Om 3 hästar ska bli 2, hur väljer man?

fjutten

Trådstartare
Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :)

Jag har fram tills för en månad sen haft 2 egna hästar & delägt 1 häst med en vän. Tanken var att vännen skulle aktivera den hästen, men vännen bestämde sig för att sluta med häst, så nu har jag 3 hästar (äger två & har en på livstidsfoder).
I princip allt arbete med 3 har jag redan haft i drygt ett år på grund av vännens ointresse. Skillnaden är att under den tiden har hon betalat sin del & den delägda hästen har varit dräktig/haft föl & alltså inte tränats mer än vardaglig hantering.

Jag måste med en stor klump i bröstet & en känsla av att inte räcka till inse att det här troligast inte kommer att gå ihop, varken ekonomiskt eller med hänsyn till tid/ork (heltidsjobb & sjukdomshistorik hos mig).

Hur väljer man bort en av sina bästa vänner?! :cry:
Gör man det? Eller blundar man för all logik, säger åt hjärna & kropp att hålla klaffen & kör på?

Hästarna:

1. Sjuåringen: kommer att bli kvar, har haft henne sen hon var ett & man kanske inte ska ha en favorit, men hon är mitt allt.

2. Ponnyn: har jag på livstidsfoder (haft i 2,5 år), hon har EMS, måste skos för att kunna ridas & köras ordentligt. Mycket jobb för att ha en sportmössa att hålla henne i bra hull. Inte byggd för att ridas så mycket hon behöver för vikten, men är inkörd & älskar det. Jag litar på henne i de flesta lägen, hon är rätt bekväm av sig, men rolig & lättsam. Typiskt fuxsto i hantering.

3. Fölstoet: ska igång, hon har varit avelssto i ett gäng år (mamma till sjuåringen & några föl till), hon har bott hos oss i drygt 1 år. Den av hästarna med mest potential i ridningen, men vet inte så mycket då hon inte varit igång på länge (ingen skadehistorik finns). Väldigt fina gångarter & bra temperament. Otroligt snäll, positiv till allt, men reaktiv & känslig. Kommer behöva lägga mycket tid på grundträning.

Hur skulle ni resonera kring 3 eller 2 hästar & i så fall, vilken häst skulle få flytta?
 
Svårt val! Tycker att det låter som både ponnyn och fölstoet kommer att kräva en hel del tid och jobb. Så det beror på vad du vill få ut av ditt hästägande. (Rida igång fölstoet och kanske tävla lite osv. så småningom, eller ha ponnyn mer som hobbyhäst)
Personligen skulle jag nog ha kvar fölstoet och sjuåringen, men det känns som att ponnyn kan bli svår att "bli av" med.
 
Det beror ju på om du vill träna/tävla, promenadrida, behov av häst som är enbart sällskapshäst o s v. Själv skulle jag börjat med att lämna tillbaka den häst som inte var min egen, d v s ponnyn.
 
Hur gammal är ponnyn?
Rent krasst så hade jag inte vågat sälja en sådan häst, utan hellre tagit bort.
Eftersom sjuåringen är "ditt allt" så ska du verkligen ha kvar henne!
Fölstoet borde ju gå att sälja, men vill du hellre ha en körhäst än en ridhäst till?
 
Tack snälla för svar!

Thrillie:
Det stämmer, de kräver mycket jobb både ponnyn & fölstoet. Jag har mest hästarna som skogsmullar/hobbyhästar, men det är klart att det vore roligt att komma iväg på några kurser t.ex.
Ponnyn är inte min, men såklart känner jag ansvar för var hon skulle hamna.

WBanna:
De är skogsmullar, men lite dressyrambitioner har jag. Jag vill ha ett så okomplicerat & roligt liv med hästarna som möjligt. Tack för input ang ponnyn, har tänkt lite i de banorna..

Pilot:
Ponnyn är 9 år, har henne på livstidsfoder så avgör inte om hon ska tas bort. Men hon är en toppenponny & tror att hon har många år kvar som kör- eller ridhäst. Fölstoet är i dagsläget inte i skick att sälja, men när hon kommit igång är hon säkert inte så svårsåld. Jag tycker att körning är roligt, men om jag får välja så är jag hellre på marken (träna lös, trickträning mm) eller rider.
 
Tack cirkus för svar!

Jag håller med ang typiskt fuxsto, det är ett dumt men enkelt sätt att förklara hur hon är, nu råkar hon vara fux, men hade ju lika gärna kunnat vara en skäck-valack.
Hade varit bättre att skriva speciell i hanteringen, för det är hon, hon gillar t.ex inte att bli borstad. & är man orättvis eller stressad så bits hon. & det går inte att säga ifrån till henne då, då blir hon värre, det som fungerar är att ge henne lite utrymme, tid & möjlighet att avgöra när något ska hända. & kärlek, massor med kärlek :D
 
@fjutten Läste ditt inlägg om ponnyn igen, hon verkar trots allt vara rätt "lätt". Det beror ju på personen som har lånat ut henne på livstidsfoder, men en omplacering av henne?
Borde finnas en familj/ ridskola som kan tänka sig att varva ridning med körning och kan hålla henne i hull. Att hon ska ha skor runt om är ett mindre problem.
 
@Pilot Hon är lättsam, rids ofta ut i halsring t.ex., jättesnäll att köra, träna lös, verkar gilla det mesta man hittar på med henne. Det är i hanteringen som hon kan vara knepig, gäller att vara i rätt sinnesstämning för att hon ska vara snäll, kan hota både med att bita & sparka om det inte känns ok för henne. De andra 2 uppskattar att bli pysslade med, ponnyn vill bara få på grejer & ut & göra något.

Att hon behöver vara skodd är mest en kostnadsfråga för mig, vilket jag borde förtydligat :)
Jag ska förstås prata med ponnyns ägare, men tänker att jag gör det när jag har bestämt mig..
 
@Pilot Hon är lättsam, rids ofta ut i halsring t.ex., jättesnäll att köra, träna lös, verkar gilla det mesta man hittar på med henne. Det är i hanteringen som hon kan vara knepig, gäller att vara i rätt sinnesstämning för att hon ska vara snäll, kan hota både med att bita & sparka om det inte känns ok för henne. De andra 2 uppskattar att bli pysslade med, ponnyn vill bara få på grejer & ut & göra något.

Att hon behöver vara skodd är mest en kostnadsfråga för mig, vilket jag borde förtydligat :)
Jag ska förstås prata med ponnyns ägare, men tänker att jag gör det när jag har bestämt mig..
Helt ärligt så låter det som en toppen ponny som det borde gå att hitta ett bra hem till!
Sen är det såklart att det inte är så trevligt med en surponny i stallet, men det kan lika gärna ändras med tiden.
 
@Pilot det är hon verkligen! Det gör det ju inte lättare att välja, med henne vet jag ju vad jag "får" även om hon kan vara knepig så är fölstoet, hur snäll hon än är, inte igång än.
 
@tara Det är nog marginell skillnad i foderåtgång, det är en d-ponny & fölstoet liten lättfödd häst, så det stora som skiljer ekonomiskt är att ponnyn kostar helskoning & tillskott för EMS..

En plus-minus-lista är ett mycket bra förslag, tack! :)
 
Har inte stoet ett avelsvärde, så hon är säljbar utan att vara igång?

Du har ingen kontakt som skulle kunna tänka sej att ta henne på foder för att antingen köpa senare eller dela på förtjänsten vid en försäljning när hon är igång? Men det är förstås attans svårt att hitta någon man litar på kan göra ett bra jobb att få hästen säljbar.
 
Jag hade sålt fölstoet. Om hon redan lämnat fina avkommor är detta helt rätt tid på året att sälja til någon med avelsambitioner. Ponnyn låter lite egen och jag hade nog haft svårt att lämna iväg den och inte veta hur den skulle fungera. Den första ska du absolut ha kvar.
 
Jag hade valt bort ponnyn
1. Det är inte din häst, vilket alltid kommer att påverka vilka val du kan göra med henne i framtiden.
2. Hon har en sjukdom som alltid kommer att kräva tid, pengar och riskerar att försämras. Vilket kan sätta dig i en svår situation, se 1.
 
Den där ponnyn du har ett livslångt kontrakt med utan bestämmanderätt låter ju helt livsfarligt? Får du inte lämna tillbaka den till ägaren alltså? 🤔
 
Jag hade valt bort ponnyn om det går. Annars har du ju inget alternativ eftersom du har valt att behålla häst 1
 
Jag hade bara behållt 1, sedan skaffat en billig sällskapsponny. Har man inte tillräckligt med energi eller pengar så är det vettigare enligt mig.
 
Som jag ser det är problemet mer vad ägaren till ponnyn säger och vad foderavtalet säger. Jag antar att ägaren lämnat den med tanke att den ska stanna livet ut och inte flytta runt.
Hade jag varit ägaren till ponnyn hade jag faktiskt blivit förbannad om fodervärden plötsligt kom och sa att jag vill inte ha den längre för jag har en annan häst istället.
Att det kan hända saker som gör att man inte kan ha den kvar hade jag kunnat godta, men inte att fodervärden skaffat en annan häst istället.

Så innan jag hade valt någon hade jag först och främst pratat med ponnyns ägare vad den tycker och om den går med på att ponnyn får flytta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
343
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 400
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp