Olja till läder

Ajda

Trådstartare
Lyssnade på en poddcast där de hade ER saddlerys ägare med som gäster. De pratade lite kort om hur man sköter sina läderprodukter. De sa en bra tvål och vegetabilisk olja som återfuktare.
Nu till min fråga, vad för olja ska man använda? Har tidigare bara använt läderfett eller nått leatherbalm. Men kanske skulle gå över till olja. Gammal hederlig ekol-olja som man använde förr?
 
Lyssnade på en poddcast där de hade ER saddlerys ägare med som gäster. De pratade lite kort om hur man sköter sina läderprodukter. De sa en bra tvål och vegetabilisk olja som återfuktare.
Nu till min fråga, vad för olja ska man använda? Har tidigare bara använt läderfett eller nått leatherbalm. Men kanske skulle gå över till olja. Gammal hederlig ekol-olja som man använde förr?
Jag har sadel från Equipe och använder deras egna produkter i första hand. Framförallt till sadeln, inga andra produkter på den. Equipes olja är väldigt bra!
I andra hand brukar jag köpa olja från Veredus, den har jag som extraolja till vissa läderprodukter om jag vill använda något billigare än equipes.

Använder fett/balsam också. Olika funktion så båda behövs.

Ekol håller jag mina saker borta från.
 
Jag har sadel från Equipe och använder deras egna produkter i första hand. Framförallt till sadeln, inga andra produkter på den. Equipes olja är väldigt bra!
I andra hand brukar jag köpa olja från Veredus, den har jag som extraolja till vissa läderprodukter om jag vill använda något billigare än equipes.

Använder fett/balsam också. Olika funktion så båda behövs.

Ekol håller jag mina saker borta från.

Tack för tipset! Ska kolla efter de oljorna.
 
Olja och fetter som skall vara "bra" för läder är Neatsfootoil (nötfotsolja) och lanolin.

Jag använder oftast produkter med lanolin och bivax, samt en liten del vegetabilisk olja för att mjuka upp fettet så att det är mer hanterbart.

Produkter som inte skriver ut vad de har i avstår jag från. Oavsett om det står 'märke' på dem eller inte.
 
Jag har sett Ekol-olja förstöra ytan på läder, göra det matt och grovporigt, så i min värld får den inte komma i närheten av mina lädersaker. Jag använder främst Effax läderbalsam.
 
Jag har sett Ekol-olja förstöra ytan på läder, göra det matt och grovporigt, så i min värld får den inte komma i närheten av mina lädersaker. Jag använder främst Effax läderbalsam.

Har också effax läderbalsam. Tycker det är bra! Använder du tvål därifrån också? Nu har jag en från ekol, ni vet en sådan rektangulär i blå ask. :angel: Men den är i princip slut.
Nu har jag tittat runt litegrann på hööks och börjes, men de hade inget vidare utbud på olja alls. Vilket gör mig lite fundersam, är olja så bra som ER saddlery påstod.
 
Har också effax läderbalsam. Tycker det är bra! Använder du tvål därifrån också? Nu har jag en från ekol, ni vet en sådan rektangulär i blå ask. :angel: Men den är i princip slut.
Nu har jag tittat runt litegrann på hööks och börjes, men de hade inget vidare utbud på olja alls. Vilket gör mig lite fundersam, är olja så bra som ER saddlery påstod.
Jag använder Ekol tvål och Effax balsam. Har gjort så i 40 år och mina läderprylar är fräscha och mjuka.
 
Har också effax läderbalsam. Tycker det är bra! Använder du tvål därifrån också? Nu har jag en från ekol, ni vet en sådan rektangulär i blå ask. :angel: Men den är i princip slut.
Nu har jag tittat runt litegrann på hööks och börjes, men de hade inget vidare utbud på olja alls. Vilket gör mig lite fundersam, är olja så bra som ER saddlery påstod.
Ja olja är bra!
Kolla på andra lite mer välsorterade hästbutiker så hittar du en massa olja.
 
Det allra bästa ska ju vara ren neatsfoot oil, som är pressad ur klövar. Tyvärr svårt att få tag på. Annars ullfett (lanolin) och bixax.

Olja använder jag bara när lädret är riktigt torrt. Annars rengöring med glycerintvål och tunn smörjning med lanolin/bixax mest för att impregnera och blanka lädret. Läder av bra kvalitet ska inte behöva oljas om det sköts ordentligt och jag undviker det till sadlar.
 
Det allra bästa ska ju vara ren neatsfoot oil, som är pressad ur klövar. Tyvärr svårt att få tag på. Annars ullfett (lanolin) och bixax.

Olja använder jag bara när lädret är riktigt torrt. Annars rengöring med glycerintvål och tunn smörjning med lanolin/bixax mest för att impregnera och blanka lädret. Läder av bra kvalitet ska inte behöva oljas om det sköts ordentligt och jag undviker det till sadlar.
Sadeltillverkarna själva rekommenderar att sadlar ska oljas (men inte för ofta) och de bör ju ha koll på vad lädret behöver. Tänker på dyrare sadlar nu så defintivt bra läderkvalitet.
 
Det råder säkert delade meningar om detta även inom branschen.
Ja. Sen gissar jag att det varierar också utifrån typ av läder. Sadlar kan ju trots allt göras i olika slags läder och utan att egentligen veta så gissar jag att ex buffelskinn och kalvskinn kräver lite olika omvårdnad för att må optimalt.
Tillverkarna har ofta ganska detaljerade skötselråd som man förväntas följa för att garanti osv ska gälla.

Generellt brukar de rekommendera rejäl inoljning när sadeln är helt ny (flera gånger riktigt dränka i olja) och sedan underhålla med olja ganska sällan eller vid behov. Fett också såklart för impregneringen.
 
Tack för tipset! Ska kolla efter de oljorna.
Jag tror att alla oljor som säljs av något lite dyrare sadelmärke är bra. Sharpman säljer några olika om du vill köpa i butik, travshopen har också några i "mellanpris" tror jag. Annars finns det som sagt typ överallt på internet förutom hööks och andra lite billigare butiker.
 
Ja. Sen gissar jag att det varierar också utifrån typ av läder. Sadlar kan ju trots allt göras i olika slags läder och utan att egentligen veta så gissar jag att ex buffelskinn och kalvskinn kräver lite olika omvårdnad för att må optimalt.
Tillverkarna har ofta ganska detaljerade skötselråd som man förväntas följa för att garanti osv ska gälla.

Generellt brukar de rekommendera rejäl inoljning när sadeln är helt ny (flera gånger riktigt dränka i olja) och sedan underhålla med olja ganska sällan eller vid behov. Fett också såklart för impregneringen.
Så kan det vara, jag har mest köpt sadlar med kåpor som varit överfettade i garvningen.
 
Så kan det vara, jag har mest köpt sadlar med kåpor som varit överfettade i garvningen.
Ja del del oljar ju sina saker typ varje dag, det ska man ju inte göra. Men typ några gånger per år till varannan månad beroende på behov brukar vara lagom och är också vad många tillverkare rekommenderar.
Jag har sett en tillverkare som skriver att sadeln är lagom inoljad om det tar max 10 minuter för oljan att torka in i lädret, om det torkar in på mindre än 5 minuter så är lädret för torrt. Bra riktmärke tycker jag :)
 
Jag har varit med om att återförsäljare för Butet har rekomenderat paraffinolja till läder.
Det stämmer nog för kollar man på Butets hemsida så är deras egen olja en paraffinolja som de skriver ska användas en till två gånger per år. Sen har de en annan produkt som de rekommenderar för tätare bruk.
 
Ekol-oljan innehåller ju paraffinolja och jag skulle helt ärligt inte vara förvånad om även de dyrare märkena gör det (Equipe, Prestige mfl). Där står det bara "triglycerider" om man försöker googla sig till vad som är i. Jag har själv använt ren paraffinolja från Biltema att oljebada träns och tyglar i med mycket gott resultat, men jag använde Equipes olja på min Equipe-sadel. Vet dock att det finns många som använder paraffinolja även på sina sadlar och är nöjda. Det är ju som sagt inget man gör eller ska göra varje vecka utan det handlar om ett par gånger om året max vid normal användning. Ryttare som använder samma sadlar/träns till många hästar behöver kanske olja lite oftare dock.
 
Senast ändrad:
Ekol-oljan innehåller ju paraffinolja och jag skulle helt ärligt inte vara förvånad om även de dyrare märkena gör det (Equipe, Prestige mfl). Där står det bara "triglycerider" om man försöker googla sig till vad som är i. Jag har själv använt ren paraffinolja från Biltema att oljebada träns och tyglar i med mycket gott resultat, men jag skulle använde Equipes olja på min Equipe-sadel. Vet dock att det finns många som använder paraffinolja även på sina sadlar och är nöjda. Det är ju som sagt inget man gör eller ska göra varje vecka utan det handlar om ett par gånger om året max vid normal användning. Ryttare som använder samma sadlar/träns till många hästar behöver kanske olja lite oftare dock.
Ekololjan luktar ju dock typ bensin eller något, det gör inte tex oljan från Equipe. Den kan säkert innehålla viss mängd paraffinolja eftersom många sadeltillverkare rekommenderar det i lagom mängd, men jag tror det är stor skillnad på innehållet. Equipes olja är dessutom sjukt effektiv, när jag använt ekol har det aldrig ens varit i närheten av samma resultat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
21 809
Senast: Petruska
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 709
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp