Öllöv orginal hästsko?

Rosen

Trådstartare
Läste en reklamannons om Öllovs hästsko. Gummiskon. Att det är en forskningsprodukt och dess egenskaper kartlagts i en undersökning ledd av professor Stig Dre på SLU i Uppsala. Blev intresserad av att veta mer och försökte hitta något om Öllovs hästsko på SLU men fann ingenting. Letade på www.ollov.com för att hitta något skrivet från Stig Dre men där fanns inte heller någonting. Om det finns något skrivet om skon så borde det finnas där tycker man.
Jag är alltid tveksam till nya metoder och material och vill ha alla fakta på bordet innan jag bildar mig en uppfattning men i det här fallet så är det inte möjligt.
Skulle vara intressant att veta vad alla som provat hästskon har för uppfattning.
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Har själv letat efter en sko som inte är av järn.
Det jag hört om denna är att den ger inte det glidmoment mot marken som behövs för att undvika skador i benen (ex chipfrakturer). Men jag har ingen egen erfarenhet där.

Jag ska testa en sko som heter hippogrip vid nästa skoning - den är en blandning av olika material och ska ge glidmomentet. Denna sko kan tydligen inte heller komprimeras på höjden - vilket gör att man undviker punkttryck från sömmen (stötarna går upp genom sömmen).
Men den kan vidga sig och ge hovens vidgning plats - bra för hovmekanismen!
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Hej!

Jag prövade den skon när den kom. Jag tror att jag lät sko med Örlov skon två skoningar i rad för att kunna utvärdera den. Min häst hade hovbroskförbening. Mycket lindrig sådan iof men han hade något kortare och stummare steg på hårt underlag.
Min häst tyckte inte om skon, det verkade som om den bromsade hoven på fast underlag. Jag vet också att skon har utvecklats sedan dess, med gummiblandningar etc men då tyckte jag inte om den.


Mvh / Fia
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

*lånar lite*

Vad säger ni om PG-sko då? Den borde ju funka lite på samma sätt som Öllöv...men ändå inte.
Min häst har blivit ordinerad PG-sko vid nästa skoning p.g.a inflammation i framknäna (dessutom f.d.fånghäst). Har hört både positivt och negativt om PG.:confused:
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Jag hade sommar stuga brevis hon som uppfann den skon.Öllöv skon.vi red hennes hästar med de skorna i flera omgångar innan slutresultatet framställdes.
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Användes mkt på travarna när den kom och hovbensbrotten kom som brev på posten så den skon blev inet långlivad inom travet...
I spanien används den mkt för att få fram mkt sprattel på uppvisningarn amen aldrig till vardags.
Järn är och förblir dte bästa materialet för hästskor.
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Håller helt med, den förstör allt som heter glidmoment och det blir som att stampa benen i marken. Inte alls bra.
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Provade gummiskor till min gammla häst och varken jag eller häst tyckte om dem
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Nu är det några årsedan denna tråd var aktiv men tänkte ändå dela min erfarenhet av Öllövs originalskor. Jag har använt öllövsskor sen de kom ut, 87-89. Min häst har inte haft några andra skor än öllövs gummiskor och han är 27 år gammal idag. Han har aldrig varit halt. Han har gått många hopptävlingar och ridits aktivt på både stock, sten och asfalt. Glidningen med gummiskor jämfört med barfota är väldigt lik. Skorna passar honom väldigt bra, samtidigt som jag har andra hästar som den passar mindre bra på. Den SLU undersökningen du leta efter finns inne på ollov.se under fliken veterinär.

När man letar skor till häst är allt onaturligt då de föds barfota. Frågan blir då vad blir bäst för hästen. Själv skulle jag aldrig slå på järnskor på mina barns fötter utan det blir något mera stötdämpande så man skonar deras leder..
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Själv skulle jag aldrig slå på en sko på ett barns fot överhuvudtaget. Att jämföra hästars hovar med våra fötter är ganska korkat. De är väldigt olika uppbygda.
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Hmmm ny användare rotar fram en 4 år gammal tråd för att göra reklam för en sko, kan det möjligen vara så att det är skotillverkaren själv som hittat hit, korkat dock att väcka en tråd som bara innehåller negativa omdömmen i så fall.

För övrigt skodde jag två hästar med den när den kom som var modell alltid kärnfriska inom två skoperioder hade båda skador i benen, en i kotlederna och en i hovlederna och veterinären på stor klinik bara skakade på huvudet och sa dessa jäkla skor de borde förbjudas vi var långt ifrån de enda som fick problem av dessa skor. De dödar glidmomentet fullkomligt och det är benen som får ta allt stryk.
 
Sv: Öllöv orginal hästsko?

Finns den än?
Provade ett tag men de satt aldrig ordentligt, antingen blev det tappskor eller så mosades gummit mellan hov o järndel, vilket nog var bättre än att hoven fick ta stöten.
PL
 
Väcker liv i en gammal tråd igen.
Sprang på dessa på Falsterbo nu i dagarna och blev nyfiken.
Nu har det ju gått några år till, är det någon med nya erfarenheter eller är det samma som innan?
 
Väcker liv i en gammal tråd igen.
Sprang på dessa på Falsterbo nu i dagarna och blev nyfiken.
Nu har det ju gått några år till, är det någon med nya erfarenheter eller är det samma som innan?

Skon har funnits i många många år nu men aldrig slagit igenom riktigt. Enligt mig är idén dömd att misslyckas pga det som redan nämnts - har underlaget minsta friktion/grepp så blir skon bromsande och stum.

Finns en anledning att även 2018 är det järnskor som funkar bäst rent generellt. Ingen har lyckats knäcka nöten bättre än det så att säga.
 
Skon har funnits i många många år nu men aldrig slagit igenom riktigt. Enligt mig är idén dömd att misslyckas pga det som redan nämnts - har underlaget minsta friktion/grepp så blir skon bromsande och stum.

Finns en anledning att även 2018 är det järnskor som funkar bäst rent generellt. Ingen har lyckats knäcka nöten bättre än det så att säga.

Ja jag tänkte om tillverkaren har gjort någon förbättring för just detta, eller om det helt enkelt inte kommer kunna bli bra ändå
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp