olyckan sabbade allt.. *Långt*

sillys

Trådstartare
hej skulle kunna behöva lite hjälp!

nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska berätta lite vad som hänt..

jag köpte han som oinriden ponny, red in han utan problem en rikitg cool ponny, vi va ute o gick mkt och även tömkörde i trafiken utan problem! han va ganska cool i trafiken!

så började även rida han ute i trafiken utan problem! visst han va ju unghäst och kunde få en spänning i kropen när en bil susade förbi i högfart.. men han gjorde inget o gick lugnt vidare!

sen hände det värsta man kunde tänka sig!:cry:
jag red på halvlånga tyglar på väg hem, det va mkt snö ute och red upp för en ganska smal väg med diken på båda sidor, dock va dem fyllda med en jäkla massa snö.. halvvägs på vägen så kmr det en stor jeep i full fart ner för backen med släpvagn bakom med något löst liggandes i släpet som skramlar :mad:

jag hinner knappt reagera hinner korta tyglarna något och benny (ponnyn) tar ett hopp åt sidan när bilen är bredvid oss, och ja som sagt det va mkt snö och djupa diken så han amlar omkul jag ligger med ena benet under han och han kravlar sig upp och sticker iväg.. jag ligger i djupa snön (tack gode gud för det, annars hade mitt ben blivit mos?) det första jag gör är o springa efter han han sprang över stora vägen flängde runt helt stirrig! väl hemma stog han där o vänta på mig framför stallet! helt genom svettig och uppe i varv! inte förens då kände jag hur ont i kroppen jag hade..

och för o lägga till så stannade inte han som körde heller! fy fan skott i huvud på han? :devil:

jo nu har det gått 7-8 månader sen dess. och han får panik så fort han ser en bil. speciellt om det är tex diken hus buskar längs vägen. ja han känner sig inträngd och får panik! han vet inte vart han ska ta vägen. det är absolut värst när bilen kommer fram ifrån. bakifrån går bra ibland iaf när det är ängar på sidorna elr större/bredare väg

det jag har gjiort sista tiden är ridit på vägar jag vet att det inte finns mkt trafik och där jag vet att det finns ängar att gå ner på ifall man möter en bil.

jag är ute o leder han mycket men det känns som det inte går framåt :cry:
han får panik vid dem första 3-4 bilar sen minskas det och till slut tar han bara ett steg åt sidan elr så blir han "bara" spänd. men nästa dag man är ute är man på noll igen..:confused:

och sen detta hände har han blivit rädd för det mesta MÖTANDE trafik, altså allt fråm gående människor till cyklande mm.

och han kan va lika rädd för en gående människa vi möter som en stor långtradare.. så storleken är nog inte hans fel..

(vet att många kmr säga ta med sällskap med trygg häst, men tyvär har jag inte mkt till sällskap här runt :( )

hur ska vi klara detta för snart finns det inga ängar o gå ner på längre, för då kmr det va 1m höga snö vallar på båda sidorna..

SNÄLLA jag behöver tips från er! känns som jag provat det mesta..
 
Senast ändrad:
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

Vilken fruktansvärd upplevelse både för dig och hästen! Hemsk förare som inte stannade...:mad:

När jag var tonåring hade vi en bilrädd ponny. Henne tränade vi genom att låta pappa köra förbi oss gång, på gång, på gång, på gång... Tror till och med att han hade med sig något gott till hästen och vevade ner rutan så hon fick komma nära bilen och se att det fanns trevliga saker i den. Hon blev aldrig riktigt 100% pålitlig, men hon förbättrades MYCKET av vår träning, såpass att hon fungerade i vardagen. Kanske kan vara något för dig att prova?
 
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

KL

Så som bettysmatte säger, så tränade vi min förra unghäst när vi fick henne. Jag ledde henne och mamma körde sakta förbi henne med bilen gång på gång och stannade till och pratade med henne.
 
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

Tack! ska göra ett försök med det!
hur ofta och hur länge höll ni på tills dem kom över det?

så himla tråkigt när sånt händer.. han va ju så himla fin och orädd..
 
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

Så hemskt och så tråkigt!

Förutom de tips du fått så finns det ju fler. Mitt tips är dock inte så lätt om det är så att man alltid rider själv.

Den inkluderar nämligen minst två trafiksäkra ekipage till.

Så gjorde vi när vi var ute på flerdagarsritt ett gäng och ibland måste man rida längs någon väg. Den hästen som vi visste var rädd satte vi "mitt i klungan".
En häst framför, en häst på vardera sida och en häst bakom.
Men viktigast är ju med en framför och en på sidan.

1. Hästen känner de andra hästarnas lugn
2. Hästen kan ändå inte göra någonting även om den skulle bli stressad. Den får lära sig att gilla situationen och märker på de andra hästarna att det är lugnt
 
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

tack! men ja som du sa bli svårt om man inte har mkt till sällskap.. har väll provat detta nångång när jag hade möjligheten men då har han flugit åt sidan till den "öppna" sidan.. fast jag kan ju säga han va iaf mkt lugnare han fick inga panik utbrott!

men ska försöka övertalla pojkvännen och kompis o (som inte rider) att ta med handhäst. kanske funkar det med :)
 
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

Vilken tråkig upplevelse för er. :(

Mitt råd är, börja med att ha en bil ståendes på tomgång och bara närma er den, när det går bra så gå bara förbi med hästen UTAN att bilen rullar.

När det går bra ta någon som kör sakta förbi och ta det lungt.

Vänj hästen sakta och låt det ta TID!

Sedan är frågan om DU kommer att känna obehag ÄVEN om hästen skulle bli lugn inför att möta bilar. Därför tror jag DU måste känna lika stor trygghet.

Jag brukar rida MITT PÅ VÄGEN hela tiden fram tills att bilen är väldigt nära. Enda sättet att få tungfötter att sakta ner och hålla ut är att rida mitt på vägen. :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

Flera skriver att prova med bil på tomgång att närma sig osv... Då kom jag på en sak!

Hörde i somras några som alltid tränade alla unghästar på dressyrstaket genom att lägga havre/äpplen på bokstäverna runt banan och så fick hästarna gå runt runt och äta upp det :D

DET kanske fungerar på en stillastående bil också?
Det är inget jag har provat själv men det är väl bara att testa? Det borde inte bli värre i alla fall. Få hästen att koppla bilar ihop med godis!

Lägg havre på motorhuven och bakhuven (sedan-modell då). Sedan kan du själv sitta i bilen med dörren öppen och ha en hink havre i knäet?

Börja utan motorn på och sedan med motor om det går bra. Och sedan kanske börja gå bredvid en bil som någon kör lite sakta sakta osv...


Nöta nöta nöta och träna inte för länge per träningstillfälle, i början avsluta när hästen känns trygg.


Aja, jag hoppas ni löser det på nåt sätt i alla fall :)
 
Sv: olyckan sabbade allt.. *Långt*

Hur blir du själv när det kommer en bil? Blir du nervös och rädd så blir hästen det... Ni kan stressa upp varann... Efter en sån olycka hade jag blivit rädd när bilar kör förbi..

När bilen kommer närmare så börjar du sjunga på din älsklingslåt. Om du koncentrerar dej på sången så får du oftast ner din stress och du lugnar hästen en hel del.. Koncentrera dej på låten och sen tittar du på bilen och sen rakt fram. (en flockledare uppmärksamra hotet mot flocken och sen godkänner den faran att det är inget att bry sej om)
Börjar du där i mot att inte titta på det "farliga" så reagerar hästen med att ledaren inte uppmärksamar det farliga och då måste jag handla!! Och har han varit med om något hemskt så tycker ahn att det är hemskt..
Speciellt om du alltid innan har spänt dej när det kommer bilar mm. Ni är rädda båda två och han vill rädda er från faran. Så fungerar instinkterna. Du måste ta över ledarrollen över det faliga..

Så länge du är rädd när bilar kör förbi. Så kommer han fortsätta hur mycket du än tränar.. Det kanske bara räcker att du blir lugn så är han trafiksäker sen.. Du har en bild av att han blir stressad osv och då blir han sån...

När bilen kommer så börjar du sjunga och ser en bild då han gick förbi som alltid innan olyckan.. Försök hitta den känslan när du litade på han att allt bara gick bra. Du tänker detta klara vi utan problem osv. Jobba på din energi att bli lugnare och lugnare som när du mediterar. Måle är att hela tiden bli lugnare än hästen. Spänn av i kroppen och spänn av hela du.. Det kräver träning. Men det funkar om han inte har fått något men av olyckan. Men börja med dej själv först. I de flesta fall så funkar det..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Vaknade av att jag var alldeles kallsvettig och tårarna rinnandes utmed kinderna. Hade precis drömt att jag var ute med min far och...
Svar
3
· Visningar
3 330
Senast: Lampan
·
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 082
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp