Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Ja vad ska man säga... Det kan ju vara svårt att komma till någon lösning EFTER att man redan smutskastat ridklubben. Är det så här man tror man löser problem? genom att gå till en lokaltidning? Mja det finns nog bättre sätt.

Det finns alltid flera sidor av en konflikt, varför skulle dessa damer inte bära ansvar OCKSÅ i konflikten?

Hur som helst tror jag att bla BRK behöver nytänkande, en frisk fläkt där ,skulle ju inte skada även om just jag/vi trivs bra på BRK.

Jag tror det finns många som stör sig på E.U när hon kommer och "tar över" ridhuset trotts att hon inte hyrt det. Men hon är trevlig och försöker nog anpassa sig. Är hon den friska fläkten som behövs?! Det kan inte jag avgöra, men en klubb ska ju arbeta för medlemmarnas bästa och uppenbarligen är hon en av dem.
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Jag tror det finns många som stör sig på E.U när hon kommer och "tar över" ridhuset trotts att hon inte hyrt det. Men hon är trevlig och försöker nog anpassa sig.

Betalar hon ingen hyra för det? I så fall kan jag verkligen förstå om det blir sura miner över att det står hinder framme, sedan om man själv är trevlig eller inte har väl inget med saken att göra. Om man dessutom ska rida samtidigt med andra som hyr ridhuset kan man kanske inte bygga en hel bana för det stör övriga ryttare väldigt mycket, men det vet jag ju inte om hon gör.
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Hon betalar ridhuskort precis som oss andra men min förståelse för ridhuskortet(som kostar600krHalvår/person) är att det är i mån av plats samt att samsas med de andra som samtidigt vill nyttja anläggningen.

Det finns bestämda tider för hoppning resp dressyr vilket hon nog inte tidigare följde iallafall ,kan inte uttala mig om nuet,utan kunde börja plocka fram hinder lite när som helst. Jag har snällt anpassat mig men tänkt att det hade varit bättre om hon " hyrt" ridhuset under sina oanmälda hoppningar, besiktning av hästar samt provridning av saluhästar. Men det finns inga tydliga regler ang det så därför är det som det är "irritation". Dvs det är inte hennes fel egentligen hon bara nyttjar ridhuskortet till max :) och det stör en del andra medlemmar.
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Varför stör det en del medlemmar att denna personen utnyttjar ridhuset till max? Är de avundsjuka på henne eller är det så att hon är otrevlig så att de inte vill vara i närheten av henne?

Hade jag bott i Boden hade jag verkligen försökt att få så många som möjligt att rida och vara aktiva inom hästnäringen. Så många ryttare finns det inte där uppe. Och ju fler ryttare som finns ju fler tävlingar annordnas, vilket i slutändan är roligare för alla aktiva ryttare.
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Tyvärr är detta inget nytt problem i Boden. De flesta tävlingsryttarna har bytt till en nybildad tävlingsklubb.
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Verkar vara kommunikationsproblem i Boden? Efter att ha läst insändaren och svar här i tråden tycker jag det låter som om många går och är missnöjda men tror att de andra ska vara tankeläsare? ;)

Likaså så skulle man ju komma undan med klarare ridhusregler? Men jag som är hoppnisse på låg nivå har ofta märkt att hoppryttare (eller de som vill hoppa) oftast ska vara de som anpassar sig, de skuffas ofta undan mer eller mindre.
Det genom tex att hoppning får bara ske på vissa tider/bokade tider. Om man är en sådan som vill rida markarbete då flera ggr/vecka?

I ett extremt fall i ett ridhus där jag var uppstallad så fick hoppning endast ske på bokade tider (skaplig bokningsavgift, då för ca 15 år sedan runt en hundring) eller på de speciella hopptiderna. När hopptiderna var? Lördag kväll och söndag morgon! Hurra, precis de tider alla ryttare älskar att använda! ;)

Jag rider i ett ridhus på en hoppanläggning numera. Det står oftast hinder framme, vill man ha "hinderrent" så får man plocka bort dem/ställa undan de som är i vägen. Och varför inte? Det är ju lika lätt för de som vill slippa hinder att plocka bort dem som de som vill ha dem både plockar fram och bort.

Dessutom samsas vi. Någon kan trimma dressyr samtidigt som en annan hoppar småhinder. Inga problem, med ömsesidig hänsyn funkar det fint! Likaså kan spekulanter på hästar provrida ihop med andra ibland. Varför inte? Jag tycker att som ryttare i ett gemensamt ridhus måste man tänka sig för både en och två gånger så man inte "pissar in revir" och börjar tycka de andra är i vägen och liknande. Men det är svårt!
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Ja det kan jag inte svara på, men det finns alltid folk som stör sig på andra som tar för sig och tar mer plats. Det som kräva är kanske att vi mesar tar för oss mer?!
Hur som helst är jag själv inte aktiv i klubben just nu pga av dålig med tid för ridning, så jag har bara läst i tidningen, skulle vara kul att höra om det löst sig på något bra sätt. =)

Hon är en trevlig prick så det handlar inte om det iallafall.
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Verkar vara kommunikationsproblem i Boden? Efter att ha läst insändaren och svar här i tråden tycker jag det låter som om många går och är missnöjda men tror att de andra ska vara tankeläsare? ;)

QUOTE]

där slog du huvudet på spiken skulle jag tro men missnöjdheten har lett till skitsnack säkerligen vilket lett till att E.U känner sig illa bemött. Detta lett till tidnings artikeln
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Jobbigt när det blir så! För det blir ju ännu svårare att kommunicera när ena parten blir uppretad, i det här fallet pga tidningsskriverier.

Har hästfolk svårare att kommunicera än annat folk? :confused:
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Det är absolut inget konstigt med att begränsa hoppning till vissa tider/dagar.

Hoppningen medför ökat underhållsbehov av ridbanan jämfört med enstaka dressyrekipage och det är stört omöjligt att vare sig harva eller sladda banan om det står hindermateriel framme.

Dessutom är det ju en hel del slitage på just hindermaterielen... skulle alla ryttare betala utifrån nerlagd arbetstid, kostnader för underlagsbyte m.m. så skulle hoppryttare behöva betala i det närmaste dubbel taxa jämfört med dressyryttare och kuskar.

Men... det är ju också fullständigt jättefånigt av en massa dresyrtöntar som överhuvudtaget inte kan rida på en 20x60 bana om det råkar stå något enstaka hinder där - har man så dålig pli på sig själv och hästen så är det ju definitivt läge för att på allvar börja med miljöträning (på både sig själv och hästen ;))
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Behövs det inte rätt mkt hoppning för att ett underlag ska slitas markant mkt mer än vid dressyr, men det kanske det gör?

Det jag tycker sliter allra mest på ridhusunderlag är lektionsverksamhet, krävs rejält med arbete att få bort "rännan" runt hela fyrkanten.
Första ridhuset där det bedrivs ridskola som inte har "ränna" är det jag rider i nu, men det är titulerat en ridskola med inriktning på hoppning, så det är massor med cavaletti och sådant utöver dressyren.
Känner också att jag är på rätt ställe, här är hoppning det naturliga och dressyr som kräver bana ren från hinder det "ovanliga".

Men jag håller med om att hinder ju är i vägen om banan ska sladdas och harvas, så det är ju ett skäl att ta bort hinder om det görs dagligen.

Ngt jag blir lite fnissig över det är att om jag rider enskilt samtidigt med hoppryttare i ridhuset, då är vi ytterst sällan i vägen för varandra.
Men kommer det in EN ren dressyrryttare, då känner jag att jag är i det närmaste kroniskt i vägen för den! :D
Och den är ofta precis där jag tänkt rida.
Minns tex när jag för ett par veckor sedan satt och hoppade över bom på sockerbit på hinder som stod på banan. En ren dressyrryttare red samtidigt. Spelade ingen roll vilket hinder jag red på, dressyrryttaren befann sig bakom! :D
Några dagar senare så skuttade jag över liknande hinder igen, då med bara hoppfolk i manegen. Ingen var i vägen för någon annan.
Är det olika i tänket mellan hoppnissar och dressyrnissar tro?
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Fast jag vet en westernryttare som inte kan samsas med någon annan utan att krocka... i ett 20x80 ridhus med alla hinder bortplockade :D

En bidragande orsak till krockar kan ju annars vara att dressyrfolk följer slaviskt dom faställda ridvägarna, fyrkantspåret och med volter på kortsidorna, öppna mot spegeln på kortsidan m.m... medans hoppryttare har typ 2 hinder i vinkel i mitten och en kombination vid E.

En sak som skiljer mellan hoppning och dressyr är att underlaget trycks ut mot sidorna mera vid hoppning än vid dressyr samt att hästen efter hinder som regel landar på ett framben vilket tenderar att leda till ökad sönderslagning av materialet vilket medför en snabbare ökning av "noll" i underlaget.

En nackdel dock som är specifik för dressyrfolk är att dom envisas med att rida alldeles för prydliga hörnpasseringar, vilket är riktigt irriterande eftersom man inte kommer åt att sladda i hörnen....

Fast nu har vi väl kommit väldigt långt bort från huvudtråden :angel:
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Detta är väl inte specifikt för deras klubb?

I "min" klubb ska man betala olika mkt för att nyttja ridhuset beroende vilken gren du rider. :smirk:
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Långt ifrån ämnet eller inte, det där med underlag är ju intressant! :laugh:

Låter som en rimlig förklaring till att hoppnissar och dressyrnissar krockar!

Angående western så har jag tyvärr rejält dåliga erfarenheter att dela ridhus med sådana! :D
Där jag förut tränade dressyr fick man inte boka för enskild ridning så ofta. Dressyrträningarna jag red var därför på allmän tid, så vi var ofta rätt många i 20x40 ridhuset. En gång var vi 7 st och jag red dressyrträning. En westernryttare gjorde då ett sånt där tvärstopp från galopp (slidestop?) mitt på en långsida. Bara det att jag också kom galopperande en bit bakom! Och min ej westerntränade häst kan INTE slidestop! :angel:

En annan gång var ridhuset bokat för westernträning för instruktör efter att jag tränade. Det var kallt, min tränare erbjuder första westernryttaren att komma in i värmen (uppvärmt ridhus). Bra säger de, sedan vräker de upp porten och sargen utan att knacka = jättebrak, och in flyger en häst i galopp med vidhängande ägare i tygeln vilt gnäggande. Väl inne rusar hästen gnäggande runt ägaren i galopp. Ägaren säger sedan "det är första gången han är i ett ridhus". Ok. Men KANSKE så är det lite störande i min träning med det "inslaget"? Och om JAG hade SUTTIT på en unghäst då?!
När jag sedan skrittade av så frågade westerntränaren om min häst skulle bli rädd om de bar in bommar medan jag skrittade? Ehh, hade min häst varit lättskrämd så hade han nog reagerat när de "inträdde i lokalen".
Så efter den händelsen såg jag till att jag inte la min dressyrträning före westernträningen igen...

Har funderat lite i helgen på det där med att hoppning sliter mer på underlaget samt att man sliter på hindermaterialet. Jag som hoppryttare känner att visst, är det så är jag helt beredd på att betala mer i ridhushyra! Man ska ju göra rätt för sig!
Men! Och det blir ju ett stort MEN! Om ridklubbar skulle införa det, då skulle jag som hoppryttare och "merbetalare" ju givetvis vilja hoppa när som helst också! Alltså skulle jag ju kräva att jag fick hoppa när som helst på allmänna tider! Varför annars betala mer? Och då kommer ju nästa problem! Ett sådant arrangemang kommer ju inte alla ridande på anläggningen tycka är optimalt! ;)
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Det är synd att du har träffat på sådana. Finns nog minst lika många hopp o dressyrryttare som beter sig ruttet. på min klubb är westernryttarna med på både hopp o dressyrträning/tävlingar. (du kanske ser min avatar :D ) De flesta westernryttare är ju faktiskt gamla hopp och dressyrryttare, Tex Anky Von Grunsven (stavas?), så det är där vi är uppfostrade :angel:

Reglerna gäller även Akademisk ridning (vilket då inte kan slita på ridhusbottnen) och andra "specialdressyrgrenar".
 
Sv: Olika uppfattningar hos Bodens Ridklubb

Jo jag vet jag träffat på avarter inom western, det är ju generellt en väldigt "väluppfostrad" gren av ridning. Dessutom så kan ju vem som helst säga att de utövar en viss gren fast de egentligen inte begriper ett skvatt vad de håller på med! Gäller ju alla grenar.

Minns vad en dåvarande kollega som höll på med western sa när hon fick reda på händelsen med "gapande hästen". Hon tyckte "jamen westernryttare är ju vana vid att hästar ska tåla att det rör sig omkring dem de har ju så väluppfostrade och välhanterade hästar, så det var nog därför hon kom in i ridhuset som hon gjorde". Välhanterad häst som kommer farande och beter sig som en vildhäst?! Yeah right! :grin:
Så har aldrig någon av mina hästar betett sig på ett nytt ställe, unghäst eller färdig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter – Att säga hej och möta varandra med ett leende är en lika enkel regel som att inte springa i stallet. Det säger Agnes Arespång, i...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter – Styrelsen har tagit beslut om att stänga ned ridklubben för nu är läget akut – pengarna räcker inte. Det säger Marie Hedman...
Svar
0
· Visningar
946
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En dom i förvaltningsrätten slår fast att Kiruna kommun behandlar Kirunas ridklubbar olika när det gäller driftstöd. Men enligt...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag pluggar i Skåne och det är väldigt lite häst i mitt liv för tillfället. Jag är därför sugen på att engagera mig i en ridklubb...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp