Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tican

Igår kom pappa upp och tyckte bestämt att jag skulle gå och lägga mig vid tio. Jag är van att gå å lägga mig runt 5, så jag frågade varför. Det vägrade han svara på, av rent nuskajagvisaattdetärjagsombestämmer. :smirk: "I nio fall av tio ska man inte fråga varför", sa han sen och gick.

Vad säger man då? :crazy: Det är inte första gången han ger underliga order som han vägrar att berätta anledningen till.

Anledningen, tror jag, är för att han har fått be mig om hjälp en gång senaste tiden. Han frågade mig vad han skulle göra med min syster, som vägrade att prata med honom. Det var tydligligen väldigt hemskt, att "visa sig svag" eller nåt. Så nu ägnar han större delen av vår gemensamma tid att försöka trycka ner mig och visa att det är han som bestämmer. :smirk:

Hur omoget och gammaldags får en förälder bete sig? :crazy:
 
Sv: Om att "lyda".

Din pappa låter som min...
Men min va nog värre... :crazy:

Men vet fortfarande inte va jag ska svara...?
 
Sv: Om att "lyda".

Man kanske kan säga..

.. jiho, bara några år kvar tills jag flyttar?

:idea:
 
Sv: Om att "lyda".

Hehe... vart ska du ta vägen lilla vän?
Du vet att du är välkommen hit! :)
 
Sv: Om att "lyda".

Jag skall prova att plocka isär det här i bitar.
För jag skulle kunna säga så där, men skillnaden är att mina barn då vet varför.

Tican skrev:
Igår kom pappa upp och tyckte bestämt att jag skulle gå och lägga mig vid tio.
Kan du komma på några goda skäl till varför du skall gå och lägga dig kl 10 i stället för 5?
Jag har ett jättebra skäl till det som jag kommer att berätta om senare, du får försöka själv först.

"I nio fall av tio ska man inte fråga varför", sa han sen och gick.
Om jag skulle säga något sådant, så betyder det "för du borde redan veta det och du gör dig dum genom att fråga".
Men du kanske aldrig i ditt liv har fått veta varför man går och lägger sig i rimlig tid på kvällarna?


Resten av ditt inlägg är bara lösa spekulationer från din sida, och inget som du kan veta säkert.
Du är 14 år ser jag, och som tonårsmamma så kan jag ge massor av andra anledningar till att din pappa försöker att styra upp dig.
Och tro mig, det brukar inte ha med makt att göra, det brukar ha med att få litet ordning och reda i huset att göra.
 
Sv: Om att "lyda".

Kan du komma på några goda skäl till varför du skall gå och lägga dig kl 10 i stället för 5?
Nja. Jag har inget behov av det. Jag tycker om att vara uppe på nätterna, jag har inget jag måste göra på mornarna. Jag har inget behov av att vara i takt med min familj heller.

Resten av ditt inlägg är bara lösa spekulationer från din sida, och inget som du kan veta säkert.
Ja?

Du är 14 år ser jag, och som tonårsmamma så kan jag ge massor av andra anledningar till att din pappa försöker att styra upp dig.
Och tro mig, det brukar inte ha med makt att göra, det brukar ha med att få litet ordning och reda i huset att göra.
Styra upp?

Nej, kanske inte brukar, men jag är nästan säker. Kan du hitta på någon annan anledning? För det är ju inte första gången precis, och visst, standard är ju att man vill att sina ungar ska sova 9 o gå upp 6, men jag frågade varför för att ha något att argumentera emot.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om att "lyda".

"Jag har inget behov av att vara i takt med min familj heller."

Nej, men familjen har tydligen önskemål om att ha dig i normal takt. Du har möjligen inte funderat på deras behov? Du bor ihopa med andra människor då får man försöka maka in sig i en viss rytm. Det är fruktansvärt opraktiskt annars.
 
Sv: Om att "lyda".

Jag förmodar att du börjar skolan om 8 dar? Alla föräldrar vet att det är svårt att vända tillbaka dygnsrytmen och skolbarnen som håller på med det efter tex. ett lv är pest att ha att göra med.

Sen är det tungrott att ha familjmedlemmarna på olika tider. Köket förvandlas till en restaurang som ska vara öppen 24 timmar om dygnet.

Sista anledningen är att människan blir tröttare av att sova på dagen och vara uppe på nättera, vi är anpassade till att vara aktiva när solen är uppe.

/Jane
 
Sv: Om att "lyda".

Är din pappa så här i vanliga fall? Vad får och inte får du göra? Hur ser familjesitautionen ut?
 
Sv: Om att "lyda".

Jane_Done skrev:
Jag förmodar att du börjar skolan om 8 dar? Alla föräldrar vet att det är svårt att vända tillbaka dygnsrytmen och skolbarnen som håller på med det efter tex. ett lv är pest att ha att göra med.

Sen är det tungrott att ha familjmedlemmarna på olika tider. Köket förvandlas till en restaurang som ska vara öppen 24 timmar om dygnet.

Sista anledningen är att människan blir tröttare av att sova på dagen och vara uppe på nättera, vi är anpassade till att vara aktiva när solen är uppe.

/Jane

Njae, det där är väl inte riktigt sant. Skulle norrlänningar sova hela vintern och vara vakna hela sommaren då? :D

Jag är som allra piggast om jag får sova mellan två och tio. Där ligger mina optimala timmar. Ska jag upp före tio spelar det ingen roll om jag sovit en eller åtta timmar, jag är ändå svintrött och vaknar inte förrän vid tio-tiden.

Men däremot så måste man ju lära sig att stiga upp ändå, att leva med en dygnsrytm som kanske inte är optimal - i alla fall under perioder. Under ett halvårs tid var jag uppe kvart över fem varje dag ch hjälpte pappa i lagårn, men jag säger det - inte ens när det halvåret var slut hade jag vant mig vid såna tider. Jag är inte gjord för att somna tio och kliva upp sex.

*babbel*
 
Sv: Om att "lyda".

Nej men norrlänningarna kanske har mer depressioner än de som har mer dagsljus? Faktum är att människor sov fler timmar på vintern innan vi fick elektricitet och färre timmar på sommaren! (Etnologerna har ägnat rätt mycket tid åt att kartlägga bondesamhället.

Jodå, det ÄR sant att vi blir piggare med dagsljus. Skift- och nattarbetare mår tex sämre, det vet vi också.

/Jane
 
Sv: Om att "lyda".

*svarar vid fyrasnåret på natten bara för att* ;)

Mig veterligen är inte norrlänningar mer deprimerade än vad sörlänningar är? Har iofs inte sett nå siffror på det, inga jag kommer ihåg åtminstone. Och nog förstår jag att vi blir piggare av dagsljus, men jag personligen - och vet många med mig - är inte piggare på sommaren än på vintern. Jag kan lätt sova till två i vilket fall som :angel:

Men att vi sov mer på vintern förr kan väl till mångt och mycket bero på att vi inte hade lika mycket att göra? Bondesamhället stagnerade en hel del under den kalla, mörka tiden - just för att vi inte hade electricitet.

Alla går inte på samma klocka - acceptera det. Pappa är en sån som vaknar halv sex, mamma var bäst igång vid nio, jag vid tio, syrran funkar inte före tolv, brorsan kliver lätt upp på morgonen, min andra syster vaknar av sig själv sju varje morgon. Jag har ALDRIG varit så trött som när jag jobbade hos farsan, och det var inte för att det var så väldans jobbigt, utan för att jag var tvungen att sova på tider som jag inte är konstruerad för.

Visst finns det principer som går att tillämpa på många, kanske större delen, av befolkningen, men långt ifrån alla.
 
Sv: Om att "lyda".

Din pappa är som min.
De vill visa sin makt å ge order som inte går ut på ngt bara för att visa att de kan.
Jag hatar såna föräldrar som ska trycka ner sina barn å nu har jag sagt upp kontakten med min pappa sedan jag var i stallet å inte fick ringa efter skjuts, han knuffade bort mej från telefon å kastade ut mej.
Jag är 22 år!! :eek:

Jag var tvungen att flytta när jag var 16 år, då var situationen ohållbar hemma, mamma betalde en egen lägenhet å mej.Jag skulle gå till socialen å kurator å förklara hur situationen ser ut å att man inte kan bo hemma under sådana omständigheter.
Överhuvudtaget hatar jag människor som vill visa sin makt genom att trycka ner andra, dom är inte värda att vara föräldrar.
 
Sv: Om att "lyda".

Men den inställningen hade jag också kastat ut dig.

Är man en familj som bor tillsammans måste ALLA, även tonåringen, ta hänsyn till varandra. Jag förstår varför familjen blir förbannad då en väljer att lägga om dygnet helt. Att sova när de andra är uppe och att vara uppe på nätterna stör hela familjen. Du kan inte vara med och hjälpa till med dina sysslor, du ska äta på andra tider, du håller de andra vakna. Varför ska resten av familjen acceptera det?
 
Sv: Om att "lyda".

Tican skrev:
Nja. Jag har inget behov av det. Jag tycker om att vara uppe på nätterna, jag har inget jag måste göra på mornarna. Jag har inget behov av att vara i takt med min familj heller.
Nej men familjen har ett behov att att du är i takt med dem.
Det är oerhört störande om inte huset har nattro och dagaktivitet.
Alla i huset sover sämre om någon är uppe och stökar om natten och måtliderna serveras inte om natten.
Att någon röjer runt i köket kl 3 om natten är så störande att det har jag förbjudit hemma hos mig.

Så det handlar inte om dina behov alls, det handlar om resten av familjens behov, främst då dina föräldrars behov av att sova och ha en viss ordning i huset. Och så länge som man lever tillsammans med andra, så måste man ta den hänsynen till varandra.

I vårt hus så går vi upp runt 7 på morgonen, och då orkar inte jag tassa runt så att någon tonåring med nattvanor kan sova. Jag har saker att göra, och det är bara för mig att göra dem.
Behöver jag tvätta så gör jag det, och jag lovar det är ingen som kan sova när den centrifugen går.
Och min tonåring vill ha rena kläder, så hon måste ju låta mig tvätta annars så blir det inga.

Ja, så att du följer samhällstempot.
Det är liksom vanligast att man jobbar om dagen och sover om natten.
Så det blir lättare att fungera bland andra månniskor om man gör just så.

Så det hela handlar mest om att du skall ta hänsyn till andra.
Och hänsyn till omgivningen, det måste man alltid ta i vilken ålder man än befinner sig och i hela livet.

Jag är som mest effektiv mellan solens nedgång och läggdags.
Men jag får leva med att mina arbetgivare anser att kontorstid är mellan 8.00 och 17.00, så det är bara att pallra sig upp.
Man måste alltid anpassa sig till andra, annars så får man inte livet att fungera.
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Din pappa är som min.
De vill visa sin makt å ge order som inte går ut på ngt bara för att visa att de kan.
Jag hatar såna föräldrar som ska trycka ner sina barn å nu har jag sagt upp kontakten med min pappa sedan jag var i stallet å inte fick ringa efter skjuts, han knuffade bort mej från telefon å kastade ut mej.
Jag är 22 år!! :eek:
Om jag minns rätt så har du dina hästar på din pappas gård.
Jag antar att du inte betalar för det till din pappa.
Jag antar också att du inte åker till hästarna 3 ggr om dagen för att fodra dina hästar utan att din pappa får sköta det.
Jag minns också att dina hästar nyligen var på rymmen, och att din pappa fick fixa staket till dig.

Om jag hade en 22 år gammal dotter som använde mig som gratis inaccorderings-stall så skulle jag också vara sur, skitsur faktiskt.

Vad hjälper du honom med då?
 
Sv: Om att "lyda".

Jag tycker att han har all rätt i världen att ställa såna krav, men sättet att uttrycka sig är rätt klumpigt. Troligtvis vet han inte riktigt hur han ska hantera dig och ditt "trots". I mina öron låter det som om han tar striden för sent, hos mig skulle du aldrig ens fått börja stanna uppe så sent.

Kan du förklara VAD det är som är så roligt med att vara vaken på natten när andra sover? Vad gör du då som du inte kan göra på dagen?
 
Sv: Om att "lyda".

Nu är ju inte saken att jag är uppe dygnet runt utan att det finns föräldrar som fel utövar sin makt över sina barn.Mitt mitt fall är det helt klart att det är min pappa som utlöser allt i våran familj, det påstår till å med psykologerna.

Jag vet inte vad du fått emot mej men jag tycker du kan sluta upp med din attityd, du är inte tuffare eller bättre än mej på ngt vis.
Å framförallt har du ingen rätt att döma mej för vad min papp gör, det är han som gör fel å inte jag.Jag råkar tyvärr bara leva helt enkelt, det är vad som är hans problem.
 
Sv: Om att "lyda".

Det är min mamma som hjälper mej med ekonomi mm.
 
Sv: Om att "lyda".

Saken var att det var en av de få gånger han ställde upp.Å det var även för att han inte ides hämta mej från stan så ngn måste ju sätta upp staketet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 740
Senast: Ava22
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 049
Senast: Elendil
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp