Om 3 hästar ska bli 2, hur väljer man?

Tusen tack för alla svar!

@Lena_B En bra tanke, tyvärr tror jag att fölstoet förlorat sitt avelsvärde, hon fyller 15 i år & har med fölet som precis flyttat haft 6 st föl, så enligt mig så räcker det med föl nu. Ingen kontakt som kan hjälpa till heller tyvärr, men jag skulle förstås kunna göra det själv :)

@Fiorano Tack för input! Tyvärr tror jag inte att hon har kvar så mycket avelsvärde även om hon har gett superfina avkommor så är det dags för henne att få göra annat i livet :) Men som ridhäst så har hon helt klart ett värde över vad vi köpte henne för. Jag håller med angående ponnyn, hon är både knepig & den enklaste av alla tre på samma gång..

@Teilani De punkterna känns väldigt viktiga & verkliga i sammanhanget, det är tillräckligt dyrt & omständligt med häst många gånger. Däremot har hon inte haft några fångkänningar & hos någon med mer tid skulle hon nog kunna leva ett långt härligt liv. Så ärligt talat är hon den som jag känner har det "sämst" hos mig, även om hennes träning såklart prioriteras, vilket gör att de andra får det sämre. Heja...
 
Som sagt, tusen tack! Fortsätter här:

@fio Det hade varit livsfarligt :) Men i vardagen tar jag alla beslut & sen har jag tillsammans med ägaren tagit större beslut, tex att hon skulle skos (ett krav från ägaren när jag tog hem ponnyn var att hon skulle vara barfota). Enligt kontrakt så är det bara jag som kan säga upp, dvs jag skulle kunna lämna tillbaka henne.

@kolblakkur Ett bra förslag! :) Men jag har både ork & råd med 2 hästar, det är den tredje som är "belastning". Så en sällskapsponny skulle ändå tränas & petas på :)

@Masse Tack för en annan vinkel på det hela. Självklart ska jag prata med ponnyns ägare, men det blir ju inte relevant om ponnyn ska vara kvar. Foderavtalet kan jag säga upp, inte ägaren.
Tanken har självklart varit att ponnyn ska stanna livet ut & tre hästar har de varit i drygt ett år, planen var att den tredje (min sjuårings mamma) skulle tränas av min vän. Det kan säkert hända att någon blir förbannad/ledsen eller liknande i det här, oavsett hur jag gör, men jag måste försöka se till vad som är bäst för hästarna & mig själv då livet har förändrats så pass mycket sen jag tog ponnyn på foder (& köpte den tredje hästen tillsammans med min vän).
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 414
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp