Om att skaffa hund och välja ras!

transmission

Trådstartare
Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver mer kött på benen. Räknar med att ni kan hjälpa mig!

Först och främst så har vi idag två katter. Jag förstår att det är individuellt men är det orealistiskt att tänka att djuren kan fungera tillsammans? Jag bekymrar mig lite över att katterna hamnar i skymundan om man skaffar en hund. Vad är era erfarenheter?

Tanken är att hunden ska kunna följa med mig till jobbet (jobbar i stall). Vardagen skulle i så fall se ut på följande sätt: Resa i kollektivtrafiken en timme, "slappa" på jobbet i 4-5 timmar, hemresa i kollektivtrafiken en timme och sedan långpromenad. Eftermiddagarna varierar. Är det okej för en hund eller alldeles för mycket flängande? Förstår att det varierar från ras och individ men generellt?

Angående ras. Vi vill ha en sällskapshund som är lugn inomhus men kan tagga till utomhus. I motions- och aktiveringsväg är vi väldigt intresserade av att testa spår och jobba mycket med lydnad (dock bara på hobbynivå, ej tävla). Annars mycket promenader i skogen. En hund som kan åka med på allting och fungerar bra i olika miljöer. Positiv och vänligt inställd mot främlingar. Gärna en hund som kan följa med på ridturer i framtiden.

Vi har tittat lite på dom olika grupperna på SKKs hemsida och spontant gillar vi inte så många av sällskapshundarna (ytligt nog mest pga utseendet). Kromfohrländern är dock lite intressant (även om den beskrivs som lite jobbig på rasföreningens hemsida, att den kräver en rätt dominant ledare?) och även Podengo Portogues (fast den kanske har för mycket jaktinstinkt för att fungera med katterna?). I övrigt vill vi ha så lite pälsvård som möjligt och hellre en mindre än en stor ras men det är inte det viktigaste. Tar tacksamt emot alla tips ni har!

Och en sista fråga. Hur snabbt kan man introducera en valp för det livet vi lever? Tänker främst på det där med att följa med till jobbet. Mina semestrar är väldigt långa (6-7 veckor) men det kanske inte är tillräckligt för en valp? Jag förstår att man såklart inte bara kan kasta in en hund i den miljön men kan man börja miljöträna på en gång? Mycket hänger på att hunden skall fungera i min arbetsmiljö.

Är väldigt mycket att tänka på känner jag och jag har säkert glömt något viktigt nu. Tacksam för all slags input.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Jag tycker att det låter som ett utmärkt liv för en hund och ni letar ju faktiskt efter en hund som trivs med den aktivering som ni erbjuder. Det är ju perfekt att kunna ta med hunden på jobbet. jag önskar att jag kunde det.
De flesta hundar kan följa med på ridturer men det beror givetvis på hur långt och fort ni rider. En mindre hund kan ju ha svårare att hänga med.

Raser som jag tror skulle passa är
Dansk-svensk gårdshund
Labrador
Springer spaniel
Welsh springer spaniel
Lancashire heeler (den ras jag själv har)
Pudel
Sheltie
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Extremt okunnigt skrivet på rasklubbens hemsida. Dominans o ledarskap o att hunden tar över? Jeesez, trodde sånt var utdött. Hela 4 individer av rasen MH beskrivna?
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Mina hundar hade utan problem kunnat följa med till jobbet efter några veckor hemma om vi pratar för deras skull.
Jag är met tveksam på hur bra det hadr gått för mig att jobba/för de att ligga och slappa. Men det är såklart en träningsfråga.

Tycker du resonerar klokt och ni bör ha en hel del raser att välja bland, återkommer när jag kommer på något vettigt :)
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Och visst kan katter och hundar funka utmärkt ihop! Jag föredrar dock valp alt redan kattvan hund i så fall.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Låter som ni har ett fint liv att erbjuda hunden och ni har många raser att välja på. Skulle inte rekommendera podenco om ni vill ha hunden med på ridturer pga stort jaktintresse. Kromfohrländer kan vara lite reserverade mot främmande, passar det i er stallmiljö? Att hunden behöver vara lugn och slappa under tiden du jobbar kommer den snabbt att vänja sig vid men du behöver ju lära den hur den ska bete sig på jobbet, förstås. Dansk-svensk gårdshund tycker jag låter som det kunde passa. Kort päls är en stor fördel för en hund i stallmiljö, speciellt om ni ska åka kollektivt.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Svarar alla i samma inlägg. Tack för era svar!

Utseendemässigt så gillar vi hundar med längre nos och släthårig päls. Att rasen är relativt frisk känns också viktigt. Efter att ha läst på lite mer på Brukshundsklubben så är det rallylydnad och spår som känns som vår grej. Samspelet mellan hund och ägare är superviktigt för oss! Att den ska kunna följa med på ridturer är inte högt prioriterat egentligen.

DSG'n är absolut en intressant ras, hade glömt bort den! Även spanielraserna har vi funderat lite på men jag vet inte om vi kan tillfredsställa dom tillräckligt? I mitt huvud kräver alla raser som inte är sällskapsraser timtals med mental stimulans för att må bra, men det kanske inte riktigt ser ut så?

Vad har ni andra för raser och hur mycket tränar ni? Hur ser er vardag ut? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Irish softed?
Schnauzern?

Första jag tänker på.
Stallkamraterna har sådana och det är väldigt trevliga individer som är med på det mesta, gillar att träna men hemma är dom soffpotatisar.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Annars är ju dalmatinern hästhunden nummer ett. Men tycker man inte om vita hårstrån blir det ju ett problem :D. Oftast väldigt lätta att lösträna och ha med på ridturerna, funkar med både katter och andra stalldjur. Lättmotiverade pga mathysterin, men kanske inget man satsar på om man vill vinna SM i lydnad, en dalmatiner går inte till jobbet utan lön! Min första dalmatiner hade jag med på ridturer, hon höll en fin position utan någon som helst träning. Min andra var tyvärr ett måndagsex som hade jaktlust, men hon gillade hästar!
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Har tittat lite på dom också men återigen gillar jag inte utseendet. :o Annars hade nog Schnauzern varit en given kandidat.

almitra: Dalmatinern är verkligen jättefin men är det en lämplig nybörjarhund? Har fått för mig att den kan vara ganska svår och att rasen har en del mentala problem?

Jenka: Lydnad vill jag väl träna lite grann varje dag. Spår vet jag inte hur ofta och mycket som är rimligt riktigt, eller hur träningsmöjligheterna ser ut. Jag antar att man inte får lägga ut spår hur som helst själv? Behöver kanske läsa på lite mer om det..

Målet är väl att "åka iväg" nånstans ett par gånger i veckan i alla fall. Sen om det bara är för att promenera i en annan park eller för regelrätt träning kommer variera.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Fniss. Inga skäggisar alltså?
Pinscher? snabba, trevliga, väldigt matglada och således lättränade :)
Storpudel?
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Annars hade nog Schnauzern varit en given kandidat.

Tycker du bättre om utseendet på pinscher då? Finns ju i olika storlekar också. Men kolla vidare på Dansk-svensk gårdshund tycker jag. Om utseendet och storleken passar tror jag det vore rätt.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Det beror på vilken typ av spår. Personspår följer ju bara hunden var du har gått, det kan du lägga var som helst. Viltspår (klöv och blod) finns det en del regler för.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Tänkte på pinscher jag med.
Jag har två dp som gärna hänger med på allt möjligt och älskar människor.
Slappa får man lära dom till, och det gäller nog dom flesta raser.
Jakt, mina vet att dom inte får så då jagar dom ej.
Ridturer kan dom alldeles säkert hänga med på, men det är ju en träningssak det också.
Lära in höger /vänster stanna framför, bakom mm.


Men du skriver att du vill ha korthårig hund,
Är det ett kall eller varmstall du jobbar i?
Dom flesta fryser rätt fort i stall på vintern.


En pudel tror jag skulle kunna passa.
Borderterrier
Affenpinscher
DSG
Pinscher Dp/pinscher
Coker spaniel
Springer spaniel
Schnauzer..
lagotto
Sheltie
 
Senast ändrad:
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Svarar alla i samma inlägg igen!

Tack för era svar. :) Pinschern trodde jag bara fanns pytteliten, men om den även går att få lite större ska jag titta närmare på den rasen också. Tack för alla dom andra tipsen också, nu ska jag gräva ner mig lite och läsa på.

Jättevarmt blir det ju inte stallet, men runt 5+ när det var som kallast senaste vintern. Det kanske inte är tillräckligt?

För övrigt är det främst viltspår jag är intresserad av att träna!
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Vad har ni andra för raser och hur mycket tränar ni? Hur ser er vardag ut? :)

Jag har en femårig cairn och en jaktlabbe på drygt två år.
En vanlig vardag skulle kunna se ut så här:
~8: Daghunden kommer -> vi går upp, hundarna äter frukost, morgonkiss (kort)
~14: Åker till stallet med hundarna, ev följer daghunden med.
Pysslar i stallet medan hundarna sitter och tittar på, lägger in lite vardagslydnad och annan aktivering (sitt/ligg kvar, inkallning, åka skottkärra...)
När jag rider så får hundarna titta på (paddocken) eller sitta i bilen/sadelkammaren beroende på temperatur (om jag rider ut).
Om jag rider ut får labben eventuellt följa med, i alla fall om jag rider ensam.
Nu på sommaren är det ganska långt till hagen så då går hundarna med och jag kör en del träning/tricks med dem på vägen.
Brukar försöka lägga in ett rent träningspass på 15-30 min för labben (apportering av olika slag) medan cairnen numera mest är en sällskapshund.
~17-19: Åker hem, hundarna får middag.
~20: Daghundens matte kommer hem, vi går en promenad på runt en timme, beroende på väder och ork.
~22-23: Hundarna får kvällsmat och en snabb kvällskiss.

1-3 dgr/v kör vi en mer organiserad träning för labben på kanske totalt 3-4 timmar men då ingår förstås en del passivitet/vila i det. Cairnen får tramsträna någon halvtimme.
Någon/några dagar har vi slappardag och gör inget alls mer än rastning, eventuellt åker till stallet och skrotar utan att göra något vettigt ;).

Jag tycker att det ger en hel del att hunden får vara med, märker en tydlig skillnad de dagar vi bara legat hemma och slappat mot när vi varit i stallet eller gjort annat, även om vi inte tränat.
Kan tillägga att jag ryckt upp mig sedan labben flyttade in för några månader sedan, hon måste få jobba för att må bra medan det verkar kvitta för min cairn så länge hon ändå får godis och uppmärksamhet. Ofta när jag tränar labben så slänger jag helt enkelt ut lite foder/godis till den lilla så nosar hon runt medan den andra gör något mer avancerat.

Bästa stallhunden jag haft var min isländska fårhund, hon höll sig alltid på gården, hade naturlig respekt för hästarna och funkade fint med både folk och fä. Men labben funkar bra hon med, är liiite för rädd för hästarna men hellre det än tvärtom.
Terriern får man ha koll på för hon skulle gladeligen springa runt hovarna, jaga katterna och stjäla foder om hon kom åt, annars funkar hon hyfsat.
Viktigt för en stallhund (om man inte har eget stall) tycker jag är att den är öppen och tillgänglig, den skall palla med att folk går fram till den även om man inte har 100% koll. Vi har dessutom en del företag och ett dagis på gården så för mig är det ett måste att hundarna funkar med främmande personer och barn, det behövs kanske inte i ett litet privatstall.
Inte för hög jaktlust; dels för stallkatter och annat och dels för att det då är lättare att ta med den på ridtur. Har man inte bra lydnad på hunden från marken så är det helt kört när man sitter till häst!
Gärna en hund som automatiskt håller sig på gården och inte ger sig av på egna äventyr men där tycker jag till stor del att det hänger på individen och träning.
Pälsen; inte superkorthårig, min RR var hopplös att ha med då hon frös något erbarmligt även om hon hade täcke. Vädertålig och lättskött utan att det fastnar massa bös i den, bäst var min islandshund men även labben och cairnen är ok.
Storleken; personligen tycker jag att det är lättare att hålla koll på en lite större hund, även hästarna har lättare att se den. Skall man ha med den på ridtur är det även där en fördel med en lite större hund även om min cairn följde med ibland innan hon blev för sjuk.
 
Sv: Om att skaffa hund och välja ras!

Pinscher? snabba, trevliga, väldigt matglada och således lättränade

Verkligen inte den uppfattningen jag har om Pinscher. De jag känner är kinkiga med maten och rätt svårmotiverade (svårmotiverad står även på både SKK's Köpa Hund-sida och Svenska Pinscher- och schnauzerklubbens sida). Kompisar med Pinscher har även svårt att ha de lösa (kanske lite jobbigt i stallmiljö).. Vet inte om Dvärgpinschern är annorlunda.

KL

I övrigt tror jag både en Cocker Spaniel och en Welsh Springer Spaniel skulle älska livet ni erbjuder. Men är det minimalt med pälsvård ni är ute efter kanske inte spaniel är rätt val.

Dansk svensk tycker jag annars låter som en väldigt bra kandidat!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 221
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp