Om bilen varvar...?

MiaMia

Trådstartare
Det händer ibland att min bil inte får någon fart efter att jag växlat utan istället varvar. Typiskt när jag svängt i en korsning och ska accelerera lite kvickt. Oftast fyran men kan vara tvåan och trean också.

Inte så ofta att det är något direkt problem. Men jag undrar vad det är som är fel. Det lär väl bli oftare och behöva fixas så småningom...

Tänker att det är något med kopplingen som är vajsing om drivningen inte "kickar in" eller hur man ska säga. Någon som har lite koll och kan identifiera/förklara tänkbara felkällor.
Stor och komplicerad reparation eller kan det handla om enstaka delar som byts bara?
 
Lamellerna börjar bli slut i kopplingen är min första tanke. Det är i så fall en dyrare historia.
Jag har haft en bil där kopplingen "rasade". (vet egentligen inte vad rasade faktiskt innebär funktionsmässigt). Men det kom från ingenstans utan några symptom innan. Skulle växla och sen stod bilen där den stod.

Kan samma sak komma smygande successivt eller betyder det att det är olika saker som är fel med kopplingen?
Vill gärna vänta till hösten med att lämna in. Men pga ovan blir jag nervös att den kan akut totalkvadda. Symptomen i sig motiverar ingen brådska som de är nu (och varit i ett par månader)
 
Det händer ibland att min bil inte får någon fart efter att jag växlat utan istället varvar. Typiskt när jag svängt i en korsning och ska accelerera lite kvickt. Oftast fyran men kan vara tvåan och trean också.

Inte så ofta att det är något direkt problem. Men jag undrar vad det är som är fel. Det lär väl bli oftare och behöva fixas så småningom...

Tänker att det är något med kopplingen som är vajsing om drivningen inte "kickar in" eller hur man ska säga. Någon som har lite koll och kan identifiera/förklara tänkbara felkällor.
Stor och komplicerad reparation eller kan det handla om enstaka delar som byts bara?
Låter som att det är kopplingsvajern eller något enkelt som behöver bytas eller bara skräp som sitter ivägen. Är kopplingen slut brukar det märkas genom att den slirar när man drar tungt eller i uppförsbacke alternativt att det är svårt att få i någon växel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp