Bukefalos 28 år!

Olycklig hund?

viv

Trådstartare
Ska försöka göra en lång historia kort:

För drygt ett år sen tog jag och min sambo hand om en liten chihuahua-tik som då var två år. Familjen som hade haft henne innan hade köpt henne till den 15- åriga dottern. Det var genom bekantas bekanta vi fick nys om den här lilla hunden. Hunden hade iaf varit ute ett tiotal gånger i sitt 2- åriga liv, för hon gick på kattlåda resten av gångerna. Klorna var aldrig klippta och maten hon fick var hundgodis typ frolic, leverpastej och någon korvbit ibland. Klorna var så långa att de såg ut som fågelklor, så hennes benställning är minst sagt lite underlig. Vi har varit på flertalet vetundersökningar för att kolla hur mycket skada hon kan ha tagit under den tiden. Men enligt veterinärerna så finns det inget fysiskt fel på henne.

Men nu till det psykiska:
Hon är jätteosäker på det mesta och det är förståeligt. Vi har tagit det väldigt lugnt med allt och inte skyndat på utan det har fått ta sin tid. Men så fort hon känner sig osäker eller vad det än är så skriker hon. Det här är inga vanliga skrik, har aldrig hört något liknande från en hund tidigare.
Det är väldigt svårt att säga när skriken kommer. Ibland räcker det att man går förbi henne så skriker hon. Ibland skriker hon för att du klappar henne, ibland kan du klappa henne utan skrik etc
Det finns liksom ingen förklaring till skriken. Vi kan inte säga: "När vi gör si eller så...då skriker hon."
De här skriken är jättehöga, än så länge har inte grannarna klagat, men tror
att det inte ligger långt borta. Det är inte så att de här skriken kommer då och då utan minst 4-5ggr per dag. Våran papillonkille som vi hade sedan tidigare blir lika stressad som vi. Det här är jättejobbigt för oss allihopa!
Hon är inte kontaktsökande över huvudtaget, hon ligger helst för sig själv i sin
säng. När vi ska ut får vi alltid hämta henne och lyfta ur henne, när någon av oss kommer hem från jobbet/skolan kommer alltid våran papillon och hälsar men hon ligger alltid kvar. Hon kommer aldrig fram spontant för att
hälsa utan hon är väldigt tillbakadragen och vill helst bara vara i sin egna lilla värld.
Hon vill inte heller gå på några golv, utan vi har mattor kors och tvärs i hela lägenheten och får bära henne till mat- och vattenskålar ett par gånger om dagen.

Jag misstänker att hon eventuellt kan vara en smuggelhund, för när jag har frågat förra ägarna var hon kommer ifrån så sa pappan i familjen att han hade köpt henne av en gubbe på en parkering när hon var 6?! :eek: veckor. Han hade tydligen haft flera valpar i bilen och pappan fick välja och vraka som han uttryckte det.
Detta kan ju vara en del i varför hon är så rädd och osäker som hon är.

Nu till frågan:
Jag vet att det tar lång tid med vanvårdade hundar, men borde vi inte sett något framsteg nu? Just nu är det bara en liten olycklig hund som inte verkar tycka livet är roligt över huvudtaget. Vi har kontaktat en hundpsykolog som vi eventuellt ska träffa i nästa vecka, det känns som att det är sista chansen nu. Är jag helt galen som tänker på avlivning? Jag vill bara hennes bästa och så som hon är nu kan hon omöjligt må bra :cry:

Nu blev det hemskt långt iaf och kanske lite svamligt men tack snälla ni som orkat läsa så här långt :bow:
 
Sv: Olycklig hund?

Har man kollat ingenom hela hunden ordentligt med röntgen och dyl? Inte bara att veterinären känner ytligt alltså Spontant tänker man att hon borde ha ont någonstans...

Springer (eller kanske iaf går?) hon själv någonsin runt (ute eller inne)?

Integrerar hon något med eran andra hund?
Försöker eran andra hund integrera med chihuahuan? Kurar ihop sig bredvid och så?
Har man en framåt trygg hund som verkligen vill ha kontakt, så brukar den bli en trygghet för den osäkra hunden, en som den kan ty sig till.
 
Senast ändrad:
Sv: Olycklig hund?

Så fruktansvärt ledsamt, stackars lilla hund!!
Jag håller med Ainon här ovan, ta henne till en veterinär som kan kolla igenom henne ordentligt. Och hoppas det är en bra Hundpsykolog ni hittat? Var har ni fått tag på henne/honom, Hundpsykologen alltså? Det är ingen "Hundpratare" hoppas jag utan en utbildad person? Charlotte Swanstein är otroligt duktig, hon kan också rekommendera hundpsykologer i er närhet om hon själv bor för långt bort.
Lycka till! Jag hoppas verkligen att ni kan få hjälp.
 
Sv: Olycklig hund?

Ja hon är ordentligt röntgad av just den orsaken.
När hon gör sina "tjut" kommer alltid papillonen rusandes för att kolla vad som händer och då lugnar hon sig direkt. De två kommer väldigt bra överens och man ser att hon tar efter honom i många saker. De leker inte med varandra men de hälsar och nosar på varandra och sover jämte varandra emellanåt.

Ute går hon själv och springer emellanåt, men inomhus ligger hon ihoprullad i sin säng bara. Hon går från köket när vi burit ut henne dit för att äta o dricka tillbaka till sin korg men aldrig från korgen och ut i köket.
 
Senast ändrad:
Sv: Olycklig hund?

Nej verkligen ingen hundpratare! Hon heter Marie Hansson och är utbildad av Anders Hallgren, läste om henne i Hundsport tror jag det var. Hon verkade seriös och har hållt på ett tag.
Men tack för tipset om Charlotte Swanstein, vi bor ju tyvärr i södra Sverige. Hon om någon borde ju ha koll på duktiga hundpsykologer.
 
Sv: Olycklig hund?

En fråga bara, är tidigare ägare medvetna om att de gjort sig skyldiga till djurplågeri? Är de anmälda?

Enligt lag ska hundar rastas utomhus x antal ggr/dag. De har inte ens uppfyllt det. Vansinne :mad:

Eloge till er. Jag är ingen expert men säger som övriga: Gå igenom hunden grundligt hos vet och ta kontakt med en BRA hundpsykolog med referenser och utbildning. (Edit: såg nu att ni redan gjort detta)

Och nej, jag tycker inte att du är galen som tänker på avlivning. Det tänkte jag själv på långt innan jag kom till trådens slut. En hund som mår så dåligt av att leva blir inte olycklig genom att slippa. Så känner ni att ni inte orkar och/eller inte får någon bukt med hennes problem så tycker jag att det är att skona henne om hon får somna in. Men tragiskt, ja det är det sannerligen...:cry:
 
Sv: Olycklig hund?

Låter som hon behöver en puff i rätt riktning. Varför skulle hon t.ex bli kontaktsökande eller komma och hälsa när det är ni som hämtar henne ur bädden? Hur ska hon kunna våga gå på golven när hon bärs runt och folk rullar ut mattor åt henne?

Hur beter hon sig på promenaderna? Sniffar hon, är hon nyfiken eller går hon bara apatisk och låter dras runt i koppel?

Jag skulle utmana henne med något jättespännande som t.ex. ett saftig blodspår i skogen. Få hundar kan motstå det. Låta henne få använda hjärnan och koncentrera sig på något annat än hur "liten och rädd" hon är.

Om hon var så ung när hon plockades ur bakluckan kan det vara så att hon inte lärt sig "hundspråket" och tjuten inte behöver byta det man först tror (smärta eller obehag), det kan vara något helt annat men svårt att utröna om man inte i detalj känner till hur hennes liv tidigare sett ut.
 
Sv: Olycklig hund?

Tänkte också på avlivning medan jag läste. Helt klart ett alternativ, och ett mycket humant sådant. Hunden lider inget alls av att vara borta, just nu lider den ju tyvärr, trots alla era ansträngningar.

Bra att ni tar kontakt med något proffs, som kanske kan hjälpa och råda. Testa de råd ni får, hjälper det inte så tycker jag nog det vore bäst för hunden att få somna in. Vem vet, kanske hennes beteende bottnar i att hon togs för tidigt från mamman? Vet inte om man kan "laga" sånt?

Lycka till iaf, och en stor eloge till er för att ni försöker :bow:
 
Sv: Olycklig hund?

Vilken sorglig historia :(

Jag tror att det är viktigt att ni fortsätter att ta det lugnt, men att ni i största mån inte försöker lösa situationer åt henne. Vad gör ni när hon skriker?
Hur beter hon sig utomhus? Hur reagerar hon på milt tvång? (Du skrev att ni får bära henne till mat och vattenskål med mera..vad händer om ni tar på koppel och leder henne dit? Hur reagerar hon om ni lägger henne i knät och klappar och bestämt men försiktigt leder tillbaka om hon vill gå)

Har ni tydliga rutiner hemma? Jag tror att skapa en rutin kan vara en enorm fördel för en sådan hund. Hon ska veta exakt när ni stiger upp, när det är frukost, när det är promenaddags, när det är keldags, mat, osv osv.

Hon ska i början veta exakt vilka promenader ni ska gå på morgonen, på lunchen på eftermiddagen och på kvällen.

När hon är hundraprocentigt trygg med detta börjar man rucka på en i taget.
Promenaden vid lunch kan variera mellan två promenadslingor plötsligt..osv.

Låt henne vara ifred med pappisen i ett avskärmat rum en stund om dagen så att hon får chans att söka kontakt.

Sånt här kan ta tid, vill ni skynda på processen så gör som ovan och gör vardagen enkel för henne!

Lycka till, skriv gärna hur det går.
 
Sv: Olycklig hund?

Låter som hon behöver en puff i rätt riktning. Varför skulle hon t.ex bli kontaktsökande eller komma och hälsa när det är ni som hämtar henne ur bädden? Hur ska hon kunna våga gå på golven när hon bärs runt och folk rullar ut mattor åt henne?

Hur beter hon sig på promenaderna? Sniffar hon, är hon nyfiken eller går hon bara apatisk och låter dras runt i koppel?

Jag skulle utmana henne med något jättespännande som t.ex. ett saftig blodspår i skogen. Få hundar kan motstå det. Låta henne få använda hjärnan och koncentrera sig på något annat än hur "liten och rädd" hon är.

Om hon var så ung när hon plockades ur bakluckan kan det vara så att hon inte lärt sig "hundspråket" och tjuten inte behöver byta det man först tror (smärta eller obehag), det kan vara något helt annat men svårt att utröna om man inte i detalj känner till hur hennes liv tidigare sett ut.

Vi har prövat detta också att inte hämta henne ur sängen, plocka bort mattor etc men det slutade med att hon varken åt eller drack på 2 dagar och kissade och bajsade i sin säng. Sen ville vi inte fortsätta med det, vi blev oroliga för uttorkning.

Hon är inte apatisk när vi är ute men hon försöker göra sig så liten som möjligt, hon kryper nästan fram. Nu när det är mycket löv ute som blåser runt skriker hon när löven blåser mot henne eller om något skulle träffa henne. Hon nosar där hon ser att våran papillon nosat men inte annars.

Ja vi vet ju inte alls vad de här tjuten betyder, ibland skriker hon när hon ligger i sin korg utan att någon rört henne eller ens varit i närheten. Men oftast är det i samband med obehag, om vi ska sätta på henne kopplet, lyfter henne, är hos veterinären etc etc
 
Sv: Olycklig hund?

Jösses, är det så illa... Stackars lilla vovva. :crazy: Vilket liv hon måste ha haft som har satt sådana spår.

Uppdatera gärna när ni konsulterat hundpsykologen, jag iaf vill gärna veta hur det går. Inte heller tycker jag det är konstigt att överväga en avlivning men det är bra att ni först försöker med proffshjälp. :)
 
Sv: Olycklig hund?

Jag tror i vilket fall inte det kommer bli bättre genom att ha mattor överallt i rummet. Om hon nu ligger kvar på samma ställe och gör ifrån sig där, inte äter osv. Då hade jag faktiskt slängt på henne ett koppel och gått omkring med henne i lägenheten. Uppmuntrat henne. Få henne att släppa den där spärren!
 
Sv: Olycklig hund?

Nej verkligen ingen hundpratare! Hon heter Marie Hansson och är utbildad av Anders Hallgren, läste om henne i Hundsport tror jag det var. Hon verkade seriös och har hållt på ett tag.
Men tack för tipset om Charlotte Swanstein, vi bor ju tyvärr i södra Sverige. Hon om någon borde ju ha koll på duktiga hundpsykologer.

Marie Hansson är jättebra! Vilken tur! :laugh: Du måste skriva sen och berätta hur det går!!
Jag tänkte också på, hur viktigt det är att ni aldrig ömkar hunden, ojar er eller tycker synd om henne. Utan beter er som vanligt, är lugna och trygga och inte spär på hennes rädslor med ömkanden!
 
Sv: Olycklig hund?

Ja, jag tror på milt tvång. Avlivning är ju ett alternativ, men jag hade nog gett det en chans.

Håller med.

Ts; Funkar det inte alls att locka på henne? Om någon av er ligger ett bra tag brevid hennes bädd och lockar och pockar på henne så att hon kanske eventuellt kan våga sig fram och försöka söka kontakt?

Men såklart är det svårt att se en hund lida och det går ju till en viss gräns, går det inte att få hunden bra så är det humanast att låta den somna in, men så himla synd :(

Stackars lilla hund :cry: fan vad idioter det finns :mad:!!! Har ni polisanmält?
 
Sv: Olycklig hund?

*KL*

Jag tycker absolut det låter som att hon har ont...

Har hon gjort några framsteg alls sedan ni tog över henne? 1 år är ändå lång tid, så något borde ha hänt om det enbart är osäkerhet.

Om vi nu antar att det är rent psykiskt:
Finns det inget hon gillar att göra? Ingen leksak, godis eller så som hon tycker om, som ni kan använda för att försöka vinna hennes förtroende?
Hur är den andra hunden, också osäker eller väldigt trygg i sig själv? Är han också osäker skulle det kanske vara till hjälp för henne att få lära känna en tryggare hund.
Har ni provat att gå samma lilla runda med henne varje gång hon är ute? Blir hon inte tryggare och tryggare då?

Bra intiativ att kontakta en hundpsykolog. Börjar hon inte göra framsteg snart skulle jag dock avlivat henne, det låter inte som ett värdigt hundliv.
 
Sv: Olycklig hund?

Svarar alla:

Avlivning är den allra sista åtgärden vi tänker ta till. Vi har som sagt kontaktat en hundpsykolog och höra vad denna säger och hoppas vi kan få den hjälp vi behöver.

Ang att leda runt henne i koppel hemma, detta har vi testat också. Och även satt henne på golvet och låtit henne ta sig tillbaka själv eller hur man ska säga. Men det funkar inte alls, hon får fullständig panik bara av att vara på golvet. Hon blir spänd och ramlar och sprattlar helt okontrollerat, tänk Bambi på hal is. Vi har prövat att smörja trampdynorna med olika saker just för att det kanske är halt för henne men ingenting har hittills hjälpt.
Men fler tips tages tacksamt emot!

Har tidigare fått tipset om rutiner och det har vi. Alltid upp samma tid på morgonen då går vi samma runda, in och får frukost, har jag föreläsningar går jag på dem annars pluggar jag hemifrån, ut vid lunch samma lunchrunda som alltid, ev åker jag på föreläsning eller fortsätter plugga, hemma vid 15-16 då går jag och sambo på gemensam lite längre em-runda (samma som alltid) jag åker till stallet, kvällsmat vid 18-tiden, sambo går ut med dem vid 19.30-tiden samma runda då också, jag kommer hem, mys och lek (gömma godis är favoriten för pappisen) kvällsrunda vid 23-tiden.

Det här med att locka o pocka testar vi ofta, vi kan vara precis jämte hennes korg med köttbullar, korv, skinka, leverpastej ja allt möjligt. Men inte att hon går ur för att ta det. Hon vill helst inte ta det ur handen ens om jag håller fram det, lämnar jag det i korgen äter hon däremot upp det.

Mina idéer om vad jag kan testa mer börjar ta slut nu, kom gärna med fler om ni har några!
 
Sv: Olycklig hund?

Vilken förfärlig historia!

Egentligen har jag inget klokt att komma med eftersom du redan har fått en massa mera kunniga tips, bara en liten fråga. Det är inte så att sängen som är hennes är en hon har kvar från förra stället, att den följde med henne? Eftersom hon verkar se det som sin trygga plats, tänkte att det kanske håller henne kvar i gamla tankemönster.

Inte vet jag heller om det kunde hjälpa att lyfta trygga korgen till ett ställe var hon kan betrakta livet hemma hos er, om den står undanskymt just nu, så att hon kan intressera sig ifrån sin trygga plats i den mån hon vågar?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp