Olja till fånghäst

tott

Trådstartare
Hej

Har en fånghäst som har blivit dålig i hullet och tappat en massa muskler nu under vårvintern.
Har ökat fodergivan, men funderar även på att börja ge olja i maten.
Funkar det ? Är det "riskfritt" för en fånghäst ?

Tacksam för svar !
 
Sv: Olja till fånghäst

Olja innehåller inget protein, och kommer därför inte att hjälpa till med muskelbyggandet. Däremot är (i begränsad mängd) olja bättre än spannmål till fånghäst eftersom det lär vara stärkelse och socker som till stor del är boven i dramat för fånghästar, och olja ger då ett stärkelsefritt energitillskott.
Du bör antagligen hellre ge din häst lucern, om du vänjer in det långsamt. Det är grovfoder med hög proteinhalt som kan komplettera ett hö med låg kvot.
 
Sv: Olja till fånghäst

Tack för ditt svar.
Jag ger redan Lusern Hackad strå (ca 2 kilo/dygn) + ca ½ kilo vetekli och lite aspbark.
Vi har tyvärr dåligt hö och någon här på Buke räknade ut foderstaten för 1½ år sedan.
Ifjol var kusen i prima skick både vinter och sommar, men i höstas kom jag inte riktigt igång med foderökningen - och har varit "rädd" att öka så mycket. Nu när jag ser hur ser hur den lilla stackaren ser ut så har jag insett att han har fått för lite mat.

Jag kan alltså ge lite olja (hur mycket??) för att han ska få mera energi i maten !?
 
Sv: Olja till fånghäst

Ja, om du vill öka enbart energinivån i foderstaten är olja bra, men som sagt inte om du också behöver få upp proteinvärdet.

Jag vet inte hur det är med t ex linfrökaka till fånghästar? Innehåller nyttiga oljor och hög proteinandel, men ska ges i maxdos 1 hg / 100 kg häst och vänjas in försiktigt. (255 g smrp, 9,8 MJ) Det skulle kanske komplettera eller möjligen ersätta delar av vetekliet, för linfrön är ju knappast spannmål?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp