du lika gärna kan måttbeställa några stövlar.
Men måttbeställda stövlar görs de olika? (Alltså olika vidder på hö och vä)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Squie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 915
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska nu köpa ett par nya ridstövlar och eftersom jag ej haft några sen tidigare så är det lite svårt att veta hur dem ska sitta och...
Svar
1
· Visningar
935
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp