Om Blocketpaket

Rie

Trådstartare
Vad är era erfarenheter?
Jag har en del grejor jag ska sälja och har försökt att läsa på om Blocketpaket.
Men det står bara, vad jag kan se, att köparen har 24 timmar på sig att godkänna varan annars får h*n tillbaka pengarna.
Men säljaren då? Tänk om varan nu är behäftad med skada när den kommer tillbaka, när köparen av någon anledning inte vill ha den? (tänk tex sadel)
Finns det inget omvänt? Att säljaren får granska den tillbakaskickade varan innan köparen får tillbaka pengarna?
Och om varan är skadad, vad händer då?
 
Min erfarenhet är att blocketpaketet är mkt förmånligt för köpare men inte för säljare. Jag skulle inte i första hand sälja på de sättet just pga de du skriver. Dessutom skulle jag tycka det är jobbigt att skicka iväg o inte veta om varan är såld..
 
Jag tycker det är skitbra för att jag då vet att det inte blir strul med pengar. "Ångerrätten" hade jag gärna sluppit som säljare däremot.

Jag hoppas och tror att det kommer komma fler varianter framöver :-).
 
"Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar. Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."

Man kan ju också muntligen komma överens med köparen om att det inte är någon retur på varan och så lägger man helt enkelt inte i någon retursedel (det är ju säljaren som skriver ut och bifogar den). Vill köparen returnera ändå och strunta i den muntliga överenskommelsen kan hen säkert fixa fram en ny retursedel och har enligt det avtal man slutit rättigheter att göra det, men det gör det lite krångligare i alla fall och sannolikheten mindre.
 
Aldrig att jag använder blocketpaketet igen. Det är KASST!
Får tillbaka en skadad vara och visst fick jag en "kompensation" för det men det motsvarade inte skadan.
Så nej jag tycker det är en helt värdelös tjänst.
 
Jag vägrar använda blocketpaketet om jag inte uttalat vill ge öppet köp. Dvs jag kan använda det för en sadel jag lovat öppet köp på, men inte annars. Jag säljer normalt inte saker på öppet köp, och blocketpaketet medger köparen öppet köp.
 
Vad är era erfarenheter?
Jag har en del grejor jag ska sälja och har försökt att läsa på om Blocketpaket.
Men det står bara, vad jag kan se, att köparen har 24 timmar på sig att godkänna varan annars får h*n tillbaka pengarna.
Men säljaren då? Tänk om varan nu är behäftad med skada när den kommer tillbaka, när köparen av någon anledning inte vill ha den? (tänk tex sadel)
Finns det inget omvänt? Att säljaren får granska den tillbakaskickade varan innan köparen får tillbaka pengarna?
Och om varan är skadad, vad händer då?



Jag tar alltid bild på varan INNAN jag packar ner den.. så jag har bevis på att varan är hel och ren när den lämnar mig.

Jag har alltid skrivit in i mina kontrakt tex om det är en sadel att det inte gäller någon ångerrätt om sadeln inte passar utan enbart för om sadeln under färden har gått sönder.
Tycker blocketpaketet är toppenbra. för man kan aldrig bli lurad på pengar, man skickar en sadel och man får aldrig se röken av några pengar..
Eller man betalar in för att köpa en sadel och får aldrig se röken av en sadel..


Sånna problem är helt borta tack vare blocketpaketet.

Aldrig haft problem med blocketpaketet
 
"Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar. Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."

Det där lyckades jag inte hitta.
Men "Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats" - om det visserligen är samma sadel, men i skadat skick. Som av skadan att döma kan antas har uppkommit i stallet, inte under frakten - vad händer då?
 
Gissar att det är precis som när man köper i en affär - tar man sönder varan under provningen, så kan den heller ej accepteras i retur. Den ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut i.

You break - you buy.
 
Jag har fått ett par saker levererade på det sättet. Mycket smidigt: man betalar när man hämtar, behöver inte vara orolig över att sätta in pengar på någons konto och att ingen vara skickas.

Jag erkänner att jag inte har läst villkoren alls: hade ingen aning om retur varken hit eller dit utan har tagit för givet att jag får skylla mig själv som köper en grej osedd.
Kan tillägga att jag varit nöjd med samtliga affärer. På en loksele ska jag antagligen byta däckeln som är för vid för mina hästar, men jag kan verkligen inte beklaga mig ändå. Trevligt skick, bra läder, fin bågdäckel (så jag kanske skulle försöka få delar utbytta i stället för hela däckeln).
Ärlig säljare.
 
Jag har använt mig av Blocketpaketet vid tre tillfällen, två gånger har jag skickat en sadel och en gång har jag skickat en komplett bröstsele. Fungerade hur bra som helst.

Vid försäljningen av den ena sadeln hade jag kommit överens i förväg med köparen att hon fick returnera sadeln om den inte passade. Och eftersom den inte gjorde det, så kom paketet i retur - och sadeln såg ut precis som när jag skickade iväg den, dvs hel och fin. Och eftersom jag hade fler köpare på kö så var det bara för mig att sända iväg sadeln till nästa man - som behöll den.

Så för min del har Blocketpaketet funkat utmärkt.
 
Puttar upp tråden.

Har en köpare på en billig sadel, 1500 kr.
Hon vill att jag ska skicka med blocketpaket, men Det känns lite osäkert faktiskt (samtidigt som jag vill få sadeln såld ).

Dessutom vill jag inte ha öppet köp, köper man så köper man.
Säljer sadeln billigt just för att slippa en massa krångel.
 
Jag har alltid skickat med bussgods men sen jag flyttade till norra sthlm och närmsta bussgods är på södra sidan stan eller i uppsala. Hädanefter använder jag blocketpaket för jag vill inte betala innan jag fått varan, jag är väldigt nojjig för såntdär. Sedan har jag sålt varor där folk velat betala innnan och skickat med schenker :)
 
Jag tycker att blocketpaketet är bra för både säljare och köpare och skickar gärna med det om jag säljer dyrare saker. Köparen kanske är lite ärligare om hen vet att risken finns att hen får tillbaka varan om det är skavanker eller annat som gör att varan inte stämmer med det säljaren har upplyst om och det tycker jag är väldigt bra. Jag köpte en sadel för några år sedan som skulle vara 130 grader vid och när den kom var den ungefär 80 grader. Då var jag väldigt glad att vi hade använt blocketpaketet. Säljaren hade helt enkelt inte förstått hur man mäter en sadel så det var inte så att hen försökte luras. Hen bad om ursäkt och kunde därefter skriva rätt vidd i annonsen och sadeln var snart såld så det var ingen fara skedd.
 
Puttar upp tråden.

Har en köpare på en billig sadel, 1500 kr.
Hon vill att jag ska skicka med blocketpaket, men Det känns lite osäkert faktiskt (samtidigt som jag vill få sadeln såld ).

Dessutom vill jag inte ha öppet köp, köper man så köper man.
Säljer sadeln billigt just för att slippa en massa krångel.

Du behöver ju inte ha öppet köp för att du använder blocketpaketet. Det är enbart om varan inte överensstämmer med vad du har upplyst om som köparen har rätt att returnera varan. Det får du vara tydlig med så att köparen är införstådd med att hen inte får prova sadeln och skicka tillbaka om den inte passar utan enbart om varan inte är vad du har beskrivit.
 
Du behöver ju inte ha öppet köp för att du använder blocketpaketet. Det är enbart om varan inte överensstämmer med vad du har upplyst om som köparen har rätt att returnera varan. Det får du vara tydlig med så att köparen är införstådd med att hen inte får prova sadeln och skicka tillbaka om den inte passar utan enbart om varan inte är vad du har beskrivit.
Tack!
Så bra, då kan jag ju skicka med det.
 
J
Tack!
Så bra, då kan jag ju skicka med det.

Jag gjorde så med en sadel för samma pris. Hon betalade frakten innan och vi var överens om att om den inte passade så säljer hon vidare och inte skickar tillbaka. Jag beskrev alla skavanker och skickade massor bilder så att hon var helt införstådd på hur den såg ut i verkligheten. Gick jättesmidigt alltihopa och nu har hon en sadel och jag pengar :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Senast: ako
·
Utrustning skulle vilja köpa en extra ridjacka att använda ibland när jag rider på andra stall än där jag rider normalt sett. Hyr skåp på min...
Svar
7
· Visningar
760
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 675
Senast: Barbabelle
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 840
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp