Bukefalos 28 år!

Olika varma hovar...

Inelin

Trådstartare
Jag brukar känna på mina ponnyers hovar, är lite nojig för fång även om ingen av dem har haft det...
Idag kändes tre av ena ponnyns hovar kalla och vänster fram kändes "svagt ljummen." Inte varm, bara lite, lite varmare än de andra hovarna. Vad tror ni om detta, behöver jag oroa mig?
 
Jag är också jättenojig.. Har ju också shettisar. Om bara ena hoven är lite ljummen är det nog ingen fara. Om det är fång så är ju alla hovar varma och hästen visar många andra tecken på just fång.
 
Tack för svar! Usch vad jobbigt det är att oroa sig, men nu blev jag lite lugnare. Så alla hovar blir varma om det är fång :idea:.
 
Det kan vara så att dom bara får fång i en hov! En del hästar visar inte alls typiska fångsymptom, utan blir bara lite "knackiga".....
 
Oj! Hur varm tror du hoven ska vara för att man ska bli orolig. Ponnyns hov var lite, varmare än de andra hovarna. Han åt inte upp hela kraftfodergivan idag. (gulp)
 
Har du märkt ngt annat "konstigt"? Vår ponny hade det bara i en enda hov, det är dock ganska ovanligt. Avvakta någon dag, finns värmen kvar tycker jag att du ska ringa veterinär om du är orolig.
 
Avvakta någon dag så är det mycket möjligt att det är nån annan hov som är varm stället, eller alla fyra.
Det behöver inte vara någon fara. Ponnyn kan ha stått och vilat mer på nåt ben tex. Är också väldigt nojig med min hästs hovar. Värmen brukar växla så jag skulle inte oroa mig i onödan :)
 
Det är vad jag har hört.. Men så kanske det inte är. :crazy: Men i alla fall lite värme i en hov, är oftast ingen fara. Visar den ingen hälta så ok. Lite varma i alla hovar oftast ok, men om dom ör mkt varma i alla hovar. då är det allvarligt.
 
Jo men lite värme i en hov, är väldigt väldigt vanligt. Och är nog väldigt sällan fång. Men jag visste inte att dom kunde ha det i en hov.. :crazy:
 
Det trodde inte jag heller...Men vi har ett levande bevis hemmavid :) Han hade inte alls de typiska fångsymptomen när han blev sjuk heller. Och enligt veterinärer och hovslagare är det inte alltid hästar får de typiska symptomen, dom kan bli enbart lite knackiga och varma i en hov.
 
Fast det gäller ju med alla sjukdomar...
Man kan ju inte gå omkring och fundera på om hästen har fått nån allvarlig åkomma någonstans om den inte har symtom på just detta. Då skulle man ju få oroa sig precis hela tiden för allting vilket säkerligen skulle göra om inte annat så en själv sjuk...
 
Idag åt han upp kraftfodret och alla hovar var kalla. Vad jobbigt det är att oroa sig :D. Tack för alla svar.
 
Men om en hov är lite varm så kan man ju börja fundera.. ena ponnyns hov brukar vara det och jag vet ju varför.. men jag kasnke börjar inbilla mig annat.. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 757
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 553
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp