Olja, havre, korn??

BulletForMyValentine

Trådstartare
Vilket fodermedel är bäst för att sätta hull på en smal häst?
Han har fri tillgång på hösilage. Får lucern och Hippo Action men det räcker inte riktigt. Blivit bättre sen jag började med hippon men det där sista saknas. Grovfoderanalys finns inte och är tyvärr inte möjligt att ordna.

Han har fått rapsolja innan men blev smått knäpp då. Funderar på linfröolja?
Havre el korn?
Verkar vara energi som behövs då han blivit bättre på Hippon.

Fd varmblodstravare, rids/tömkörs lätt varannan dag.

Tips?
 
Var är hästen tunn?
Lite beroende på var den är mager så kan det vara brist på både energi och protein som gör att den inte tar sig.
 
Han är tunn över revbenen och ser allmänt tanig ut. Muskelfattig är han och det jobbar vi på men just över revbenen verkar det vara svårt att lägga på sig. Just nu känner man dom för tydligt.
 
Knölarna kommer kanske av något annat?
De gånger jag har haft ett par tunna hästar (fullblod) har jag gett dem en blandning av lusern, havre, olja och sojamjöl. Inga små portioner ;) utöver det fri tillgång på grovfoder. Du säger att han blir lite knäpp av rapsolja? kan det vara så att han är en pigg och alert häst i sig själv och när han äntligen får lite mer energi så märks det?
 
Är ju inte helt omöjligt att knölarna kommer av nån annan anledning men lucern/protein är det jag sett ett samband med. Ökar jag lucernet blir knölarna större och minskar jag lucernet minskar knölarna. Tyvärr försvinner de aldrig helt. Knölarna är av ärtstorlek och pälsen lossnar lätt om jag pillar på dom.

Han är absolut en pigg vaken häst:) han har stenkoll på omgivningarna när vi rider.
Med knäpp av oljan menar jag att det inte bara är lite extra energi utan att han inte går att hålla på backen varken när man rider eller leder. Reagerar han på nått så gör han det 100 ggr snabbare än vanligt. Stegrar, hoppar, sticker, han kör allt ihop. Extra energi kan jag hantera men när det ska hoppas, stegras och hållas på då sätter jag mig inte på han :meh::devil::p


Funderar lite på om jag ska prova havre och se vad som händer :)
 
Jag tänkte på det att vissa, de flesta? menar att det inte finns något som heter proteinknölar och att det inte är proteinet de reagerar på, utan mer på värme, typ värmeutslag?

Jag hade kört på med havre, tycker det funkar bra att få upp hull med, även om kanske inte alla håller med om det.
 
Först så låter det inte som det folk brukar kalla proteinknölar som kommer av foder. De vad de nu än beror på sitter under huden och är troligen en reaktion på överkänslighet.
Knutor som sitter utan på huden främst på ryggen och som lossnar, låter mer som typ regnskållor.

Ett kilo lusern är inget för en tunn häst som inte klarar sig på det grovfoder den får. Utan analys på det är det också omöjligt att säga vad det är som saknas. Dessutom om hästen nu skulle ha regnskållor så kan det på vissa hästar påverka allmän tillstånd och hull.
Lusern är ett grovfoder som hö eller ensilage det till och med ingår i vissa fröblandningar för att odla hö. Den stora skillnaden med att fodra med lusern är att man vet näringsinnehållet och att det då kan vara lättare att ge hästen vad den behöver.
Ett kilo lusern till en stor häst är inget alls, jag har själv en varmblods valack som har stora behov och i år behöver 6 kilo lusern plus fri tillgång på grovfoder med hyfsade värden för en medelhäst.

Att hästen blir pigg och att det kommer när du byter foder plus att den är tunn och har knutor på ryggen får mig att misstänka att hästen har magsår eller början till det. Får en häst det och inte får rätt foder blir den stressad för den har ont i magen och det upplevs som att hästen blir piggare/hetare.
Du har inte haft hästen så länge och ett säkert foderbyte när man ändrar vissa saker ska ske långsamt helst under två till fyra veckor för att inte ändra balansen i mage och tarm på hästen. Som jag förstått det var den inte i jätte bra skick när den kom vilket kan betyda att den haft problem redan då med magen. Magsår tar tid att läka och det kan behövas medicin. Har själv haft en åring som kom hit med magsår p g a stress vid avvänjning, många miljöbyten och långa transporter. Det tog två år för den att bli bra.
Så låt en veterinär undersöka hästen. Både knutorna på ryggen och magen. Passa då också på att fråga efter vad som är lämpligt foder till den.
 
Vilket fodermedel är bäst för att sätta hull på en smal häst?
Han har fri tillgång på hösilage. Får lucern och Hippo Action men det räcker inte riktigt. Blivit bättre sen jag började med hippon men det där sista saknas. Grovfoderanalys finns inte och är tyvärr inte möjligt att ordna.

Han har fått rapsolja innan men blev smått knäpp då. Funderar på linfröolja?
Havre el korn?
Verkar vara energi som behövs då han blivit bättre på Hippon.

Fd varmblodstravare, rids/tömkörs lätt varannan dag.

Tips?

Har du ingen analys så famlar du i blindo. Du vet inget om mineralbalansen och heller inget om energi och proteinbalansen. Brist på mineraler och/eller fel kvoter på mineralerna kan göra att en häst inte kan hålla hull/lägga på sig. En häst gör åt en hel del energi för att omvandla protein till energi vilket också kan göra att hästen faller ur/inte tar sig om hästen får för mycket protein.

Eftersom din häst dessutom har hudproblem så skulle jag börja med att stabilisera magen. Hudproblem signalerar att mage och tarmar inte mår helt bra och gör de inte det kan hästen inte tillgodogöra sig fodret på ett optimalt sätt. Jag får mycket bra resultat av yea-sacc.

Jag hade vant in hästen på betfiber, dvs betfor, speedi beet eller kwik beet. Betfiber räknas som grovfoder så efter invänjning kan det ges fritt. Betfiber är också bra för magen. Jag hade inte gett spannmål med tanke på att hästen förmodligen redan har en tarmstörning av något slag. Spannmål är inte det snällaste man kan ge utan då är betfiber mycket bättre.

Har du någon koll på hur mycket ensilage hästen äter? Ts-halten? Trivs han med sina kompisar? Får han äta ifred? Vissa hästar fungerar inte med bal i hagen utan behöver portioner för att äta tillräckligt.

En häst som är i underhull och inte lägger på sig trots mängder med foder lider brist på något om hen i övrigt är frisk. Jag hade i ditt fall sett till att fixa en analys och räknat ordentligt. Du kan annars pytsa i hästen hur mycket olika kraftfoder som helst utan resultat.

Har hästen täcke på sig? Om inte så börja med det. Det går åt mycket energi för att hålla värmen.

Eftersom hästen verkar stressad hade jag gett magnesium. Dels går det åt mängder med magnesium av själva stressen och hästar kan också bli stressade av magnesiumbrist.
 
Har du ingen analys så famlar du i blindo. Du vet inget om mineralbalansen och heller inget om energi och proteinbalansen. Brist på mineraler och/eller fel kvoter på mineralerna kan göra att en häst inte kan hålla hull/lägga på sig. En häst gör åt en hel del energi för att omvandla protein till energi vilket också kan göra att hästen faller ur/inte tar sig om hästen får för mycket protein.

Eftersom din häst dessutom har hudproblem så skulle jag börja med att stabilisera magen. Hudproblem signalerar att mage och tarmar inte mår helt bra och gör de inte det kan hästen inte tillgodogöra sig fodret på ett optimalt sätt. Jag får mycket bra resultat av yea-sacc.

Jag hade vant in hästen på betfiber, dvs betfor, speedi beet eller kwik beet. Betfiber räknas som grovfoder så efter invänjning kan det ges fritt. Betfiber är också bra för magen. Jag hade inte gett spannmål med tanke på att hästen förmodligen redan har en tarmstörning av något slag. Spannmål är inte det snällaste man kan ge utan då är betfiber mycket bättre.

Har du någon koll på hur mycket ensilage hästen äter? Ts-halten? Trivs han med sina kompisar? Får han äta ifred? Vissa hästar fungerar inte med bal i hagen utan behöver portioner för att äta tillräckligt.

En häst som är i underhull och inte lägger på sig trots mängder med foder lider brist på något om hen i övrigt är frisk. Jag hade i ditt fall sett till att fixa en analys och räknat ordentligt. Du kan annars pytsa i hästen hur mycket olika kraftfoder som helst utan resultat.

Har hästen täcke på sig? Om inte så börja med det. Det går åt mycket energi för att hålla värmen.

Eftersom hästen verkar stressad hade jag gett magnesium. Dels går det åt mängder med magnesium av själva stressen och hästar kan också bli stressade av magnesiumbrist.


Han äter ca 15 kg/dygn, har fri tillgång. Ute serveras hö, inne torrt hösilage ts runt 70 %?Han älskar hagkompisen och är inget gnabb mellan dom. Han varvar mellan att äta och stå och hänga/titta ut på gården.
Han har täcke ute, mellan 200-400g. Han har lättare att hålla värmen, fryser inte lika lätt som innan, nu här han kan äta när han vill. Ute 05.00-21.00.

Magnesium får han.
Betfor och yeesac ska jag absolut kolla på!
 
Du kunde ju skrivit att du använder hack och att då det inte blir ett kilo. För de flesta pellets typerna blir runt kilot.

Förlåt förlåt, men utifrån TS inlägg kan hon ju likagärna också använda hack, där står bara lucern…
Här i DK finns typ inte lucernpellets så det var inte min första tanke när jag läste inlägget.

Men nu vet vi iaf att pellets väger ca 1 kg och hack ca 2-300 g, mitt inlägg var bara tänkt som en hjälp, inget annat.
 
Är väl lika bra att säga att jag ger lucernpellets från svenska foder.

Ska kolla på Spillers-fodret!
Osäker om det finns att få tag på här dock.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 721
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 633
Senast: axel
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 595
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp