olycka (långt)

Ponsse

Trådstartare
Känner att jag bara vill skriva av mig lite. Det är så lätt att sitta och grubbla på saker och ting om och om igen.

Förra veckan på fredagen fick jag hem min foderponny, som jag tidigare haft på foder i en månad men som under sommaren stått hos ägaren på sommarbete. Märkte ganska snabbt att han var precis som när jag fick hem honom första gången (buffig, respektlös, PIGG vid ridning osv), men tänkte att han antagligen skulle komma tillbaka till dit vi kommit under tiden jag haft honom. Då han inte alls var respektlös och inte okontrollbart pigg i ridningen när jag lämnade tillbaka honom inför sommaren.

Red ut på honom i både lördags och söndags med en annan tjej och allt gick bra. Jag märkte att han var pigg och hade lite dålig självkänsla då han blev hoppig såfort den andra hästen försvann ur synhåll. I hanteringen var han väldigt buffig och respektlös, så jag beslutade mig om att jag skulle ta ut honom på ängen och träna lite NH.

Så i måndags tog jag ut honom på ängen, i bara grimma och grimskaft (idiot) och tränade lite. Vi började väldigt lugnt, med att bara kunna stå still när jag bad om det vilket gick bra efter ca 20 min. Började då med att han skulle stanna när jag stannade i både skritt och trav vilket gick bra, och då tänkte jag "bara en gång" till och det var självklart då han slet sig. Såg honom springa upp över åkern och jag visste att det fanns ett till stall där med hagar så antagligen skulle han ju stanna där. Sprang upp och såg min ponny, tre tjejer och en till häst som var lös. De hade fångat in min häst men den andra sprang omkring vid hagarna. Sprang då dit och bad om ursäkt och tänkte ta min ponny och gå så att de kunde fånga in den andra hästen. Tjejen som höll hästen börja då prata om att grimskaftet inte var mitt, så antagligen hade min ponny sprungit av sig grimskaftet. När vi stog där och pratade om grimskaft kom den lösa hästen och sparka min ponny i magen, och av ren panik sprang han framåt. Åt ena sidan var hästen, åt andra sidan var ett staket och framåt stog jag så det slutade med att han sprang över mig och jag fick en hov i huvudet, en vrikad arm (eller något, tog nog emot mig på den) och världens blåtira av att jag ramlade med huvudet ner i marken. Blödde som tusan, både från huvudet och från näsan (näsblod) och fick bara ligga där och vänta på ambulansen i 10 min. Kom sedan in på sjukhuset och fick sy mitt sår i huvudet, och dom röntgade huvudet och armen och kunde konstatera att jag hade fått en liten hjärnblödning men i armen var det bara mjukdelarna som hade tagit stryk. Får nu inte rida på minst 3 veckor, och sedan får jag känna efter själv.. Jag hade en väldig tur i oturen kan man säga att det inte blev värre :) Nu har jag även ett hovformat ärr i huvudet.

Någon som varit med om liknande som också ligger/låg sjuk?
 
Sv: olycka (långt)

usch det där lät inge kul!:crazy:
Hoppas du kryar på dig snart!

själv flög ja av en 4 åring som fick totalt fnatt i vintras och råkade falla på huvudet så jag fick hela min kroppsvikt på nacken..Jag svimmade tydligen av men sen när ja vakna upp igen så tog ja hästen och försökte sitta upp igen..vilket inte gick så bra..så jag ledde hem henne och ringde far som kom och hämta mig..väl hemma så städade jag och duscha osv och efter ett tag så kände jag hur ja började förlora styrseln i höger armen framförallt..Började även må illa och känna mig allmänt kass. så jag tog en tur till akuten å hjälp vilket liv det blev där!:eek: Dom visa in mig i ett rum direkt och satte nackkrage..efter 2 minuter kommer ca 8-10 pers in i rummet och ska lyfta över mig på en ryggbräda..helt hysteriskt var det å jag fatta inte ett skit..blev inlagd i all hast och fatta inte ett skit..alla höll på å prata å pilla å ha sig hela tiden å snackade med neuro i lund å mitt i alltihop så låg lilla jag halvt panikslagen å fatta ingenting:p

iaf slutade det hela med att jag var förlamad i högersidan i några dagar..sen började armen funka igen men mitt ben var förlamat i över 8 veckor innan jag kunde gå igen..fick även en hjärnskakning vilket ledde till att jag inte kunde äta pga illamåendet...så ett tag kände jag mig som en vandrande droppställning faktiskt..smärtstillande dropp, dropp mot illamåenda och näringsdropp..suck å stön..

menmen..ja klarade mig fint å nu har ja äntligen kommit igång ordentligt med ridningen igen:laugh::banana::love:


håller tummarna för att det löser sig för dig och din pålle! snart är du tillbaka i sadeln igen!:banana:
 
Sv: olycka (långt)

Oj shit! Det lät inte heller så roligt :(

Hehe, vilket sammanträffande att både du och jag låg inne på sjukhus i Lund.
 
Sv: olycka (långt)

Min skenade och jag ramla av 10 meter från stallet (hade då skenat i ca 3 km) :S lite irriterande var normal men sedan efter en stund så small det till och det visade sig efter en färd i polisbil med blåljus (inget jag kommer ihåg) att jag åkt på hjärnskakning fick ligga på sjukhus några dagar sen hem och vila Inte det roligaste.

Men det var ju super tur att det inte vart allvarligare med dej.

Just det har även legat på sjukhust för brutet ben på två ställen efter att ramlat av häst och fick operera inte lika dramatiskt som hjärnskaningen dock.

Du bör vara tillbaka i sadeln och om du hade koll på hästen innan han åkte så borde du lyckas få tillbaka den häst du hade.. lite träning får du nog lägga ner dock
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 144
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: MiniLi
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 183
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp