Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

C

clownen

Nedanstående text är kopierad från ASVH´s hemsida under " orföranden har ordet ":

Ordföranden har ordet…………….. Nr 2 2006/Inka 2006-06-23

MEDLEMSUTREDNING
Medlemsutskottet arbetar med ett förslag om höjda medlemsavgifter, krav på medlemskap
och ev. en medlemstidning. Frågan är om vi enligt lag kan kräva medlemskap för rätt till
deltagande. En höjning av medlemsavgift är ett stort steg att ta och bör göras stegvis. Detta är
en kärnfråga att diskutera på kommande ordförandeträff i augusti
.

Vad tycker ni ska vi ha krav på medlemsskap i avelsförbundet ? Jag är nog för en höjd medlemsavgift men önskar då att man kan kräva lite mer service från förbundets håll - som tex. en oberoende avelsrådgivning. Mer utbildning åt medlemmarna etc. Det finns egentligen hur mkt som helst som man kan göra för att öka medlemsantalet :cool:

Samma sak med tidningen, behöver vi en tidning eller räcker det med den tidningen som i dag är deras officiella organ, nämligen Tidningen Ridsport ? Jag ställer mig än så länge tveksam till tidningen då jag tycker att tex. svenska ridsportförbundets tidning endast är av intresse för småflickor i stallet...

Vad tycker ni andra....

Helen
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Om vi skall ha en avelsförening som tillför halvblodsaveln något måste de som nyttjar servicen betala för sina tjänster och inte åka snålskjuts på någon slags socialbyrå. Avelsföreningen måste bli ekonomiskt stark då först kan den utföra tjänster som vi är i behov av och den som inte vill vara med får väl bedriva avel på annan nivå
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Burra skrev:
Om vi skall ha en avelsförening som tillför halvblodsaveln något måste de som nyttjar servicen betala för sina tjänster och inte åka snålskjuts på någon slags socialbyrå. Avelsföreningen måste bli ekonomiskt stark då först kan den utföra tjänster som vi är i behov av och den som inte vill vara med får väl bedriva avel på annan nivå
Berätta gärna för en som inte begriper bättre ;)
Exakt VILKA tjänster är det man kan utnyttja hos ASVH? VAD är det man kan behöva dem till?
Jag erkänner att för att JAG ska gå med i en avelförening så ska det gagna MIG som individ på något sätt. Annars kan jag lika gärna stå utanför...
Är det medlemmar de vill ha så måste de ju göra det attraktivt att vara med.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Jag är nog för en höjd medlemsavgift men önskar då att man kan kräva lite mer service från förbundets håll - som tex. en oberoende avelsrådgivning. Mer utbildning åt medlemmarna etc. Det finns egentligen hur mkt som helst som man kan göra för att öka medlemsantalet
Håller med! Man kanske inte ska var tvungen att vara medlem för att få visa hästar på 3-årstester mm men det ska vara MYCKET dyrare att visa om man inte är medlem (så att man lika gärna kan bli medlem). Likadant ska det vara med registrering tex. Som det är nu är det alldeles för lätt att "åka snålskjuts" på de som betalar medlemsavgift.

Framförallt vill jag att föreningen ska bli betydligt bättre på att marknadsföra SWB. Jag tror inte att det är en slump att det just är "våra" hästar som tävlar internationellt som inte tillgodoräknas vårt förbund. Jag skulle inte tro att en dansk häst som tävlar internationellt kan göra det utan att danskarna ser till att den verkligen räknas med som just en dansk häst. Vi svenskar måste få en starkare avelsförening som aktivt "försvarar" och lobbar för våra hästar. Många verkar tycka att vi svenskar har så dåliga hästar jämfört med andra länder, jag tror att vi har riktigt bra hästar, det är bara det att vi är dåliga på att få fram budskapet. Reklam och korrekt räknad statistik gör mycket, hästarna får chansen att komma till bra ryttare och då kommer fler framgångar.

Det blev lite rörigt, hoppas att ni förstår vad jag menar. Angående medlemstidning så vet jag inte riktigt vad jag har för åsikt. De flesta har ju ändå tillgång till internet nu och det är ju mycket billigare att få ut info via en hemsida, samtidigt är det inte samma sak som att få en riktig tidning att läsa i.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Håller med dig, hela idén med ett medlemskap är att det ska gagna en själv som medlem och att man självklart som medlem har en större möjlighet att påverka.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Vi svenskar måste få en starkare avelsförening som aktivt "försvarar" och lobbar för våra hästar. Många verkar tycka att vi svenskar har så dåliga hästar jämfört med andra länder, jag tror att vi har riktigt bra hästar, det är bara det att vi är dåliga på att få fram budskapet. Reklam och korrekt räknad statistik gör mycket, hästarna får chansen att komma till bra ryttare och då kommer fler framgångar.
Det är ju inte så konstigt att marknadsföringen går si och så av den svenska havlblodshästen det räcker ju med att studera hemsidan som först (nu i denna dataålder vi lever i) börjar se ut som det anstår ett avelsförbund/företag etc.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

ASVH kunde tex göra en DVD (och broschyr) med framgångsrika svenska hästar + saluhästar. Det ska givetvis bara vara saluhästar vars ägare är medlemmar. DVDn kan delas ut vid internationella evenemang, tex stora tävlingar. Inbjudningar till saluvisningar med enbart medlemmars hästar osv. Detta skulle gynna medlemmarna! Kanske inte är helt lätta saker att genomföra i praktiken men helt klart värt ett försök tycker jag.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Detta med försäljning av häst under auktionsliknande former alternativt saluhästvisningar finns det nog en marknad först om tio år i Sverige. Goda försök har gjorts men till ingen nytta.:crazy: men annars håller jag med dig i dina tankebanor med DVD etc
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Samma sak med tidningen, behöver vi en tidning eller räcker det med den tidningen som i dag är deras officiella organ, nämligen Tidningen Ridsport ? Jag ställer mig än så länge tveksam till tidningen då jag tycker att tex. svenska ridsportförbundets tidning endast är av intresse för småflickor i stallet...
Tänk vilka astronomiska summor pengar som plöjs ner i den där menlösa tidningen som SvRF ger ut.... Nej en tidning för ASVH behövs inte, lägg ut mer info på hemsidan istället, jag har fortfarande inte sett ett spår av hingstkatalogen annat än en länk som leder till "Kommer!
Är under utveckling.":crazy:
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

En annan grej som skulle vara kul är att erbjuda medlemmar är plats på ASVHs hemsida där man kan lägga ut info, filmer och kort på sina saluhästar. Så enkelt det skulle bli för utländska (och naturligtvis även svenska) spekulanter att gå ut och kolla vad som finns i Sverige! Nu kan de som är medlemmar i huvudföreningen få sin egna hemsida länkad från ASVHs sida (ej de som är medlem i lokal förening som är ansluten till ASVH, vilket jag tycker är märkligt) men det är ändå krångligt för en utländsk spekulant. Det bästa vore om allt fanns samlat till ett ställe tycker jag.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

roslagen skrev:
Tänk vilka astronomiska summor pengar som plöjs ner i den där menlösa tidningen som SvRF ger ut.... Nej en tidning för ASVH behövs inte, lägg ut mer info på hemsidan istället, jag har fortfarande inte sett ett spår av hingstkatalogen annat än en länk som leder till "Kommer!
Är under utveckling.":crazy:

Ja precis, håller med!! Helt otroligt att man kan göra SvRF tidning så inriktad på ridskola o småtjejer.. visserligen YR men känns helt meningslös! Ja absolut hemsidan borde göras mkt mer aktuell och tillgänglig!
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Att SvRFs tidning är inriktad mot ridskolefolk beror ju på att de flesta medlemmar faktiskt är just ridskolefolk... En tidning från ASVH skulle väl ha lite mer möjlighet att bli intressant eftersom den riktar sig mot just svenska uppfödare, avel och sport. I Danmark har de en jätterolig tidning som helt klart har intressant innehåll. Visst skulle det bli dyrt men med en högre medlemsavgift (och fler medlemmar) borde det vara helt klart möjligt. Men som sagt jag är lite kluven i den frågan...
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Jag håller med om att alla skulle vara med om de vill utnyttja servicen. Enligt ASVH´s hemsida så har medlemsantalet ökat något.

Var anser du att smärtgränsen ligger i medlemsavgift på ett ungefär ?

Tror du på tvångsanslutning då ? Vilka tjänster tycker du att en väl fungerande avelsförening skulle ha ?

Helen
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

:confused: Har vi så många då ? Jag kan bara komma på 5 stycken ...

Helen
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Ridsport
Hästen
Hästfokus
Hästmagazinet
Stallmagasinet
Ridsportförbundets tidning som heter ?
Vad är Bra häst för någon? Det fanns reklam om den som jag såg...
Trav- och galoppronden
Alla rasföreningars tidningar

Glömt någon?

Tycker nog att det räcker med de vi har men kanske inte alla håller med mig...
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

:o åh hjälp vad tidningar....

Jag skulle möjligtvis tycka att det vore intressant med en tidning som bara handlade om avel - ungefär som andra delen i Tidningen Ridsport, som jag tycker har lite för få sidor om just avel och avelsrelaterat...Jag funderar på om inte ASVH kunde utnyttja det officiella organ dom redan har lite mer istället....

Helen
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Om ASVH tar tillvara sidorna i Ridsport bättre och höjer medlemsavgiften kunde ju medlemmarna få rabatt på prenumerationspriset... Då finns det ju ännu ett skäl till att vara medlem i ASVH. En tanke bara. Samtidigt är jag lite emot att Ridsport gynnas mer, gillar inte riktigt deras "monopol" (i praktiken är det nästan det).
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Om ASVH tar tillvara sidorna i Ridsport bättre och höjer medlemsavgiften kunde ju medlemmarna få rabatt på prenumerationspriset...
:confused: Nu är jag inte riktigt med. Tidningen Ridsport är en privatägd tidning. Om nu ASVH har valt att använda sig av den för att få en kanal utåt till medlemmarna - hur går det då ihop med att tidningen ska sänka prenumerationsavgiften ? Jag förstår inte riktigt - men det kanske är för sent på natten för mig.

Helen
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Ja, nu börjar det bli rätt sent för mig med... Jag menar helt enkelt att eftersom Ridsport får betalt av ASVH för utrymmet i tidningen så kan Ridsport ha lite rabatt som förmån till ASVHs medlemmar. Jag tror att Ridsport skulle tappa en del läsare om ASVH skulle starta egen tidning. Höjer ASVH medlemsavgiften kan de ge Ridsport en större avgift mot att medlemmarna får rabatt.

Det finns ju många andra liknande exempel. Tex om man är medlem i ett fackförbund för akademiker brukar man få rabatt på en tidning som handlar om området som man är utbildad inom (även om tidningen är privatägd).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp