tanten

Trådstartare
Ursäkta en idiotfråga.

Jag har "alltid" haft tillgång till en oljekanna i uthuset/verkstan. En oljekanna är något som bara finns där. Som man använder lite titt som tätt när den behövs.

Efter några lägenhetsår så har jag nu skaffat en egen. MEN den stora frågan - vad för sorts olja har man i kannan??
 
Ursäkta en idiotfråga.

Jag har "alltid" haft tillgång till en oljekanna i uthuset/verkstan. En oljekanna är något som bara finns där. Som man använder lite titt som tätt när den behövs.

Efter några lägenhetsår så har jag nu skaffat en egen. MEN den stora frågan - vad för sorts olja har man i kannan??
Jag tror det går bra med ungefär vad som helst. Jag tror pappa hade kedjeolja eller vanlig motorolja i sina oljekannor. Såna har man ju glömt, jag brukar använda 5-56 eller WD40 till det mesta, och symaskinsolja till gnisslande gångjärn och sånt. Ska nog skaffa en oljekanna igen. :)
 
Tror det är kedjeolja i min (fyllde inte på den själv utan snodde en gammal av pappa ;))
Men är smidigt att ha till lite allt möjligt :p. Bara ösa på med lite olja då och då på verktyg och gångjärn :p.
 
Haha, är det inte typiskt liksom. Man har levt med något hela livet och när man skaffar eget vet man helt plötsligt inte vad sjutton det var i EGENTLIGEN.

Det första jag tänkte var att säga........Meh, vanlig olja såklart.

Sedan börjar jag undra vad det är för "vanlig" olja egentligen. Jag har ju ingen aning ju. Sådan där trögflytande, genomskinlig, lite brun. Vad annars? Jo jo, så tänker en som inte vet något om sådant.
 
Haha, är det inte typiskt liksom. Man har levt med något hela livet och när man skaffar eget vet man helt plötsligt inte vad sjutton det var i EGENTLIGEN.

Det första jag tänkte var att säga........Meh, vanlig olja såklart.

Sedan börjar jag undra vad det är för "vanlig" olja egentligen. Jag har ju ingen aning ju. Sådan där trögflytande, genomskinlig, lite brun. Vad annars? Jo jo, så tänker en som inte vet något om sådant.
Ja eller hur :rofl:
Exakt min tanke. "vanlig olja".... Jomenvisst...
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 151
Senast: Mineur
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 363
Senast: sthu
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
170
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 456
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp