Olycka på väg hem från jobb - vad gäller?

Ja jag anar att det kan vara så.

Gud så knepigt. Hittar liksom ingen telefon som matchar det jag vill ha. Och den jag har säljs inte längre. Otroligt bra kvalité på den. Tre år gammal och 57% kvar på batteriet när jag la mig igår.
Det finns företag som säljer begagnade telefoner också, du kanske kan hitta en likadan?
 
Det finns vattentäta stötkänsliga smartphones med batteri som håller i flera dagar (dubbelt så starkt batteri som iphone) och kostar under 2000kr. Verkar skitjobbigt att behöva ladda telefonen varje dag.
T.ex. Oukitel kan även användas som powerbank och har 3-4 gånger batteriet i en iphone.
Stora batterier innebär en ngt klumpigare telefon men man kan inte få allt..
 
Finns det ens smartphones som inte behöver laddas en gång per dygn? Det är ju inte telefoner längre utan datorer.

Jag använder i princip min smartphone istället för datorn till vardags: mail, i princip all nöjessurf, streama film (HBO/Netflix), betala räkningar etc. Den används en hel del dagligen. Om jag inte lyssnar på podd eller tittar på film halva dagen så klarar jag mig ofta 1,5-2 dygn på en laddning. Det är en OnePlus, inte en svindyr modell men inte den allra billigaste heller (runt 5' när jag köpte den för ett år sen). Batteritid är viktigt för mig, så jag är mycket nöjd.
 
Jag använder i princip min smartphone istället för datorn till vardags: mail, i princip all nöjessurf, streama film (HBO/Netflix), betala räkningar etc. Den används en hel del dagligen. Om jag inte lyssnar på podd eller tittar på film halva dagen så klarar jag mig ofta 1,5-2 dygn på en laddning. Det är en OnePlus, inte en svindyr modell men inte den allra billigaste heller (runt 5' när jag köpte den för ett år sen). Batteritid är viktigt för mig, så jag är mycket nöjd.
Tack för tips! Råkar den vara ip 68 klassad också?
 
Jag använder i princip min smartphone istället för datorn till vardags: mail, i princip all nöjessurf, streama film (HBO/Netflix), betala räkningar etc. Den används en hel del dagligen. Om jag inte lyssnar på podd eller tittar på film halva dagen så klarar jag mig ofta 1,5-2 dygn på en laddning. Det är en OnePlus, inte en svindyr modell men inte den allra billigaste heller (runt 5' när jag köpte den för ett år sen). Batteritid är viktigt för mig, så jag är mycket nöjd.

Ja, med en helt ny telefon klarar jag mig också 1,5 dygn på en laddning. Det är bara det att jag inte alltid har möjlighet att ladda efter 1,5 dygn och då blir det att jag laddar en gång per dygn ändå.
 
Min dotter har haft en Huawei med extra kraftfullt batteri. Men vanliga smartphonebatterier är inte så kraftfulla tyvärr. Då får du leta efter en annan specialare för det är nog det din är.
Fast det beror väl också på hur mycket man har bluetooth, wifi och plats på också. Och vad man gör med telefonen utöver det. Skärmen är ju det som drar mest batteri. Saker som man har på så att en klocka alltid finns på skärmen eller om det blir helt svart verkar också spela en hel del roll på Huawei.
Min P30 (inte PRO) som är ett par år kan rätt lätt räcka 2 dagar om jag inte använder den för färdbeskrivningar, surfar mycket eller streamar osv på den. Och då tycker jag ändå att jag använder den en hel del.

Edit: surfar mycket menar jag sammanlagt flera timmar. Alternativt spelande lika lång tid.
 
Senast ändrad:
Fast det beror väl också på hur mycket man har bluetooth, wifi och plats på också. Och vad man gör med telefonen utöver det. Skärmen är ju det som drar mest batteri. Saker som man har på så att en klocka alltid finns på skärmen eller om det blir helt svart verkar också spela en hel del roll på Huawei.
Min P30 (inte PRO) om är ett par år kan rätt lätt räcka 2 dagar om jag inte använder den för färdbeskrivningar, surfar mycket eller streamar osv på den. Och då tycker jag ändå att jag använder den en hel del.
Instämmer. Man kan även välja en telefon med lite lägre upplösning för att få längre batteritid.

Kl
Sen så ska man inte låta den ladda ur och helst inte ladda fullt. Inte låta den bli tom och sen ladda hela natten (som var det bästa med den gamla typen av batterier).
 
Om man står ut med Iphone
Instämmer. Man kan även välja en telefon med lite lägre upplösning för att få längre batteritid.

Kl
Sen så ska man inte låta den ladda ur och helst inte ladda fullt. Inte låta den bli tom och sen ladda hela natten (som var det bästa med den gamla typen av batterier).
Huawei har sådana funktioner som minns när man brukar gå upp och stoppar laddningen ett tag r att spara batteriet.
@SiZo alla telefoner kansle har det idag, jag vet inte. Annars hade jag nog haft det som en sak att titta efter..
 
Fast det beror väl också på hur mycket man har bluetooth, wifi och plats på också. Och vad man gör med telefonen utöver det. Skärmen är ju det som drar mest batteri. Saker som man har på så att en klocka alltid finns på skärmen eller om det blir helt svart verkar också spela en hel del roll på Huawei.
Min P30 (inte PRO) som är ett par år kan rätt lätt räcka 2 dagar om jag inte använder den för färdbeskrivningar, surfar mycket eller streamar osv på den. Och då tycker jag ändå att jag använder den en hel del.

Edit: surfar mycket menar jag sammanlagt flera timmar. Alternativt spelande lika lång tid.
Jag har allt igång konstant, trots det så räcker alltså batteriet, trots att telefonen är över tre år gammal.
Vi får se hur jag gör. Åker och tittar på telefoner imorgon så får vi se om jag hittar någon som passar.
Sonys nya kanske kan vara intressant. Släpps den 14 e.
 
Instämmer. Man kan även välja en telefon med lite lägre upplösning för att få längre batteritid.

Kl
Sen så ska man inte låta den ladda ur och helst inte ladda fullt. Inte låta den bli tom och sen ladda hela natten (som var det bästa med den gamla typen av batterier).
Varför ska man helst inte ladda den full? Om det är bäst att inte ladda fullt så skulle ju telefonerna vara programmerade så att 100% inte är 100% i verkligheten.
 
Instämmer. Man kan även välja en telefon med lite lägre upplösning för att få längre batteritid.

Kl
Sen så ska man inte låta den ladda ur och helst inte ladda fullt. Inte låta den bli tom och sen ladda hela natten (som var det bästa med den gamla typen av batterier).
Är inte det en gammal myt?
 
Varför ska man helst inte ladda den full? Om det är bäst att inte ladda fullt så skulle ju telefonerna vara programmerade så att 100% inte är 100% i verkligheten.
Överkapacitet i batterierna blir ju tyngre och dyrare.
Osäker på om 20% större batterier vore bättre för miljön heller totalt sett.

Finns dock numer telefoner som analyserar dina laddvanor och optimerar laddningen och pausar den vid 80% om den inte tror du behöver mer. Men man kan ju fortsätta ladda om man vill, den varnar bara, så rådet kvarstår :)
 
Överkapacitet i batterierna blir ju tyngre och dyrare.
Osäker på om 20% större batterier vore bättre för miljön heller totalt sett.

Finns dock numer telefoner som analyserar dina laddvanor och optimerar laddningen och pausar den vid 80% om den inte tror du behöver mer. Men man kan ju fortsätta ladda om man vill, den varnar bara, så rådet kvarstår :)
Min stoppar laddningen på 80% fram tills 05 på morgonen.
 
Min laddar till 85% om jag har den inställningen påslagen. Men precis som @Rosett så undrar jag varför man inte barsäa stoppar där automatiskt och låter det stå 100% fast det är 85%. Det skulle kännas bättre :laugh:

Tänker du att man skulle spara på miljön om man gjorde alla batterier 20% större (dvs 20% extra kapacitet) istället för att de slits ut lite fortare? Eller att man skulle spara pengar på batterier? Kanske man skulle, kanske inte men det är inte självklart.
 
Tänker du att man skulle spara på miljön om man gjorde alla batterier 20% större (dvs 20% extra kapacitet) istället för att de slits ut lite fortare? Eller att man skulle spara pengar på batterier? Kanske man skulle, kanske inte men det är inte självklart.
Nej, va? Jag har inte pratat om att man ska göra nånting större eller om miljön alls.
 
Nej, va? Jag har inte pratat om att man ska göra nånting större eller om miljön alls.
Njae, du skrev att du ville att telefonen skulle säga att 80% var 100% och inte låta en ladda de sista 20% oavsett om man vill eller ej. Då är ju 20% av batteriet outnyttjat. Så antingen blir batteritiden 20% kortare eller så måste batteriet vara 20% större. Om man börjar tillverka alla mobilbatterier 20% större än vad man gör nu skulle det ju helt klart påverka miljön, även om du inte har pratat om det, om du förstår hur jag menar?

Om alla accepterar 20% kortare batteritid vore det super men jag tror att det kommer gå åt andra hållet, folk kommer vilja ha längre batteritid och använda fler energislukande funktioner i telefonerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp