Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Håller med, och en jättebra tråd dessutom!
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Jag tycker också det är bra att det ställs frågor. Kanske frågar du ngt som ngn annan också undrar över.
Men- man måste samtidigt vara lyhörd. Om man märker att folk suckar etc tycker jag man måste fundera på om man tar för mkt tid,
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Tack det värmer, känns lite tungt just nu.

Ptr
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Känns det tugnt pga inläggen?
Det som är bra är ju att man alltid kan förändra sig.. kanske har du fått ngt att tänka på i den här tråden och då kan du ju välja om du vill ta till dig det eller om man inte vill ta åt sig.
:)
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Jag tycker också det är bra att det ställs frågor. Kanske frågar du ngt som ngn annan också undrar över.
Men- man måste samtidigt vara lyhörd. Om man märker att folk suckar etc tycker jag man måste fundera på om man tar för mkt tid,

Ja precis, eller om personerna som suckar är taskmörtar. Den möjligheten finns ju också.

Ställer man en relevant fråga som ökar gruppens förståelse och för föreläsningen framåt, eller tar man bara upp tid för sitt eget nöje/bekräftelsefiske/sociala behovs skull?
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Det är tungt att läsningen går så pass trögt, de som varit med ett tag vet vid vilken nivå jag startade för tre år sen.

En av lärarna tog mig på ett samtal idag, de upplevde inte mina frågor som irrelevanta. Har även fått lite tips om hur det går att gallra.

Idag kopplade huvudet ner fullständigt, mins knappt att jag var närvarande på förmiddagen. Och nej inget frågande idag alls, ingen annan frågade nåt heller.

Ptr
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Vad bra att ni pratade om det då.

Vad är det som gör att läsningen går trögt? Om du nu vill dela med dig. Finns det inte någon hjälp att få?
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Vad fint :). Och bra att du pratade med lärarna!

Så om någon nu suckar för att du frågar relevanta saker, låt dom. Dom är tråkmånsar som bara vill sitta och bli matad med information istället för att verkligen tänka till och få en djupare förståelse :)!
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Vad är det för typ av utbildning du går på?
Finns det någon hjälp att få tex hjälp med studieteknik? När jag pluggat har det ofta funnits kurser i studieteknik. Om det inte finns kan du väl starta en studiegrupp? Kan du fråga några som går samma kurs om de är intersserade att plugga ihop? Då kan ni hjälpa varandra och du kanske kan saker som de inte kan?
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Om några inte förstår måste dom få lov att fråga, det stärker även de som redan hade börjat greppa konceptet. En bra föreläsning är en interaktion mellan föreläsare och åhörare.

Jag håller med om det. Till en viss gräns.

Både som student och som föreläsare, tycker jag att det är orimligt om alla måste stanna upp så att föreläsaren kan ägna extra tid åt en person. Särskilt om det är samma person gång på gång, föreläsning efter föreläsning. Det är inte rimligt att alla som har de förkunskaper som behövs, ska behöva vänta in någon som inte har dem.
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Jag håller med om det. Till en viss gräns.

Både som student och som föreläsare, tycker jag att det är orimligt om alla måste stanna upp så att föreläsaren kan ägna extra tid åt en person. Särskilt om det är samma person gång på gång, föreläsning efter föreläsning. Det är inte rimligt att alla som har de förkunskaper som behövs, ska behöva vänta in någon som inte har dem.
Då anser du att i den vanliga skolan ska inte de svaga eleverna tillåtas ta tid från gruppen då?:meh:
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Om det innebär att hela klassen inte hinner få den undervisning som det var menat att de skulle ha så är det helt orimligt. Men i grunskolan så ska det ju sättas in extra resurser till de barn som inte hänger med.
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Då anser du att i den vanliga skolan ska inte de svaga eleverna tillåtas ta tid från gruppen då?:meh:

Om vi pratar om den vanliga skolan, finns det lösningar att ta till som inte utsätter gruppen för att vänta på de svagaste, och som gör att de svagaste slipper höra gruppens suckar. Extra lärarinsatser, helt enkelt.

Den vanliga skolans pedagogiska uppdrag skiljer sig väldigt mycket från universitetet och högskolors pedagogiska uppdrag, vilket betyder att du gör en förhastad koppling.
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Då anser du att i den vanliga skolan ska inte de svaga eleverna tillåtas ta tid från gruppen då?:meh:

Vanliga skolan är inte samma sak som universitetet. I vanliga skolan får man ta tid från andra och helst få extra resurser. På universitetet får man lyssna, fråga en del, läsa en gång till, fråga kurskamraterna och sedan gå till föreläsaren utanför föreläsningen och fråga.

(Å andra sidan är de ofta också beredda att svara utanför föreläsningstid och vissa även utanför arbetstid.)
 
Senast ändrad:
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Bygghantverk på GU

Några av de som inte kom idag var bland suckarna, de tyckte inte att det var relevant. Det som hände vara att fler faktiskt ställde frågor så idag vart jag nöjd ändå.

Var bara nån sak som jag undrade över vart det tog vägen i sammanhanget, fick till svar att det var en bra fråga men där var inte nåt bra svar. Var ett bra svar det med, bara det att när administratörer och byråkrater sätter namn på saker glöms lätt en detalj, att det är någon som ska relatera praktiskt till detta och sätta ett pris.

Nåja detta har varit ett exempel på detta med att ta plats, där måste finnas fler!

Ptr
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

et som hände vara att fler faktiskt ställde frågor så idag vart jag nöjd ändå.

Var bara nån sak som jag undrade över vart det tog vägen i sammanhanget, fick till svar att det var en bra fråga men där var inte nåt bra svar. Var ett bra svar det med, bara det att när administratörer och byråkrater sätter namn på saker glöms lätt en detalj, att det är någon som ska relatera praktiskt till detta och sätta ett pris.

Ptr

Var detta ngt som hände på föreläsningen? för jag hänger inte riktigt med.
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Jo.

Det är bland annat det "vi ska få insikt i", kontakten mellan beställare, finansiär och utförare och en del av turerna däremellan.

Det handlar om begrepp som program, plan och direktiv ur olika yrkesgruppers synvinkel och främst Riksantikvarieämbetets syn på vad som ska betyda vad för att det ska gå att översätta mm. dvs en svenska som bara är översatt till svenska för där är språkliga och politiska själ till att saker betyder som dom gör, inte nån svensk "ordbok". Förvirringen är total! Och vi hälsas bara välkomna till djungeln. Det är en insikt det med, nog så viktig har vi fått höra. Och detta ska man prestera nåt på på fredag, heja.

Nä jag har inte koll på läget.
Trädgård och bebyggelsehistoria förväntades det att vi har läst och intresserat oss för på egen hand.

Ptr
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Kan du inte ta hjälp då av ngn annan kursare om du inte förstår?
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Var en helt annan stämning idag! En driven och duktig föreläsare som utan att blinka såg vilka som klämde på nåt. Ett jädra tempo men ändå intressant och lätt att följa med. Och, andra tog de kommentarer och frågor jag velat ställa om ingen annan gjort det. Så ska det vara, vilken dag! Trivsam grupp hamnade jag i till grupparbetet med. Vart en hel del från föregående dagar som trillade på plats i huvudet.

Ptr
 
Sv: Om att våga ta plats - utan att det är på andras bekostnad

Om det innebär att hela klassen inte hinner få den undervisning som det var menat att de skulle ha så är det helt orimligt. Men i grunskolan så ska det ju sättas in extra resurser till de barn som inte hänger med.

så högre utbildning ska inte delges "svaga" elever då:o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 256
Senast: Vinur
·
Relationer En liten undran..Hur mycket plockar och sorterar ni efter er respektive? Vi har levt ihop i 25 år eller mer så jag är liksom van vid hur...
25 26 27
Svar
533
· Visningar
23 283
Senast: Korven
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 182
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp