Bukefalos 28 år!

Oljefyllda element?

bettysmatte

Trådstartare
Nya huset har tyvärr ingen vattenburen värme, och elelement och en kamin är det som ska värma oss. Elelementen är näst intill antika, och jag antar att det kanske finns hyfsade elelement nuförtiden att byta till? Ska man välja oljefyllda? Vilken effekt? Huset är litet (67 kvm) och det behövs ett par nya element i vardagsrummet och ett i köket i första hand. Vad ska man köpa?
 
googlade "värmeelement test" och fick mängder av träffar.
Länken där man diskuterar oljefyllda jämfört med "vanliga" var ju intressant :) . Det är alltså inte det minsta bättre med oljefyllda element. Det var ju bra, för jag misstänker att vanliga elelement är billigare.
 
Varför då? Alla watt borde väl bli värme eller, vart tar förlusterna vägen?

http://www.gelnet.se/nobo/start/3

"Oljefyllda drar mindre energi
Den energi som sparas genom den långsammare avsvalningen, förloras igen genom att uppvärmningen är mer krävande. I motsats till den tröga oljefyllda radiatorn hinner den rena panelen reagera och anpassa sig till förändringar av rumstemperaturen genom solbestrålning eller att flera människor vistas i rummet. Med en ren panel får man då en energibesparing medans den oljefyllda ger en oönskad temperaturökning i rummet.

Slutsatsen Statens Provningsanstalt kunde dra var att oljefyllda radiatorer inte ger konsumenten någon som helst mätbar fördel utan kunde snarare peka på en rad fördelar med att inte använda oljefyllda radiatorer.

Andra fördelar som en ren elpanel har är att de är billigare, lättare och mindre vilket är tydliga fördelar både vid inköp, transport, installation och placering.

De fördelar som en elpanel har, gör den också ytterst lämplig att styra via ett styrsystem där temperaturen kan anpassas efter behovet. Den jämna temperaturhållningen och snabbare reaktionsförmågan gör att man snabbt kan sänka och höja temperaturen och på så sätt spara energi."
 
http://www.gelnet.se/nobo/start/3

"Oljefyllda drar mindre energi
Den energi som sparas genom den långsammare avsvalningen, förloras igen genom att uppvärmningen är mer krävande. I motsats till den tröga oljefyllda radiatorn hinner den rena panelen reagera och anpassa sig till förändringar av rumstemperaturen genom solbestrålning eller att flera människor vistas i rummet. Med en ren panel får man då en energibesparing medans den oljefyllda ger en oönskad temperaturökning i rummet.

Slutsatsen Statens Provningsanstalt kunde dra var att oljefyllda radiatorer inte ger konsumenten någon som helst mätbar fördel utan kunde snarare peka på en rad fördelar med att inte använda oljefyllda radiatorer.

Andra fördelar som en ren elpanel har är att de är billigare, lättare och mindre vilket är tydliga fördelar både vid inköp, transport, installation och placering.

De fördelar som en elpanel har, gör den också ytterst lämplig att styra via ett styrsystem där temperaturen kan anpassas efter behovet. Den jämna temperaturhållningen och snabbare reaktionsförmågan gör att man snabbt kan sänka och höja temperaturen och på så sätt spara energi."

Bortsett från att rubriken verkar fel så förstår jag vad de menar. Men det innebär alltså att det blir varmare än önskat och att det är dit energin tar vägen :).
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 598
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 086
Senast: Sel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 469
Senast: alazzi
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 473
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp