Olyckor på ridläger/turridning vem är ansvarig?

Hästklarissa

Trådstartare
Jag ska tillsammans med min kompis starta ett ridläger för barn och ungdomar. Allting är fixat och redo inför vårt första läger, men då kom jag på att vi måste ta reda på vem/vilka som är ansvarig för om olyckor sker?
jag kan meddela att vi ledare är 15 år, att vi inte äger någon av hästarna (vi är medryttare) och så äger vi inte gården heller. Tacksam för svar!
 
Det som ligger närmast till hands är att era föräldrar/målsman är ansvariga. Möjligt att de som äger gården kan komma att hållas ansvariga om olyckor sker där men då ni är omyndiga och är era föräldrars ansvar så bör de också vara ansvariga för det ni företar er. Ni är dock straffmyndiga så handlar det om slarv eller oaktsamhet så kan ni bli ansvariga för det själva.
Ni måste såklart kolla upp det här på ett seriösare sätt än ett internetforum och ni måste också ha försäkringar som täcker. Ni bör också vara mycket tydliga mot era kunder med att ni inte har någon utbildning och eran ålder.
 
Ni får kolla upp vilka försäkringar som finns och om de gäller i den typ av verksamhet ni vill bedriva. Generellt sett ligger ansvaret på er och därför måste ni se till att ni har giltiga försäkringar. Eftersom ni är 15 är ni straffmyndiga och kan därför ställas till svars juridiskt om ni orsakar olyckor. Jag hoppas att era vårdnadshavare är medvetna om vilket ansvar de har om ni blir betalningsskyldiga.
 
Jag ska tillsammans med min kompis starta ett ridläger för barn och ungdomar. Allting är fixat och redo inför vårt första läger, men då kom jag på att vi måste ta reda på vem/vilka som är ansvarig för om olyckor sker?
jag kan meddela att vi ledare är 15 år, att vi inte äger någon av hästarna (vi är medryttare) och så äger vi inte gården heller. Tacksam för svar!

Ni har tillstånd från länsstyrelsen? Annars får ni nog börja där

http://www.jordbruksverket.se/amnes...etermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html

”Turridning för fyra eller fler
När du har fyra hästar eller fler som du använder i turridning behöver du tillstånd. Bedriver du turridningen yrkesmässigt behöver du alltid ha tillstånd oberoende av hur många hästar du har.”
 
Jag ska tillsammans med min kompis starta ett ridläger för barn och ungdomar. Allting är fixat och redo inför vårt första läger, men då kom jag på att vi måste ta reda på vem/vilka som är ansvarig för om olyckor sker?
jag kan meddela att vi ledare är 15 år, att vi inte äger någon av hästarna (vi är medryttare) och så äger vi inte gården heller. Tacksam för svar!
Åtminstone någon brukar annonsera här på buke efter hjälp på ridläger de sista två somrarna. Kanske även tidigare somrar. Det brukar se skojigt ut, jag var ridlägerledare på högstadiet, men det var på den tiden och inte nu.

Vad är ert mål? Ni måste formulera vad ni vill med aktiviteten.

Några förslag är det att driva företag, dvs hantera tillstånd, försäkringar, skatteverket , reklam etc? Är det att ha roligt med hästar och jämnåriga kompisar? Är det att ha häst? Är det att lära småbarn rida, mocka och rykta? Nyckelfrågan, vad är det ni söker? Det kan vara annat än det jag skriver. Ett offentligt ridläger är ett företag, så är det ett UF-företag?
 
Jag ska tillsammans med min kompis starta ett ridläger för barn och ungdomar. Allting är fixat och redo inför vårt första läger, men då kom jag på att vi måste ta reda på vem/vilka som är ansvarig för om olyckor sker?
jag kan meddela att vi ledare är 15 år, att vi inte äger någon av hästarna (vi är medryttare) och så äger vi inte gården heller. Tacksam för svar!
Du måste ringa till ditt försäkringsbolag och prata med dem.
 
Jag hade aldrig skickat barn till ett ridläger med två 15-åringar som ansvariga. Förutom allt annat som redan har skrivits i tråden om ni servera mat eller fika behöver ni tillstånd från miljö- och hälsoskydd i er kommun och ska ha gått igenom utbildning i livsmedelshantering och hygien. Jag har också svårt att tänka mig att ni får teckna de försäkringar som krävs både för deltagarna och hästarna i eget namn. Ni behöver ansvarsförsäkring också. Jag hoppas innerligt att detta är ett skämt där du driver med forumet annars blir jag djupt oroad för eventuella deltagare på lägret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp