Om At hand-klasser

emmacsendes

Trådstartare
Hej! Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig! :banana:

Jag har bestämt mig för att gå all in för western efter att ha provat på nästan alla andra grenar. MEN... jag måste vara extremt dålig på att googla... för jag tycker det är SÅ svårt att hitta mer konkret fakta, typ tävlingsreglemente, regler och exakt vad alla olika grenar innebär. Jag vill nämligen ev. åka på någon enklare tävling och prova på "på egen hand" i början, innan det blir aktuellt med kurser, träningar och annat. Det som nu skulle vara aktuellt är trail at hand, eller annan klass avsuttet.

- Från vilken ålder är det tillåtet att starta unghäst i Trail at hand? Har hört att det kan vara från 9 månaders ålder, men vore väldigt tacksam för att få veta exakt! :love:

- Finns det någonstans där man kan hitta all info man behöver om at hand-klasser på webben?

Mycket tacksam för svar! :d

Med vänlig hälsning, förhoppningsvis blivande westernryttare... :laugh:
 
välkommen till westernvärlden!
Westernsverige är inte uppbyggt av bara en organisation som i de engelska grenarna, utan av flera. Det gör det hela lite virrigt.

På många tävlingar, klubbtävlingar etc. följs wras regelbok. den finns på deras webshop här:
http://wrasarkiv.se/shop/product.php?id_product=16

Den är en bra källa till information om mönster osv med, ett bra ställe att börja på.

Sedan finns olika rasorganisationer för quarter, paint osv, de har en del egna tävlingar och då har varje rasorganisation ett eget reglemente.

Ytterligare finns grenspecifika föreningar för reining, cutting osv. NRHA, NCHA. Även de har egna tävlingar och givetvis egna reglementen. Dessa tävlingar är oftast på en högre nivå.

Till sist ( det finns alldeles säkert flera, men jag kan inge fler) så finns ytterligare random organisationer som National Snaffle Bit Association NSBA som har tävlingar med eget reglemente.


Hoppas att jag har fått allt rätt nu, om något blivit bakvänt så får någon hojta så att både jag och TS kan få rätsida på detta. =)

Men hursomhelst så är ett WRASreglemente en bra start.

Lycka till på tävlingsbanorna!
 
Hej! Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig! :banana:

Jag har bestämt mig för att gå all in för western efter att ha provat på nästan alla andra grenar. MEN... jag måste vara extremt dålig på att googla... för jag tycker det är SÅ svårt att hitta mer konkret fakta, typ tävlingsreglemente, regler och exakt vad alla olika grenar innebär. Jag vill nämligen ev. åka på någon enklare tävling och prova på "på egen hand" i början, innan det blir aktuellt med kurser, träningar och annat. Det som nu skulle vara aktuellt är trail at hand, eller annan klass avsuttet.

- Från vilken ålder är det tillåtet att starta unghäst i Trail at hand? Har hört att det kan vara från 9 månaders ålder, men vore väldigt tacksam för att få veta exakt! :love:

- Finns det någonstans där man kan hitta all info man behöver om at hand-klasser på webben?

Mycket tacksam för svar! :d

Med vänlig hälsning, förhoppningsvis blivande westernryttare... :laugh:

WRAS regelbok har som sagt var mycket information på svenska så att det är lätt att få reda på det man behöver. Men just häst vid hand-klasserna är lite luddigt beskrivna men det är ändå en start. Jag tycker själv att trail in hand är en jätterolig gren och är alltid med om det finns möjlighet. Showmanship tycker jag är svårare (mycket för att jag inte är den där puts och pynta-typen) men jättebra att vara med i ändå. Jag vill minnas att hästen ska vara ett år på WRAS-tävlingar men jag har inte regelboken i närheten så jag kan inte titta i den.

I övrigt så utgår det allra mesta från AQHA:s regelbok och den finns som app, smidigt och bra. Kanske lite trixigare med tanke på engelskan men väl värt att försöka sig på att läsa i alla fall.
 
Jättekul att du är intresserad av att börja med western. Välkommen.
Jag tävlar handklasser, dvs. trail at halter och showmanship at halter med min treåring. Vi började tävla förra året. Det är superroligt och ett perfekt sätt att miljöträna sin unghäst. När det sen blir dags för uppsutten tävling så är hästen redan bekväm med ridhus, publik, högtalare etc. Det finns några klubbar runt Stockholmsområdet (både WRAS-anslutna och "egna") som anordnar tävlingar, ofta med handklasser. Vill du prova tävla på "prova-på-nivå" så brukar många klubbar köra E-klasser, oftast på våren. I E-klass behövs ingen licens, klubbtillhörighet eller westernutrustning. Både WRU (Western Riders Uppland) och SbyWR (Strängnäsbygdens western riders) anordnar trevliga "blåbärstävlingar" på vårkanten.

Det står ingenting i WRAS regelbok om lägsta ålder på häst i handklasser. För ridklasser gäller 3 år. Däremot så verkar det vara så att den måste vara ett år för att man ska kunna lösa licens. Du kan inte ta licens till ett årsföl. Så jag antar att det betyder att de får tävla från det år de fyller ett??
Lycka till och fråga gärna om det är något.
 
AQHA´s regelbok är grunden. Ur dessa regler har respektive förening ( NRHA, NSBA, NRCHA, NCHA) gjort egna mindre justeringar. Så även WRAS. Om jag inte minns fel har WRAS ingen åldersgräns uppåt för showmanship, lounge line och trail in hand, något som rasföreningarna har.
Beträffande regler för handklasser är mitt tips att söka information hos AQHA och deras regelbok. Handklasserna som exv. showmanship och halter ser enkla ut, men har innan tävling inneburit enormt mycket träning för att kunna ställa upp hästen korrekt. Det är så våldsamt mycket svårare än vad man kan tänka sig när ett duktigt ekipage ställer upp snabbt, korrekt och regelmässigt.

Det finns en del klipp på youtube som kan vara bra att titta på för att få en aning om vad som krävs, vad domaren vill se med mera. Dock är det enligt mig bäst att ta hjälp av en tränare som verkligen kan handklasserna ordentligt eftersom det krävs finlir i minsta detalj.

Lycka till.
 
AQHA´s regelbok är grunden. Ur dessa regler har respektive förening ( NRHA, NSBA, NRCHA, NCHA) gjort egna mindre justeringar. Så även WRAS. Om jag inte minns fel har WRAS ingen åldersgräns uppåt för showmanship, lounge line och trail in hand, något som rasföreningarna har.
Beträffande regler för handklasser är mitt tips att söka information hos AQHA och deras regelbok. Handklasserna som exv. showmanship och halter ser enkla ut, men har innan tävling inneburit enormt mycket träning för att kunna ställa upp hästen korrekt. Det är så våldsamt mycket svårare än vad man kan tänka sig när ett duktigt ekipage ställer upp snabbt, korrekt och regelmässigt.

Det finns en del klipp på youtube som kan vara bra att titta på för att få en aning om vad som krävs, vad domaren vill se med mera. Dock är det enligt mig bäst att ta hjälp av en tränare som verkligen kan handklasserna ordentligt eftersom det krävs finlir i minsta detalj.

Lycka till.
Nej, det finns ingen åldersgräns hos WRAS. För övrigt är WRAS regelbok ungefär detsamma som AQHA:s regler, dock anpassade efter svenska regler/krav.
Är det "enklare" tävlingar du vill åka på, så är det nog WRAS som gäller ;) Rasshowerna kan kännas liiite stort att börja med!

Lycka till!
 
Välkommen till westernvärlden! Det kan verka ganska rörigt och oorganiserat om man jämför med ridsportsförbundet men det brukar gå bra ändå. Det brukar finnas hjälpsamma människor i klubbarna som svarar på frågor och visar hur det går till. Vi brukar ha små träningstävlingar där alla är välkomna oavsett häst, ålder och erfarenhet. Perfekt för den som vill testa nåt nytt!
 

Liknande trådar

Western Hej! Jag är en sådan där som har varit westernintresserad lite på avstånd ett bra tag. Blev tipsad om att man kan starta trail at hand...
Svar
4
· Visningar
1 533
Western Hoppas alla kloka på detta forum kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken! Har länge varit nyfiken på Western men aldrig riktigt...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: Elanor
·
Western Eller hur ska jag uttrycka mig... Jag är själv ryttare sedan mååånga år men nu har min pappa köpt sin första häst. Och det är ett paint...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: anniequarters
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp