Olja/fett till hovar

Ajda

Trådstartare
Har ni tips om något man kan använda på hovarna såhär års när de är lite torra och speicker upp till sömhålen?

Har tidigare år använt rapsolja men det tycker jag inte gett effekt.
 
Har ni tips om något man kan använda på hovarna såhär års när de är lite torra och speicker upp till sömhålen?

Har tidigare år använt rapsolja men det tycker jag inte gett effekt.
Jag tror att det inte ger effekt för att inget du smörjer på ger någon särskilt stor effekt. Mineraler i balans så är hoven så stark och smidig som möjligt, men det tar ju en stund att se effekt av.
 
Min hovslagare tipsade om Kevin Bacon så det har jag köpt. Gjorde dock först slut på en annan olja så inte hunnit testa än.
Oljar i förebyggande syfte eftersom vi har sandig mark och det blir jättetorrt på sommaren.
 
Den här tycker jag hjälper i förebyggande syfte. Men man får börja i tid på våren för att slippa torra sommarhovar.. Men varje dga är väl lite att ta i.
Sen brukar jag fukta med vatten först, låta det torka in lite och sedan smörja på oljan...

daily-hoof-dressing-1.jpg
 
Smörj på hösten/vintern. Det är det som har vuxit ner och som kan bli skört. Smörj över sömhålen vid nyskoning och i de gamla hålen så drar de ihop sig utan att det bildas bakterier i hålen. Man kan även blanda i kopparsulfat i oljan. Har bättre effekt än de kopparbeklädda skörare sömmen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästvård Jag har kommit över en stor bytta "Farrier dressing" från NAF. Tycker produkten är bra, men det går ju knappt att använda för det är så...
Svar
6
· Visningar
721
Senast: Ketrawzc
·
Avel Ni som använt er av de har det stämt? Använder finally foal o tycker det stämt bra tidigare, men hur snabbt kan de slå över om den är...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp