Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

A

Ankiesen

Hejsan tänkte höra runt lite om en fundering jag har...

Någon gång i framtiden ska jag betäcka mitt sto som är 1999 e d-day - judex xx - gaspari. hon är mbrun men ska bli skm (stickelhårig just nu...urk). Hon är av stofamilj 40.
Jag tänker ju redan på vilken hingst jag skulle vilja lägga på henne. Först ska hon tävlas och utbildas så att hon visar att hon är värd att avla på (hållbarhet och prestation)...

Stoet är bedömd som treåring m 778 i gång. Det jag kan säga om hennes gångarter är att hon har en stor och vägvinnande skritt, en trav som är hastig och med dålig bärighet (saknar alltså ökad å mellantrav, men vi jobbar på den), galoppen är bärig och med bra m luft i. Hingsten måste alltså ha toppgångarter m extra plus på traven. Och ha lätt för att bära vikt i bak och samlingar...

exteriört är hon en modern typ (lång å smal; slimmad helt enkelt), smala gracila ben, hyfsat ansatt hals, lååång rygg. Hon är vacker från sidan, feminin. skulle kunna ha ett vackrare huvud (om man e petig). Hon e inte byggd i uppförsbacke. Det gör alltså inget om hingsten är grövre i modellen, men han måste vara byggd i uppförsbacke å ha kort rygg.

temperamentet är tufft. mkt humör men inte negativt utan i rätt riktning. Lite ängslig och vissa dar omotiverad. Inga problem m ngra stoolater (brunster å sånt pmshumör...ha ha). Hingsten måste ha ett supertemperament. Ha en fin ridbarhet osv osv


Höga krav, jajamensan... men ska d bli så ska d bli ordentligt!
Olympic Ferro har ju toppengångarter m stort plus på traven, kort i ryggen 10:or på ridbarhet å temperament osv. Han gick OS (sydney?) och har fina lovord i de kataloger jag sett....

Eller har ni ett bättre förslag? Jag vill inte ha en svensk hingst, det ska vara en hingst som tävlat framgångsrikt i GP i flera år, ska ha flera bedömda avkommor osv...

Ngn som orkat läsa hit? Hoppas du har ngt bra förslag!
SöndagsKramar Ankie
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

Ferro är ju 18 år i år, så har du inte tänkt betäcka ditt sto på några år så kan du ju istället titta efter söner eller sönsöner till honom.

Ferros far Ulft (Dressyrindex 120/Hoppindex 107) var e.hoppförvärvaren Le Mexico u.keur-stoet Pia som tävlade lätt klass.

Ferros morfar Farn var också hoppförvärvare.

Ferro fick 3 st 9 och 5 st 8.5 vid bruksprov 1990.
Ferro betäckte ca 250 ston 1991 det första året han stod på station.
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

För en gångs skulle en människa som verkar se både bra och mindre bra egenskaper hos sitt sto. Kul !

Jag är ju väldig förtjust i Caprimond.
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

Hej, så du klurar på att betäcka "Fjunet" kul:) såg helsystern och hennes fölis eWeltman i sommras, såg trevlig ut. Du får gärna komma förbi på en fika nån dag så kan vi diskutera hingstar, min första fölis för i år är beräknad till 20april, inte så långt kvar nu:)

Bonzie som väntar på att årets hingstkalender ska komma:)
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

Jag tycker också om Caprimond:) tyvärr så har jag inte jätte bra erfarenheter från de Ferroavkommer jag träffat i Belgien och Holland:(
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

hur va avkommorna då?
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

kollade runt lite på nätet om caprimond...han va inte min typ...lite för burkig lixom (nån som tar illa upp nu?)

om jag säger
sandro hit
florestan I
hohenstein
brentano II
då?
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

Grejen är att Caprimond används mycket som förädlare - jag håller med lite om burkighet på bilder, men som sagt, han används som förädlare.

Hohenstein är väl en Caprimond son tror jag. Skulle jag också kunna tänka mig. Eller Londonderry.
 
Sv: Olympic Ferro, el har ni ngt annat förslag? *Långt*

humm men om mit sto e e d-day som togs in i sve för att förädla å förfina vårt stomatrial kanske d e bättre å lägga en mer prestationsinriktad häst på min?

londonderry e fin men jaghar så mkt fullblod i stoet att jag passar mig för mera esom hon har en så dålig trav ifrån början. missförstå mig rätt nu...svårt å förklara tanken bakom..måste fundera p åd ett tag.

Ankie
 

Liknande trådar

Avel Hej ! Ska betäcka mitt sto e. Stravinsky xx ue. Voltaire nu i vår och jag lider alla helvetes kval vilken hingst jag ska välja...
Svar
14
· Visningar
1 798
Senast: peven
·
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir...
2
Svar
31
· Visningar
5 490
Senast: ann80
·
Avel Jag hade egentligen bestämt att inte betäcka den här säsongen heller. Nu har jag kommit på andra tankar, bara jag kan hitta en passande...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: Anna_K
·
Avel Då mitt halvblodssto står långtidskadad (ligamentsskada efter bus i hagen) och vi inte riktigt vet när eller om hon blir bra har vi...
2
Svar
22
· Visningar
2 756
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp