olika storlekar i bogen på täcken? Eller för hästar med HÖG manke?

A

AtletShipping

har probelm med att få täckena att sitta bra på pållen..
har 1 shire (regntäcke) och för att få det att ligga bra måste man dra det långt upp på halsen och då knäppa bogspännet, men då trycker det på manken och halsen och.
Om man spänner det lösare kasar det bak och trycker på manken och bogen.
Provade även ett vintertäcke (Shires) med halvhals.
Satt rätt bra i bogen, det var precis! Men det var alldeles för långt..
Det var strl 145, så 135 hade antagligen strypt honom.

Jag vet inte om det beror på att pållen har så himla hög manke och då gör att täckets storlek blir fel förhans kroppsform?
Bringan står oxå ut mkt.

Sen har jag 1 vintertäcke (thermo master) det är likadant där.
Men stalltäckena är värst! De är oxå Thermo Master, de måste man spänna hårt i bogen, annars kasar det bakom manken och drars nästan i sönder i bogen.
Som tur är behöver han inget täcke i boxen så jag får ha dessa täcken som svettäcke.
Samma ulltäcket (köpt i flyinge, vet inte märket).
Han har 145 i täcke, har ptovat 135 men det blev för kort eftersom man måste dra fram det så långt för att få det att sitta bra i bogen.
155 drunknar han i!

Nu är det inte jag som köpt täckena till pållen, har inte varit med när de provades, utan det är ägaren (jag är fodervärd) och de följde med.

Kan ni berätta lite om olika märken och hur de sitter?
Han måste ha nytt täcke nu, han har nu skavt bort en hårfläck på var bog..
Men jag vet inte vilka täcken jag ska titta på!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: olika storlekar i bogen på täcken? Eller för hästar med HÖG manke?

Min häst har jättehög manke men hans Shirestäcken sitter helt perfekt! Bästa täcken jag haft faktisk, och då har jag båda Horseware, Bucas och Equiline täcken (som alla kostar det dubbla av vad Shires gör). Har båda regntäcken, vintertäcken och stalltäcken, med och utan hals.

Jag tycker det låter som om dina täcken är för små, Shires SKA sitta en bit upp på halsen!! Dom är skurna så, är ju det som är bra...... Alternativt så har din häst väldigt smal bringa och bog, och lång rygg?
 
Sv: olika storlekar i bogen på täcken? Eller för hästar med HÖG manke?

ja han har lång rygg, samtidigt som bringan sticker ut mer, men han är normalbred där.
Tycker mer det känns som han är för bred eftersom man måste dra fram täcket så långt för att få det att sitta någorlunda, och då får jag in i 3:e hålet i första bogremmen och 4:e i andra.
Med långt fram menar jag 30 cm framför manken typ, ska det sitta där?
 
Sv: olika storlekar i bogen på täcken? Eller för hästar med HÖG manke?

Ja, tror jag har mitt regntäcke där nånstans.. Men det är ju oavsett bättre att ta en stl större och ha det längre fram, än att det kasar bakåt?
 
Sv: olika storlekar i bogen på täcken? Eller för hästar med HÖG manke?

Mina shires sitter också helt perfekt, min häst har hög manke men ganska smala bogar. Har hört någon stans att Shires är gjort för hästar med smalare typen av bog - iallafall inte för bredbogade.

Thermo master är ju å andra sidar för hästar med djup bål och breda bogar. Kanske din häst är någon stans mitt emellan? Har du provat Events täcken? de ligger jättebra på min häst, men GOTT om plats i bogen, så om din faller någonstans mitt emellan så kanske det funkar?

annars rekommenderar jag halv hals på hästar där täckena verkar åka bakåt. halvhalsen gör att de sitter bättre och dessutom runt bogarna, blir mindre drag runt bogen på nåt vänster.
 
Sv: olika storlekar i bogen på täcken? Eller för hästar med HÖG manke?

Till lillponnyn har jag ett täcke som går att justera vid manken, det är spännen på vardera sidan om manken. Tycker att det är jättebra, speciellt för smalbogade hästar. Tror att det är Olympic...
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Freazer
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 546
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: MiniLi
·
Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 209
Senast: Lollitza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp