Bukefalos 28 år!

Oliksidighet och uppbyggnad

Tikket

Trådstartare
Om man har en häst som är väldigt oliksidig och lägger sig på bogen i ena varvet, känns allmänt stel och ovillig. (antagligen p.g.a stelheten i bogen).
Hur ska man bygga upp liksidigheten på bästa sätt?
Longering använder jag mig av ungefär var tredje dag just nu, då han haft vintervila och ska sättas igång igen nu.
Märker av väldigt väl i det varvet hur han vill sakta av och byta varv, får han inte det så brukar det bli lite bocksprång och sen går han super.

Hjälp tack? :confused:
 
Sv: Oliksidighet och uppbyggnad

Rakriktning är a och o där. Hade/har det problemet med en polle jag rider just nu, på henne har det hjälpt väldigt mkt att få henne rak i alla gångarter så hon inte springer snett och blir oliksidig p.g.a det. Även sidvärtsrörelser är bra, skänkelvikning, öppna och sluta :)
 
Sv: Oliksidighet och uppbyggnad

Tack!
Sidvärtsrörelser håller vi på och tragglar, även mycket övergångar. :)
 
Sv: Oliksidighet och uppbyggnad

Jag har samma problem med en häst jag rider för tillfället. Han är som en planka i högersidan och går knappt att forma mer än ett par steg åt gången. när det blir jobbigt försöker han dra iväg, och stark blir han.

Idag jobbade jag med sidvärtsrörelser, tagen bakdel, nosade lite på öppna och sluta vilket dock är svårt när han är så stel och inte den mest välridna för tillfället. Jag brukar även rida serpentiner samt rida utåtställd på volt.

Någon som har fler ideer för lösgörande arbete?
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 094
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 110
Senast: Josofinito
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 833
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp