Olja till läder

Ekololjan luktar ju dock typ bensin eller något, det gör inte tex oljan från Equipe. Den kan säkert innehålla viss mängd paraffinolja eftersom många sadeltillverkare rekommenderar det i lagom mängd, men jag tror det är stor skillnad på innehållet. Equipes olja är dessutom sjukt effektiv, när jag använt ekol har det aldrig ens varit i närheten av samma resultat.
Mycket möjligt, jag har aldrig använt Ekols olja.
 
Jag gillar inte olja, använder Stübben Hamanolfett och gillar hur den blir med lädret. Går in bra och kladdar inte, behövs väldigt sällan.
 
Hade en sadelmakare som sade tvärstopp till olja men rekommenderade läderfett. Hon sade att fibrerna i lädret tog skada av olja. Vilken ingrediens i oljan som gjorde detta har jag ingen aning om. Personligen föredrar jag läderfett (B&E eller Stübben). Att använda olivolja, som någon föreslog borde ju inte vara ett så tokigt alternativ tänker jag :)
 
Hade en sadelmakare som sade tvärstopp till olja men rekommenderade läderfett. Hon sade att fibrerna i lädret tog skada av olja. Vilken ingrediens i oljan som gjorde detta har jag ingen aning om. Personligen föredrar jag läderfett (B&E eller Stübben). Att använda olivolja, som någon föreslog borde ju inte vara ett så tokigt alternativ tänker jag :)
Konstigt, det råder sticker ju ut en del jämfört med många andra😊
 
När jag köpt sadlar av just den återförsäljaren som omnämns har jag fått en flaska parrafinolja (sadlar från frank baines). Jag tycker den oljan funkar jättebra både på de sadlarna och min tidigare Crown. 😊👍
 
Med olja ska man tänka på två saker - att använda en olja som inte härsknar och att inte överolja läder som är ömtåligt eller limmat - t ex kalvskinn eller kåpor med dubbelsytt läder där det oftast är limmat emellan - limmet kan släppa av för mycket olja och då kan kåpan bli knölig.

Jag oljar nytt läder med tillverkarens rekommenderade olja, och sedan 1-2 ggr/år. Gillar Equipe/Amerigos soft oil och läderbalsam samt Stubben hamanol eller Effax läderbalsam när jag vill ha väderskydd och mer grepp på kåpa och säte.

Gillar inte resultatet på läder av varken Ekololja eller ren Paraffin. Neatsfoot blir bättre.

Torkar av med vatten, använder inte tvål om det inte är jäkligt inbitet skit som fastnat. Tycker att det torkar ut lädret i onödan.
 
Hade en sadelmakare som sade tvärstopp till olja men rekommenderade läderfett. Hon sade att fibrerna i lädret tog skada av olja. Vilken ingrediens i oljan som gjorde detta har jag ingen aning om. Personligen föredrar jag läderfett (B&E eller Stübben). Att använda olivolja, som någon föreslog borde ju inte vara ett så tokigt alternativ tänker jag :)

Sadelmakare Solveig Axelsson

ANVÄND INTE LÄDEROLJA! Varför ska du inte använda läderolja? Nej, det ska du inte om du är rädd om dina dyra fina lädersaker. Efter en lektion av Torbjörn Lundin dåvarande vd på Tärnsjö Garveri AB, då jag gick på sadelmakeriskolan 1993, fick jag själv tänka om. Jag har nämligen varit storförbrukare på läderolja innan.

Oljan den tränger lätt in i lädrets alla fibrer, öppnar dem och lädret blir mjukare, ofta väldigt mycket mjukare. MEN, oljan är som de flesta vet ganska flyktig, ni vet vad som händer om den står öppet i solen? Den dunstar. Så gör den också sedan den applicerats och trängt in i läder. En varm solig dag och det mesta är borta, så länge det är torrt är det fortfarande mjukt. Men sen förstår ni, porerna och fibrerna som varit utsprängda och öppna sluter sig inte, de är fortfarande öppna. Så kommer regn, rusk och kalla dagar, du är ute ändå och kör din häst. Vad händer med lädret då? De öppna porerna? Jo, de tar in vatten! Är du inte snabb då och återfettar lädret, då torkar det och i värsta fall spricker.

Oljans förmåga att mjuka upp gör dessutom att lädret kan töja sig för mycket och narven (ytan) håller inte alltid för det utan det blir små sprickor. Jag har en grimma som råkat ut för detta fenomen, det är sprickor tvärsöver längs alla remmar, hela grimman. Vad ska man använda istället då? Fast läderfett! Och det ska arbetas in med friktion - jobba på! Det finns många sorter. De flesta innehåller lanolin (ullfett), bivax eller animaliskt fett. Den bästa är "Minkoil" från Tarrago, tyvärr svår att få tag i numera, Namnet till trots är det ett fast fett. Viking lädersmorning m.fl. funkar också bra.

Enligt gamla sadelmakaren i Sunne, talade han om och visade (på 1970-talet) den bästa smörjan för läder: Hästtran! Ser ut som och luktar skunk. Det är fett från mankammen på feta hästar, kunde fås på slakterier förr. Det tror jag inte man får idag. Jag har själv aldrig haft eller använt hästtran. Hoppas denna lilla lektion i att smörja läder kan ge något. Jag hoppas ni slutar olja in eller ännu värre, lägga lädret i olja...
 

Sadelmakare Solveig Axelsson

ANVÄND INTE LÄDEROLJA! Varför ska du inte använda läderolja? Nej, det ska du inte om du är rädd om dina dyra fina lädersaker. Efter en lektion av Torbjörn Lundin dåvarande vd på Tärnsjö Garveri AB, då jag gick på sadelmakeriskolan 1993, fick jag själv tänka om. Jag har nämligen varit storförbrukare på läderolja innan.

Oljan den tränger lätt in i lädrets alla fibrer, öppnar dem och lädret blir mjukare, ofta väldigt mycket mjukare. MEN, oljan är som de flesta vet ganska flyktig, ni vet vad som händer om den står öppet i solen? Den dunstar. Så gör den också sedan den applicerats och trängt in i läder. En varm solig dag och det mesta är borta, så länge det är torrt är det fortfarande mjukt. Men sen förstår ni, porerna och fibrerna som varit utsprängda och öppna sluter sig inte, de är fortfarande öppna. Så kommer regn, rusk och kalla dagar, du är ute ändå och kör din häst. Vad händer med lädret då? De öppna porerna? Jo, de tar in vatten! Är du inte snabb då och återfettar lädret, då torkar det och i värsta fall spricker.

Oljans förmåga att mjuka upp gör dessutom att lädret kan töja sig för mycket och narven (ytan) håller inte alltid för det utan det blir små sprickor. Jag har en grimma som råkat ut för detta fenomen, det är sprickor tvärsöver längs alla remmar, hela grimman. Vad ska man använda istället då? Fast läderfett! Och det ska arbetas in med friktion - jobba på! Det finns många sorter. De flesta innehåller lanolin (ullfett), bivax eller animaliskt fett. Den bästa är "Minkoil" från Tarrago, tyvärr svår att få tag i numera, Namnet till trots är det ett fast fett. Viking lädersmorning m.fl. funkar också bra.

Enligt gamla sadelmakaren i Sunne, talade han om och visade (på 1970-talet) den bästa smörjan för läder: Hästtran! Ser ut som och luktar skunk. Det är fett från mankammen på feta hästar, kunde fås på slakterier förr. Det tror jag inte man får idag. Jag har själv aldrig haft eller använt hästtran. Hoppas denna lilla lektion i att smörja läder kan ge något. Jag hoppas ni slutar olja in eller ännu värre, lägga lädret i olja...
Man brukar ju kombinera. Olja (inte ofta) och sedan avsluta med fett/balsam just för att skydda mot vädret..
 

Sadelmakare Solveig Axelsson

ANVÄND INTE LÄDEROLJA! Varför ska du inte använda läderolja? Nej, det ska du inte om du är rädd om dina dyra fina lädersaker. Efter en lektion av Torbjörn Lundin dåvarande vd på Tärnsjö Garveri AB, då jag gick på sadelmakeriskolan 1993, fick jag själv tänka om. Jag har nämligen varit storförbrukare på läderolja innan.

Oljan den tränger lätt in i lädrets alla fibrer, öppnar dem och lädret blir mjukare, ofta väldigt mycket mjukare. MEN, oljan är som de flesta vet ganska flyktig, ni vet vad som händer om den står öppet i solen? Den dunstar. Så gör den också sedan den applicerats och trängt in i läder. En varm solig dag och det mesta är borta, så länge det är torrt är det fortfarande mjukt. Men sen förstår ni, porerna och fibrerna som varit utsprängda och öppna sluter sig inte, de är fortfarande öppna. Så kommer regn, rusk och kalla dagar, du är ute ändå och kör din häst. Vad händer med lädret då? De öppna porerna? Jo, de tar in vatten! Är du inte snabb då och återfettar lädret, då torkar det och i värsta fall spricker.

Oljans förmåga att mjuka upp gör dessutom att lädret kan töja sig för mycket och narven (ytan) håller inte alltid för det utan det blir små sprickor. Jag har en grimma som råkat ut för detta fenomen, det är sprickor tvärsöver längs alla remmar, hela grimman. Vad ska man använda istället då? Fast läderfett! Och det ska arbetas in med friktion - jobba på! Det finns många sorter. De flesta innehåller lanolin (ullfett), bivax eller animaliskt fett. Den bästa är "Minkoil" från Tarrago, tyvärr svår att få tag i numera, Namnet till trots är det ett fast fett. Viking lädersmorning m.fl. funkar också bra.

Enligt gamla sadelmakaren i Sunne, talade han om och visade (på 1970-talet) den bästa smörjan för läder: Hästtran! Ser ut som och luktar skunk. Det är fett från mankammen på feta hästar, kunde fås på slakterier förr. Det tror jag inte man får idag. Jag har själv aldrig haft eller använt hästtran. Hoppas denna lilla lektion i att smörja läder kan ge något. Jag hoppas ni slutar olja in eller ännu värre, lägga lädret i olja...
Det där är ungefär vad jag fått lära mig av utbildad sadelmakarmästare också. Men det är nog få som arbetar eller handlar med den läderkvaliteten längre. Minns inte när jag besökte en ridsportbutik som doftade kvalitetsläder sist. 😟
 
Jag brukar göra rent lädret med vanlig såpa utblandat med vatten, fått det tipset av min vän som är sadelmakare. Hon tycker även att jag ska använda läderbalsam istället för olja, så använder Effax läderbalsam. Dock använder jag olja till min gamla loksele från typ 40-talet då den ständigt är torr. Till mitt specialsydda huvudlag med tärnsjöläder skulle jag aldrig använda olja då jag är för rädd om det.
 
Ekololjan luktar ju dock typ bensin eller något, det gör inte tex oljan från Equipe. Den kan säkert innehålla viss mängd paraffinolja eftersom många sadeltillverkare rekommenderar det i lagom mängd, men jag tror det är stor skillnad på innehållet. Equipes olja är dessutom sjukt effektiv, när jag använt ekol har det aldrig ens varit i närheten av samma resultat.
Equipe har samma fina kvalité som prestige, anser jag. Jag hade inte använt ekol- olja, då den känns tjock och mycket "tyngre".
 
Jag brukar göra rent lädret med vanlig såpa utblandat med vatten, fått det tipset av min vän som är sadelmakare. Hon tycker även att jag ska använda läderbalsam istället för olja, så använder Effax läderbalsam. Dock använder jag olja till min gamla loksele från typ 40-talet då den ständigt är torr. Till mitt specialsydda huvudlag med tärnsjöläder skulle jag aldrig använda olja då jag är för rädd om det.
Lite diskmedel i vatten, gav en sadelmakare mig rådet att använda. Han menade att det är viktigt att rengöra lädret först, så man inte gnider in damm/smuts/svett.

Så länge lädret sedan torkas av och lufttorkas så att fukten gått ur, så kan man sedan använda fett.

Sadelmakaren jag pratade med använde ister från får, som han blandat med bivax. Han var snäll och gav mig en liten burk och det är fantastiskt fint, måste jag säga.

Men han tycker även balsam är bra, från kvalitetsprodukter/märken.
 
Jag brukar göra rent lädret med vanlig såpa utblandat med vatten, fått det tipset av min vän som är sadelmakare. Hon tycker även att jag ska använda läderbalsam istället för olja, så använder Effax läderbalsam. Dock använder jag olja till min gamla loksele från typ 40-talet då den ständigt är torr. Till mitt specialsydda huvudlag med tärnsjöläder skulle jag aldrig använda olja då jag är för rädd om det.
Ja, olja skall man vara försiktig med. Min flaska har räckt länge!
 
Men fibrerna är redan förstörda. Jag använder själv olja - med måtta. Aldrig oljebad däremot.
Jag har verkligen jättesvårt att tro att fibrerna förstörs av rimlig mängd olja. Och söker man på internet så rekommenderar typ 99% olja (sadeltillverkare och sadelmakare).

Jag lägger inte heller i oljebad. Undantag billigare grejer om jag inte lyckas få bort stelheten på annat sätt. Med bra läder har behovet aldrig funnits.

Om lädret är torrt är det typ omöjligt att få det ”nöjt” med bara balsam. Man kan hålla på och gnugga hur mkt som helst utan större effekt. Oljan verkar ju helt annorlunda 😊
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
21 914
Senast: Petruska
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 805
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp