Bukefalos 28 år!

Olika typ av terapi parallellt?

Hazel

Trådstartare
Sist jag va hos min psykiatriker så frågade jag om det fanns någon möjlighet att få KBT eller ACT på min ort. Han sa att det fanns det tyvärr inte men att man kunde få typ samtalsterapi och att dom oftast fokuserade på att hjälpa en att anpassa sin dag utifrån ens problem mer praktiskt än att man bara pratade. Med tanke på hur jag mår så tänker jag inte säga nej till terapi även om det inte är just det jag är ute efter och jag fick en tid ganska fort.

Men jag har kollat lite på Mindler appen och där är en hel del psykologer som jobbar med just ACT, acceptans är något jag har kämpat med hela min sjukdom men det har blivit betydligt jobbigare de senaste åren, är det en dålig idé gå på två olika typer av terapi?

Jag har gått i ren samtalsterapi innan och det hjälpte mig inte så mycket. Men jag är ju i en helt annan del av livet nu så jag tänker inte ställa mig in på att det skulle va ett dåligt alternativ. Dessutom tror jag det är bra för mig att träffa någon IRL liksom, jag tänker att ACT är ganska skiljt från den typen dom har har erbjudit mig här men jag har ju inte gått på det innan.. Jag är ju inte ute efter att sabba för mig själv eller psykologerna heller men just tanken på ACT känns rätt och det finns helt enkelt inte att få häromkring.
Har någon gjort så? Alltså inte just dessa två men över huvud taget olika typer av terapi samtidigt?
 
Jag har ingen som helst utbildning eller något som backar det här annat än min egna upplevelse av terapi. Jag hade inte gjort det samtidigt. När jag fick ACT så var det mycket ”hemläxor” att göra mellan gångerna och jag tänker att det kanske blir kontraproduktivt och för mycket att fokusera på en gång om de båda terapiformerna ger dig olika fokusområden att arbeta med samtidigt. Så jag hade i ditt fall gjort en behandling i taget.
 
Jag har fått förklarat för mig då jag gick i terapi av min dåvarande psykolog att det är att föredra att gå igenom en terapiform i taget så man kan fokusera på det arbetssättet. Sen kan man absolut prova på olika terapiformer.
 
Ibland går det, ibland inte. Om man ska kombinera behöver båda behandlarna vara medvetna, gärna samverka/prata med varandra och förmodligen anpassa sig. Man behöver reda ut vem som gör vad och se till att det inte finns delar i behandlingarna som står i motsats till varandra.
 

Liknande trådar

Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 526
Senast: Squie
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 762
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 528
Senast: Nepenthe
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp