Olika tillskott - vad dem andvänds för

Allevo

Trådstartare
Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för ovana bukefalister.
Jag har hämtat info från nätet.

B vitamin
B-vitamin innehåller samtliga för hästen nödvändiga B-vitaminer. Tillskott av B-vitamin används med fördel vid tex. hård träning, miljöbyte, foderbyte och pälsfällning eller pälsättning. För att göra den extra smaklig är vitaminerna formulerade i en glukos lösning.

Biotin
Biotin är bl a nödvändigt för celltillväxten, produktionen av fettsyror samt metabolismen av fett och aminosyror. Medverkar också i citronsyracykeln och att upprätthålla en konstant blodsockernivå. Brist kan ge trötthet, hudproblem och dålig aptit. Höga doser av biotin till hästar har visat förbättringar på bl a kvaliteten och tillväxten på hovar.

E vitamin
E-vitamin har stor betydelse för att hästens muskelfunktion. Brist uppstår lätt vid kyla, foderbyten och dräktighet. E-vitamin påverkar prestationsförmåga och uthållighet samt bidrar till hästens välmående. E-vitamin ökar även blodtillförseln i musklerna. Ensilerat hö är oftast fattigare på E-vitamin då syrorna vid ensileringsprocessen bryter ner vitaminen.

Glucosamin
Glucosamin ingår naturligt i kroppen och deltar i bildandet av ledbrosk.
Glucosamin, är ett kroppseget ämne som finns i tex, brosk, senor och ligament. Stärker muskler och leder hos hästar i träning och motverkar stelhet. Med stigande ålder minskar kroppens egen förmåga att tillverka glucosamin, detta kan vara en orsak till att äldre hästar lider av stela leder.

Linfröolja
Ett dagligt tillskott av linfröolja gör hårrem blank och lättskött. Linfröolja har en positiv effekt på leder, hjärta/kärl, hud och har goda dietiska effekter. Fettsyror oxideras lätt (härsknar), tillsatsen av antioxidanter, bl a E-vitamin bromsar härskningen.

Magnesium
Magnesium är en aktivator för ett flertal enzymer och är nödvändigt för nerv- och muskelfunktion.
Tillskott av magnesium kan med fördel ges till dräktiga och digivande ston då behovet ökar något. Hårt arbetande hästar förlorar mer magnesium än normalt genom svettning.

Metylsulfonylmetan
MSM, är ett organiskt bundet svavelbaserat ämne som verkar smärtlindrande och inflammationshämmande, ökar blodcirkulationen och höjer mjölksyretröskeln. Det är även en viktig byggsten i kroppens produktion av aminosyror , protein, enzymer och hormoner. Organsikt svavel är något som finns i varje cell i kroppen, med andra ord en av de viktigaste komponeneterna för en välfungerande kropp. Det bidrar även till bättre syreupptagningsförmåga.

Vetegroddsolja
Verksam mot klåda, eksem, aptitlöshet, hårfällning, mjällbildning, svag brunst.
Vetegroddsoljan är rik på de essentiella fettsyrorna linol- och linolensyra samt innehåller rikligt med E-vitamin. Alla däggdjur kan inte själva syntesisera de livsviktiga fettsyrorna som krävs för vävnadernas normala tillväxt och funktion, utan måste tillföras i kosten. Genom att tillföra vetegroddsolja i fodret på högpresterande djur, kan man konstatera förhöjd uthållighet och prestationsförmåga. Det finns positiva effekter med att ge oljan i samband med uppfödning och avel som ger de rätta förutsättningarna till ett lyckat resultat. Ger mycket fin fäll/päls.
 
Sv: Olika tillskott - vad dem andvänds för

B vitamin
B-vitamin innehåller samtliga för hästen nödvändiga B-vitaminer. Tillskott av B-vitamin används med fördel vid tex. hård träning, miljöbyte, foderbyte och pälsfällning eller pälsättning. För att göra den extra smaklig är vitaminerna formulerade i en glukos lösning.

Biotin
Biotin är bl a nödvändigt för celltillväxten, produktionen av fettsyror samt metabolismen av fett och aminosyror. Medverkar också i citronsyracykeln och att upprätthålla en konstant blodsockernivå. Brist kan ge trötthet, hudproblem och dålig aptit. Höga doser av biotin till hästar har visat förbättringar på bl a kvaliteten och tillväxten på hovar.

Hrrm hrmm.
"B-vitamin innehåller samtliga för hästen nödvändiga b-vitamin"? Goddag yxskaft! Det finns många b-viamtiner, hästar behöver sällan tillskott av någon av dem då bakterierna i hästens mage tillverkar dem "åt hästen" bara de har tillräckligt med material att bryta ner (grovfoder). Så tillräckligt med grovfoder ger tillräckligt med b-vitamin.

Och biotin är ett finare namn på B7.



Gillar idén, men får nog ha lite hårdare faktagranskning om det ska bli bra i slutändan.
 
Sv: Olika tillskott - vad dem andvänds för

Källor på den informationen, tack!

Mycket av det är ju ren försäljningspropaganda som inte alls stämmer med den forskning som finns idag.
 
Sv: Olika tillskott - vad dem andvänds för

Det är nog mycket möjligt då jag hittade infon hos en tillverkare.
Men om ni vill och har tid så lägg upp "korrektare" information så ändrar jag det! ;)
 
Sv: Olika tillskott - vad dem andvänds för

Man kan väl även lägga upp lite "hemma" vitaminer som matolja? salt? soja?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har 'alltid' haft kronisk värk i ryggen samt att jag har en del ridrelaterade skador som gärna gör sig påminda. Jag har också...
Svar
12
· Visningar
1 060
Senast: Corax
·
Hundhälsa Jag har funderat lite på olika fodertillskott på sistone, och om det är något som kan vara bra att ge. Särskilt till Billy som tränar...
Svar
13
· Visningar
1 389
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 792
Senast: Totola
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
17 667
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp