Olycklig mamma???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tuvalisan

Trådstartare
har två underbara killar 2,5 år och 8 månader. När jag väntade nr två ville jag faktiskt att det skulle bli en pojk (fast eg. spelar det ju ingen roll för mig) fast många trodde det skulle bli en tjej. Har hört kommentarer om att en mamma aldrig blir riktigt lycklig förrän hon får en dotter, därav har jag börjat snurra runt i tankarna. jag blev som sagt jätteglad när min yngste kom ut men en del i omgivningen beklagade att det inte var en tjej, tom med min sambo frågade försiktigt om jag var besviken att det inte var en tjej!!! Pga detta har jag börjat undra om jag inte ska vara glad åt mina pojkar, är livet ofullständigt för en mor utan en dotter? Har vänner i min omgivning som typ gör allt för att få en dotter, varför tror ni? Är det gammalt synsätt som lever kvar eller vad är detta... :eek:
 
Sv: Olycklig mamma???

Klart att det är ett gammalt synesätt!! :mad:

Bry dig inte om dumma kommentarer från omgivningen!

Så klart att du ska vara glad åt dina två,friska och fina pojkar!!!

Jag har själv visserligen en av varje sort, men jag tycker att jag har samma slags kärlek till båda två, visst tjejen och jag har fler gemensamma intressen, men jag tror att jag "pratar" mera med pojken, om allt möjligt alltså. Dottern och ja...ja det blir ju väldigt mycket diskuterande om hästarna...

Om du nu gärna vill ha en tjej(eller tror att du vill det) så är det väl bara att "köra" på!!! Tills det blir en.

När dom är i tonåren så kommer du att vara glad att du inte har nån tjej... :devil: :crazy: :eek: ;)
 
Sv: Olycklig mamma???

Släpp tankarna på en flicka, vill du ha fler barn så skaffa det och var nöjd (även) om det blir pojkar. Hur många finns det inte som har skaffat 5-6 barn för att få en av "rätt" kön, men det har ändå bara blivit pojkar/flickor! Har själv två pojkar och en flicka och för mig är det inte någon skillnad. Det var bara i självaste födelseögonblicket som det var extra roligt att få en av annat kön, sedan var det ingen skillnad. Flickan är tolv, första pojken är tio och lillen är fem. Fast det var väldigt roligt att få pojkar eftersom jag själv bara har systrar. Jag vet hur det är att fastna i tankar, var själv första halvåret efter jag fick min tredje helt fixerad vid att jag inte fick föda mina barn vaginalt. Sörjde verkligen över att ha varit tvungen till tre kejsarsnitt, men det har gått över nu. Jag är jätteglad och stolt över att just JAG har fått lyckan att få tre friska fina barn, hur de kom och vilket kön är oväsentligt!!!
//millus-stolt mamma till tre gullungar(ibland)
 
Sv: Olycklig mamma???

Jag tror att det är ett "gammalt" sätt att se på det bara.

När min mor föddes så hade min mormor och morfar redan tre döttrar, när så mamma var född så kom en av grannarna och frågade morfar:
"Nå, blev det rätt sort den här gången?"

Morfar svarade:
"Självklart"

Varvid grannen sprang byn runt och berättade för alla att nu hade de minsann fått till en pojk där uppe i byn också... :smirk: Tror ni han skämdes något när han senare samma dag fick gå rundan igen för att berätta att det faktiskt blev en jänta till... :D

Sensmoralen, man ska inte ha förutfattade meningar om vilket kön föräldrarna vill ha på sina barn...

Jenny
 
Sv: Olycklig mamma???

det verkar defentivt finnas en sådan åsikt att män vill ha pojkar.
Satte colan i halsen häromdan när en man på tv berättade att han hade önskat sig en pojke(han hade 2 döttrar tidigare+ en liten flicka) som han kunde leka med och sporta med...
han sa att det är en pojke alla män vill ha egentligen
 
Sv: Olycklig mamma???

När jag väntade mitt andra barn hoppades jag på en tös eftersom jag redan hade en pojke. Trodde i min enfald att det skulle bli typ likadana ... :crazy:

Nu har jag tre grabbar och har insett att skillnaden mellan pojkar kan vara minst lika stor som den mellan två barn av samma kön.

De är helt underbara alla tre, men på helt olika sätt.
 
Sv: Olycklig mamma???

Mina släktingar har alltid velat ha en flicka, de har 5 pojkar :D
så nu har de gett upp tanken på att få en dotter..
 
Sv: Olycklig mamma???

Intressant fråga. Jag har själv två små pojkar varav den yngsta 2 månader. Jag känner mig otroligt lycklig över dem. Jag skulle nog gärna vilja ha en tjej också men inte istället för någon av dem, såklart. Men jag vet inte om vi ska ha fler barn, tiden får utvisa det. Skulle det bli en kille då också skulle det inte spela någon roll. Men det vore dock intressant att ha en tjej för att uppleva skillnaderna.
Men givetvis är jag lika lycklig för mina pojkar som andra mammor med barn av olika kön!!

Kom på en sak till. Är mammor med bara flickor också "olyckliga" då för att de inte har en son? Och hur är det med pappor? Blir de inte "riktiga" pappor om de saknar en son/dotter?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olycklig mamma???

Varför i hela friden skulle man bli lyckligare med ett visst kön??
nej släpp köns tanken och se på dina barn som individer.
Önskar vi oss andra individer för att bli lyckliga föräldrar?
Nja, troligtvis inte, för delvis så skapar vi dem ju och delsvis blir de ju som de är födda.
Det finns killar som blir som tjejjer, tjejjer som blir som killar, barn som bara är som barn är.
Vad är det med tjejjer som attraherar då, och vad är det med killar?

JAG tror att det är så att förr så var det killarna som sportade, alla killar och män gjorde det, därför önskade männen sig söner som de kunde "visa upp" och träna tillsammans med, mamman ville ha en flicka som hon ville kunna lära sy och laga mat osv.
IDAG är ju allt annorlunda, killar lagar mat och syr mer och mer, fler och fler tjejjer blir sportiga osv.
Det är inte så noga längre.

När jag får barn igen (om jag får det) så önskar jag mig en lika trevlig liten individ som jag redan har :D vad den har mellan benen spelar mig absolut ingen roll! (och det är verkligen SKÖNT att känna!!)
 
Sv: Olycklig mamma???

Usch vad trist när anhöriga försöker banka i dig sånt :( Ett barn är ett barn,. könet ska inte spela ngn roll, var glad att barnet är friskt! :)
 
Sv: Olycklig mamma???

När jag väntade mitt andra barn frågade jag min dotter (då 3 år) om hon ville att det skulle bli en flicka eller pojke, hennes svar var absolut oslagbart, hon sa "Jag vill att det ska vara en bebis". Barn är bra mycket klokare än vuxna ibland. ;)
 
Sv: Olycklig mamma???

Jag tror inte man blir olycklig om man inte får sin önskan vad gäller kön uppfylld, däremot kan man känna sorg över flickan/pojken man aldrig fick.
Jag känner mig priviligerad och mycket lycklig över att min önskan om en son och en dotter gick i uppfyllelse.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Olycklig mamma???

Jag har också två pojkar och är jätteglada för dem. På ett sätt är jag glad för att det är pojkar, de har mycket lättare att få ett bra liv än flickor. Samtidigt hade jag gärna varit en förebild för en dotter men fler barn är inte aktuellt för mig.

Barn är mer individer än kön.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 001
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 938
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 485
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp