Olja/fett till hovar

Ajda

Trådstartare
Har ni tips om något man kan använda på hovarna såhär års när de är lite torra och speicker upp till sömhålen?

Har tidigare år använt rapsolja men det tycker jag inte gett effekt.
 
Har ni tips om något man kan använda på hovarna såhär års när de är lite torra och speicker upp till sömhålen?

Har tidigare år använt rapsolja men det tycker jag inte gett effekt.
Jag tror att det inte ger effekt för att inget du smörjer på ger någon särskilt stor effekt. Mineraler i balans så är hoven så stark och smidig som möjligt, men det tar ju en stund att se effekt av.
 
Min hovslagare tipsade om Kevin Bacon så det har jag köpt. Gjorde dock först slut på en annan olja så inte hunnit testa än.
Oljar i förebyggande syfte eftersom vi har sandig mark och det blir jättetorrt på sommaren.
 
Den här tycker jag hjälper i förebyggande syfte. Men man får börja i tid på våren för att slippa torra sommarhovar.. Men varje dga är väl lite att ta i.
Sen brukar jag fukta med vatten först, låta det torka in lite och sedan smörja på oljan...

daily-hoof-dressing-1.jpg
 
Smörj på hösten/vintern. Det är det som har vuxit ner och som kan bli skört. Smörj över sömhålen vid nyskoning och i de gamla hålen så drar de ihop sig utan att det bildas bakterier i hålen. Man kan även blanda i kopparsulfat i oljan. Har bättre effekt än de kopparbeklädda skörare sömmen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: super
·
Hästvård Jag har kommit över en stor bytta "Farrier dressing" från NAF. Tycker produkten är bra, men det går ju knappt att använda för det är så...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 249
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp